Brev:
Søvn - hopper og rejser sig
31. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Søvn - hopper og rejser sig
Kære Helen,
Tak for dit sidste brev, det er altid dejlig med dine råd.
Min datter på 7,5 måneder sover fint i sit nye soveværelse, så det er gået som håbet. Men det er altid sådan at når der kommer styr på én udfordring kommer der en ny.
Hun er en meget nysgerrig pige, og det nye er nu er at komme op og stå. Hun kravler ikke endnu, men kan bevæge sig alle steder. Hun går hen til puslebordet for at få fat på den nederste hylde for at komme op på knæ, for at kunne rejse sig op. Det samme gælder sofabordet, og alle de møbler hun kan komme til. Tremmesengen er blevet til det rene legeplads, fordi hun kan ved hjælp af tremmerne komme helt op og stå, og det er hun selvfølgelig helt vild glad for.
De sidste 2 dage/nætter har vi ikke kunne ligge hende i sengen og lade hende sove selv som hun førhen har gjort. Vi bliver desværre nød til at vugge hende i søvn, som vi førhen aldrig har gjort. Dette er simpelthen fordi hun ikke kan vende og dreje sig, hvis vi holder hende og vi kigger ud af vinduet samtidig så hun har noget at se på. Når hun er træt nok (der kan gå flere timer, giver hun op og falder i søvn). Har også fået hende til at sove i vores seng til middag (i dag) hvor hun græder og ikke vil sove, men når hun bliver træt nok giver hun op, men i tremmesengen er det umulig.
Hun sover heldigvis igennem indtil kl. 5/6 hvor hun får flaske, og der bliver jeg nød til at tage hende op, og putte med hende i sofaen eller seng, fordi ellers vil hun lege igen. Men i løbet af dagen er det no go, og engang imellem får hun ikke sovet sine lure ordentlig. Selvom hun er træt bliver hun ved med at stå op, og hoppe og kravle rundt og brokke sig når hun er træt og græde. Det er en konstant brokke lyd vi hører fordi hun er meget træt i løbet af dagen. Når hun så har sovet er hun en super dejlig og glad lille baby.
Jeg/vi er hele dagen på og har slet ikke tid til os selv. Jeg bliver nød til at sove sammen med hende til middag så hun sover rolig, det giver selvfølgelig lidt gnidninger, når man ikke har haft tid til at sidde ned og slappe af i løbet af hele dagen, eller have voksentid.
Jeg har i den forbindelse to spørgsmål:
1.) Hvordan gør vi så hendes seng bliver til seng og ikke legeplads?
2.) Hvordan lærer vi hende at hun ikke skal give slip på tremmerne, eller bordet, osv. hun slår hovedet og bliver meget ked af det, og det gør vi selvfølgelig også. Vi hjælper hende med at komme op engang imellem, for at vi kan rose hendes store sejr, men hun bliver også nød til at lære selv at det kan være farlig?
Glæder mig virkelig meget til at høre dine tanker,
Kærlig hilsen,
En meget meget træt mor.