Svar: Mere søvn - 23 mdr.
9. juni 2015
Alder:
23 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er for tidligt at starte dagen allerede kl 05, og I skal være meget opmærksomme på, om hun nogle gange når at falde i søvn på vej hjem fra institutionen. Hvis hun sidder på cyklen eller i bilen og powernapper, så vil denne søvn påvirke hendes nattesøvn - enten ved at hun bliver svær at få til at sove om aftenen, eller begynder at have en opvågning midt nat, eller vågner meget tidligt.
Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på 2 år er 13 timers søvn i døgnet. De fleste børn trives med en rytme, hvor de sover ca. 11 timer om natten og 2 timer til middag. Jeres datter sover ofte 1.5-2.5 time til middag, men er så begyndt at sove kun 8 timer om natten, og det kan vi godt være enige om er for lidt…
Det er super med mørklægningsgardinet, og det er rigtig godt, at I har forsøgt at tage hende ind til jer. Det er meget tænkeligt, at hun vågner af en drøm og derfor har svært ved at sove videre - og at det så netop vil kunne hjælpe hende, hvis hun kan putte sig hos jer, mærke roen osv. Når det ikke virker, så er det måske fordi hun når at vågne lidt for meget op? Kunne det i stedet være en idé, at I i en periode skiftedes til at sove på en madras på hendes værelse, så I stadig var der, når hun vågnede, med det sammen kunne berolige med ord "ssh, nat, sove nu" osv. og evt. tage hende over til jer på madrassen, før hun vågner for meget og uden at hun kommer ud af rummet, oplever et skift osv. som måske vækker hende ekstra. Det er ikke fordi I skal begynde at sove på hendes værelse, det er ment som en overgang, for at vænne hende til igen at sove længere om natten og føle naturligt behov for dette.
Får hun en godnatgrød? Det er stadig en god idé at tilbyde hende dette, så hun går godt mæt i seng. Det kan være med til at sikre, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten. Jeg ved fra et af jeres tidligere breve, at I er opmærksomme på hendes vægt og måske vågner hun, fordi hun har brug for lidt mere mad.. bare en tanke. Nogle børn har i denne alder faktisk en lille sult tidlig morgen og hvis I fornemmer at hun kunne være sulten, så kan det også være en idé, at lade lidt frugt, knækbrød eller lignende stå ved sengen, sammen med en drypfri kop med vand - og så kan hun selv tage lidt at spise og drikke og vil måske derefter så falde i søvn igen. Hos nogle børn virker det, hos andre ikke, men det kan måske være et forsøg…
Hvordan trives hun i vuggestuen? Går det godt der? Hvis hun ikke trives i hverdagen, så vil det naturligt også kunne spille ind på hendes søvn. Hvis vi voksne ikke trives på arbejdet, føler os stressede osv. så sover vi naturligt også dårligt og sådan er det også med vores børn. Selvom hun ikke er så gammel, at hun kan sætte så mange ord på, hvad hun oplever og hvordan hun har det, så kan I måske fornemme om hun stortrives og nyder det - eller om hun egentlig har det svært med at være i institutionen. Og har hun det svært, så skal I naturligvis finde ud af, hvad det handler om og afklare, hvordan I kan hjælpe hende videre…
I skal naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner fordi hun har ondt i ørerne. Det lyder dog ikke umiddelbart som om at hun har smerter, men hvis hun har været forkølet, syg, sløj på nogen måde, så kan det være en god idé at få hendes ører tjekket….
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske