Skal vi arbejde på kun en lur om dagen?

22. maj 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Skal vi arbejde på kun en lur om dagen?

Kære Helen

Vores skønne Frederik er efterhånden blevet 15 mdr. :-) Han er en robust, nysgerrig og meget "talende" dreng, der næsten altid er glad - til trods for flere hårde sygdomsperioder, herunder 2 x drænlægning :-(

Hans søvn har varieret nogenlunde proportionalt med sygdomsperioderne. Vi har fjernet drømmeflasken, men det er endnu ikke lykkedes at fjerne den flaske, han får inden sengetid (ca. 60 ml.).

Der er ingen tvivl om, at Frederik - som sin storebror - er en lille Lærke, og han bliver nok aldrig en, der sover længe om morgenen. Hans søvnbehov ligger nok omkring 11,5-12 timer i døgnet. Han vågner ca. kl. 5 om morgenen.

Frederik sover stadig to lure om dagen. I perioder, hvor han har sovet lidt længere om morgenen, har vi og vuggestuen forsøgt kun med en middagslur, men så har han kun sovet ca. 1 1/2 time, og har været helt færdig allerede omkring 18:30.

Det er min fornemmelse, at vi er inde i en lidt uheldig cirkel, hvor den tidlige opvågnen betyder, at han har brug for at sove tidligt på ...

Annonce

... dagen, og så igen om eftermiddagen, hvilket har betydning for nattesøvnen, så han er frisk allerede kl. 5, og så fortsætter cirklen.

Jeg kunne godt tænke mig at få dit bud på, om der er noget, vi kan gøre for at ændre på Frederiks nuværende rytme, som ser nogenlunde sådan ud:

Kl. 5: Vågner, leger og pludrer i sin seng indtil omkring kl. 6
Kl. 6: Kommer op, evt. brød i hånden
Kl. 6:30: Morgengrød
Kl. 7:30: Afleveres i vs
Kl. 9: Formiddagsmad og lægges herefter til at sove, sover ca. 1-1 1/2 time
Kl. 11/11:30: Frokost, oftest varm mad
Kl. 14: Eftermiddagsmad
Kl. 15: Eftermiddagslur, sover ofte 1 1/2 time, og vi kan være nødsaget til at vække ham
Kl. 17: Lidt at spise
Kl. 18: Aftensmad
Kl. 19:15: Bad
Kl. 19:30: Godnatgrød og mælk af kop
Kl. 20: Ca. 60 ml i flaske og puttes, kan være længe (30 minutter) om at falde i søvn, er ikke ked af det, men bare vældig glad for at rejse sig op i sengen, sludre osv.
Ca. 20:30 sover, som oftest uden opvågning

Ser frem til at høre fra dig

Mange hilsner fra
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla