6 1/2 årig hidsig, voldsom og fræk

19. juli 2015

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

6 1/2 årig hidsig, voldsom og fræk

Hej Helen.

Min søn på 6 1/2 er meget ekstrem i alle retninger. Han var meget sensitiv og introvert som lille barn og tolererede dårligt larm og mange nye input. Han er nu langt mere ekstrovert, meget mere vild, fysisk høj og stærk. Han har er voldsomt temperament og farer op især overfor sin lillebror, som ikke sjældent bliver slået på eller nevet. Og mig forsøger han ligesom at kæmpe med, rent fysisk når han er vred.

Når han leger er det oftest meget voldsomt og han har svært ved at styre og stoppe det. Han er ofte direkte fræk (bøvser højlydt og prutter med vilje nogen i hovedet, taler virkelig grimt osv.) og er godt gammeldags uartig. Han hører på ingen måde efter hvad der bliver sagt, og ligegyldigt hvor store ord der bliver talt med, så preller det af på ham, hvor han enten bare snakker videre eller kører videre i samme spor som før, griner eller fjoller og opfører sig meget "skabet". Først når jeg ...

Annonce

... bliver VIRKELIG vred (og det føles efterhånden som om det er hele tiden), kan der komme en reaktion, hvor han igen meget "skabet" smider sig ned og hyler og skriger op.

Tidspunkter hvor man egentligt rigtigt kan tale almindeligt med ham er sjældne. Og hvis jeg begynder at tale om en eller anden episode med ham i en rolig stund, nægter han at tale om det og holder sig feks. for ørerne eller begynder at råbe eller synge. Han KAN godt være virkelig sød og rolig og rar at være sammen med, og elsker feks. at være kreativ med sine hænder, men hans hidsighed og "uopdragenhed" fylder simpelthen så meget, at det slider på familien.

Kan du mon give mig nogle råd om, hvordan jeg kan nå ind til ham, og få ham til at lytte og tage bedre hensyn til andre? Eller er hans hjerne simpelthen bare stadig så umoden at det ikke lader sig gøre endnu at opføre sig anderledes, mon?

Kærlig hilsen
En slidt og frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder