Brev:
Vugges i søvn, mange opvågninger
19. juli 2015
Alder:
13 mdr.
Vugges i søvn, mange opvågninger
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min søns sovevaner, og desværre døjer vi stadig med virkelig dårlige nætter. Jeg håber du vil dele dine tanker omkring hvor vi evt. kan sætte ind!
Det kan tælles på en hånd hvor mange gange han har sovet igennem i sit første leveår, og vi er bare så trætte!
Det skal siges at min søn trives, vejer, måler og udvikler sig som han skal! Han har virkelig meget krudt i kroppen og er enormt aktiv! Han var hurtig til at gå og vil bare gerne frem i verden:) Alt i alt en glad dreng, og det er vi selvfølgelig lykkelige for!
Han bliver for øvrigt selvvalgt passet hjemme:)
Han får stadig 2 lure om dagen på sammenlagt ca 3 timer. Har forsøgt at trække den og nøjes med en enkelt lur om dagen, men det giver ingen positiv effekt på natten, nærmest modsat! Jeg forsøger at hans sidste lur ikke går ud over kl 16. han sover i barnevognen på altanen.
MEN.. søvnen om natten er bare stadig skidt! Han har mange opvågninger, typisk mellem 5-8 hver nat. Han vågner og græder! Nogle af gangene kan han nøjes med at få sutten og blive lagt ned igen (han sidder eller står næsten altid op når vi kommer ind til ham). Andre gange bliver vi nødt til at tage ham med ind i vores egen seng, hvor han så kan ligge og rode rundt(vende og dreje sig, sætte sig i kravlestilling eller forsøge at rejse sig op) Det kan tage to timer inden han igen sover! Han græder sjældent inde hos os, men øffer bare lidt..
Han står op omkring kl.6 - 6.30 og sover omkring 20-20.30 , hvilket også får mig til at overveje om han får en lang nok nattesøvn? Burde den ikke være minimum 11 timer?
Derudover er han kommet ind i en periode hvor han igen vil vugges i søvn om aftenen! Han kan puttes på 5 min hvis vi vugger ham i søvn og lægger ham i sin seng bagefter. Eller han kan bruge alle sine kræfter på at blive hidsig og græde voldsomt hvis vi "bare" lægger ham og prøver at få ham til at falde i søvn i egen seng. Hvordan får vi ham vendt fra det vuggeri igen, han er ALT for tung at gå rundt med , og jeg er bange for vi gør det til en dårlig vane hvis vi vugger ham bare fordi det er let.. omvendt orker jeg næsten ikke kampen som kan tage 1 1/2 time og ofte ender med at han kommer med ind i stuen, eller falder i søvn i vores seng og bliver flyttet derefter..
Gode råd tage imod med kyshånd!!
Med venlig hilsen
Signe