Svar: Aftengrød? - 11 mdr.

31. maj 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Solomor

Tak for dit brev :)

Jeg er stor fortaler for godnatgrød. Den giver god ro i maven og hjælper ofte mange børn med at sove godt. Samtidig er rutinerne omkring grøden gode, de skaber ro og barnet forberedes stille og roligt på, at dagen er ved at være slut og at det nu er sengetid.

Godnatgrøden bør serveres, som en del af putteritualet og dermed adskilt fra aftensmaden. Det betyder, at barnet ikke kan afvise sin aftensmad og få grød i stedet for. Derfor vil det ofte være rigtig godt, at man f.eks. ilægger et bad mellem aftensmaden og godnatgrød, så der naturligt går tid imellem de to måltider - jo ældre barnet bliver, jo mere relevant vil dette naturligt ofte være.

I princippet må børn få godnatgrød så længe de trives med det, falder til ro og sover godt. Jeg har hørt om mange 3-4 årige børn, som elsker den rutine om aftenen. At komme i bad, få nattøj på, sætte sig ud til bordet, få en lun grød og evt. en kop mælk, få børstet tænder, blive puttet, få ...

Annonce

... godnathistorie og falde i søvn. Det virker og de synes det er så hyggeligt. Og det er helt okay. Man skal naturligt gøre det som virker og giver en hyggelig og rolig afslutning på dagen - og en god nat.

Med hensyn til flasken, så kan det være en god idé at trappe den ud, så han får mindre og mindre og mindre og til sidst helt kan undvære den. Det behøver dog ikke være lige nu. Han er stadig kun 11 måneder og må meget gerne få sin flaske, før han skal sove. Det sikrer ham også en vis mængde jern. Hvis han kan slippe flasken i løbet af de næste par måneder eller tre vil det være super flot:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At du hos jer kører en rytme, hvor din dreng får aftensmad, leger, får grød, bliver skiftet, får nattøj osv. og puttes med flaske, lyder til at fungere lige nu og det må du naturligvis gerne bibeholde. I takt med at hans flaske trappes ud, så kan du godt erstatte med lidt mælk af en kop samme med grøden og så derefter børste tænder og putte ham...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor