Svar: Ny døgnrytme - 6 mdr.
22. maj 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Almas trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det afhænger dog helt af, hvor tidligt barnet står op, og jeres datter vågner jo ofte tidligt og sover derfor også tidligt hele dagen igennem. For at hendes eftermiddag ikke skal blive for lang, så vil hun naturligt have behov for sin lille powernap omkring kl 17… Når jeg ser jeres dagsplan, så fremgår det dog, at hun ofte sover 4 lure dagligt, så måske vil det hjælpe jer, hvis I kunne arbejde på 2 lure og en powernap sidst på eftermiddagen. Altså så det I lige nu skal forsøge at ændre på er ikke, at hun går fra 4 til 2 lure, men at hun får to lure + en powernap:)
Det vil være rigtig godt, at hun nu tilbydes mere varieret kost. Hun skal tilbydes grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Hun skal tilbydes grøntsagsmos af alle typer grøntsager og hun må meget gerne begynde at få mad i hånden, som hun selv kan gumle på, ligesom hun også skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos. Hun lyder til at være godt igang med skemaden, men lyder også til at have brug for lidt variation, mad med lidt mere bid og mad der smager af mere - mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad og netop maden, sammensætningen af maden vil naturligt også have betydning for hendes rytme og søvn.
I må godt forsøge at rykke lidt på hendes puttetidspunkter i håb om, at hun så begynder at kunne sove lidt senere. Det kan være et forsøg værd at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun ikke vågner allerede kl 05, men måske først vågner kl 06… I kan prøve at putte hende lidt senere til formiddagsluren - gør det gradvist, så hun over flere dage puttes med 15 minutters senere interval. I stedet for at putte hende kl 08, så putter I hende 8.15, så 8.30, 8.45, 9.00. På den måde kan I med små skridt forsøge at få ændret lidt på hendes rytme, og det vil påvirke resten af dagen.
Det kan også være et forsøg værd at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet vil aktivere og stimulere hende både motorisk og mentalt, og det kan være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun igen sover sin middagslur lidt senere. Samtidig med at det måske forlænger hendes middagslur, fordi hun netop bliver kørt både fysisk og mentalt træt. Lige nu sover hun ikke særlig lang lur til middag, hvilket naturligt giver hende behov for både den 3. lur og den 4. lur.
I må derfor meget gerne arbejde på, at hun sover en længere lur midt på dagen ved at lægge jer sammen med hende i dobbeltsengen og på den måde holde hende sovende - eller ved at trille hende i barnevognen og på den måde sikre jer, at hun ikke vågner for tidligt op.
En plan som I kan arbejde hen imod kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes med at sove videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 45-60 minutter.
Kommer op, kommer i bad, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, frotteres godt i håndklædet efterfølgende.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13, må her meget gerne hjælpes til at sove 1.5-2 timer eller mere. Det vil sige at den lur, som hun normalt tager kl 11 og kl 14 her slås sammen til en lidt længere lur.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt sveskegrød og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og powernapper måske 30 minutter - og måske kan den stille og roligt springes over hen af vejen, men det er ikke sikkert…
Aften 18: Grøntsagsmos med kød, fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Hvis hun trives bedre med at få flaske kl 20, kl 03 og kl 06, så er det naturligvis helt okay:)
Planen er et forslag til en rytme, som I kan forsøge at arbejde hen imod. Det vil være nødvendigt at ændre på nogle af hendes spisetidspunkter, ligesom hendes putte tidspunkter skal flyttes gradvist. Det vil være rigtig godt, at forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes mælk, før hun puttes til næste lur.
Det kommer til at tage lidt tid at ændre på rytmen - det kan sagtens tage op til ca. 6 uger - og I skal naturligvis overveje, om det er nødvendigt. Det afhænger helt af, hvordan hun trives. Hvis hun egentlig trives rigtig godt med at sove 4 mindre lure i løbet af dagen, så er det naturligvis okay. Man skal ikke ændre noget, som fungerer. Når det er sagt, så lyder det dog rigtigt nok, at I måske skal begynde at arbejde på en ny rytme, hvor hun har lidt længere vågne og aktive perioder og så "kun" sover 2 lure + en powernap sidst på eftermiddagen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske