Brev:
6 1/2 årig hidsig, voldsom og fræk
19. juli 2015
Alder:
6 år, 6 mdr.
6 1/2 årig hidsig, voldsom og fræk
Hej Helen.
Min søn på 6 1/2 er meget ekstrem i alle retninger. Han var meget sensitiv og introvert som lille barn og tolererede dårligt larm og mange nye input. Han er nu langt mere ekstrovert, meget mere vild, fysisk høj og stærk. Han har er voldsomt temperament og farer op især overfor sin lillebror, som ikke sjældent bliver slået på eller nevet. Og mig forsøger han ligesom at kæmpe med, rent fysisk når han er vred.
Når han leger er det oftest meget voldsomt og han har svært ved at styre og stoppe det. Han er ofte direkte fræk (bøvser højlydt og prutter med vilje nogen i hovedet, taler virkelig grimt osv.) og er godt gammeldags uartig. Han hører på ingen måde efter hvad der bliver sagt, og ligegyldigt hvor store ord der bliver talt med, så preller det af på ham, hvor han enten bare snakker videre eller kører videre i samme spor som før, griner eller fjoller og opfører sig meget "skabet". Først når jeg bliver VIRKELIG vred (og det føles efterhånden som om det er hele tiden), kan der komme en reaktion, hvor han igen meget "skabet" smider sig ned og hyler og skriger op.
Tidspunkter hvor man egentligt rigtigt kan tale almindeligt med ham er sjældne. Og hvis jeg begynder at tale om en eller anden episode med ham i en rolig stund, nægter han at tale om det og holder sig feks. for ørerne eller begynder at råbe eller synge. Han KAN godt være virkelig sød og rolig og rar at være sammen med, og elsker feks. at være kreativ med sine hænder, men hans hidsighed og "uopdragenhed" fylder simpelthen så meget, at det slider på familien.
Kan du mon give mig nogle råd om, hvordan jeg kan nå ind til ham, og få ham til at lytte og tage bedre hensyn til andre? Eller er hans hjerne simpelthen bare stadig så umoden at det ikke lader sig gøre endnu at opføre sig anderledes, mon?
Kærlig hilsen
En slidt og frustreret mor.