Brev:
Skal vi arbejde på kun en lur om dagen?
22. maj 2015
Alder:
15 mdr.
Skal vi arbejde på kun en lur om dagen?
Kære Helen
Vores skønne Frederik er efterhånden blevet 15 mdr. :-) Han er en robust, nysgerrig og meget "talende" dreng, der næsten altid er glad - til trods for flere hårde sygdomsperioder, herunder 2 x drænlægning :-(
Hans søvn har varieret nogenlunde proportionalt med sygdomsperioderne. Vi har fjernet drømmeflasken, men det er endnu ikke lykkedes at fjerne den flaske, han får inden sengetid (ca. 60 ml.).
Der er ingen tvivl om, at Frederik - som sin storebror - er en lille Lærke, og han bliver nok aldrig en, der sover længe om morgenen. Hans søvnbehov ligger nok omkring 11,5-12 timer i døgnet. Han vågner ca. kl. 5 om morgenen.
Frederik sover stadig to lure om dagen. I perioder, hvor han har sovet lidt længere om morgenen, har vi og vuggestuen forsøgt kun med en middagslur, men så har han kun sovet ca. 1 1/2 time, og har været helt færdig allerede omkring 18:30.
Det er min fornemmelse, at vi er inde i en lidt uheldig cirkel, hvor den tidlige opvågnen betyder, at han har brug for at sove tidligt på dagen, og så igen om eftermiddagen, hvilket har betydning for nattesøvnen, så han er frisk allerede kl. 5, og så fortsætter cirklen.
Jeg kunne godt tænke mig at få dit bud på, om der er noget, vi kan gøre for at ændre på Frederiks nuværende rytme, som ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 5: Vågner, leger og pludrer i sin seng indtil omkring kl. 6
Kl. 6: Kommer op, evt. brød i hånden
Kl. 6:30: Morgengrød
Kl. 7:30: Afleveres i vs
Kl. 9: Formiddagsmad og lægges herefter til at sove, sover ca. 1-1 1/2 time
Kl. 11/11:30: Frokost, oftest varm mad
Kl. 14: Eftermiddagsmad
Kl. 15: Eftermiddagslur, sover ofte 1 1/2 time, og vi kan være nødsaget til at vække ham
Kl. 17: Lidt at spise
Kl. 18: Aftensmad
Kl. 19:15: Bad
Kl. 19:30: Godnatgrød og mælk af kop
Kl. 20: Ca. 60 ml i flaske og puttes, kan være længe (30 minutter) om at falde i søvn, er ikke ked af det, men bare vældig glad for at rejse sig op i sengen, sludre osv.
Ca. 20:30 sover, som oftest uden opvågning
Ser frem til at høre fra dig
Mange hilsner fra
Frederiks mor