Svar: Aftengrød? - 11 mdr.
31. maj 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Solomor
Tak for dit brev :)
Jeg er stor fortaler for godnatgrød. Den giver god ro i maven og hjælper ofte mange børn med at sove godt. Samtidig er rutinerne omkring grøden gode, de skaber ro og barnet forberedes stille og roligt på, at dagen er ved at være slut og at det nu er sengetid.
Godnatgrøden bør serveres, som en del af putteritualet og dermed adskilt fra aftensmaden. Det betyder, at barnet ikke kan afvise sin aftensmad og få grød i stedet for. Derfor vil det ofte være rigtig godt, at man f.eks. ilægger et bad mellem aftensmaden og godnatgrød, så der naturligt går tid imellem de to måltider - jo ældre barnet bliver, jo mere relevant vil dette naturligt ofte være.
I princippet må børn få godnatgrød så længe de trives med det, falder til ro og sover godt. Jeg har hørt om mange 3-4 årige børn, som elsker den rutine om aftenen. At komme i bad, få nattøj på, sætte sig ud til bordet, få en lun grød og evt. en kop mælk, få børstet tænder, blive puttet, få godnathistorie og falde i søvn. Det virker og de synes det er så hyggeligt. Og det er helt okay. Man skal naturligt gøre det som virker og giver en hyggelig og rolig afslutning på dagen - og en god nat.
Med hensyn til flasken, så kan det være en god idé at trappe den ud, så han får mindre og mindre og mindre og til sidst helt kan undvære den. Det behøver dog ikke være lige nu. Han er stadig kun 11 måneder og må meget gerne få sin flaske, før han skal sove. Det sikrer ham også en vis mængde jern. Hvis han kan slippe flasken i løbet af de næste par måneder eller tre vil det være super flot:)
At du hos jer kører en rytme, hvor din dreng får aftensmad, leger, får grød, bliver skiftet, får nattøj osv. og puttes med flaske, lyder til at fungere lige nu og det må du naturligvis gerne bibeholde. I takt med at hans flaske trappes ud, så kan du godt erstatte med lidt mælk af en kop samme med grøden og så derefter børste tænder og putte ham...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske