Svar: Utrolig mange night terrors
14. maj 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Night Terrors eller Natteskræk kan godt opstå i 8 måneders alderen, men det sker meget sjældent, de fleste børn er noget ældre - og det er meget usædvanligt med 5-6 anfald af gangen… De fleste børn får et, højst to anfald:(
Derfor synes jeg, at du skal få din dreng tjekket af lægen. Det er vigtigt at få ham undersøgt, så du udelukker, at der ikke er en fysiologisk forklaring på de anfald du oplever. Det kunne være værd at tjekke hans urin og sikre, at han ikke har en blærebetændelse, det kunne også være en idé at få en ørelæge til at tjekke hans ører.
Om fiskeolie skal kunne hjælpe tør jeg ikke sige - jeg har på et tidspunkt hørt om det modsatte, at nogle voksne oplevede at få flere mareridt, efter at de begyndte at tage fiskeolie, men jeg tror ikke, at dette nogensinde er blevet undersøgt…
Generelt omkring fiskeolietilskud, så anbefales det, at du giver din dreng fisk - gerne flere gange om ugen og gerne både til frokost og til aftensmad. Fisk indeholder de sunde Omega 3 fedtsyrer, Selen, Jod og D-vitamin, og det anbefales at tilbyde ham frisk fisk for netop at få alle næringsstofferne med. Hvis man giver fiskeolie, så vil de ofte være "renset", så der kun er fedtsyrerne tilbage. Derfor er frisk fisk normalt at foretrække.
Det er korrekt, at hørfrøolie har et højt indhold af Omega 3, det findes også i rapsolie og valnøddeolie. Omega 6 findes blandt andet i vindruekerneolie, tidselolie, solsikkeolie og majsolie - og generelt må det anbefales, at du bruger forskellige former for fedtstof i jeres madlavning, så din dreng får så varieret et tilbud som muligt og ikke kun en slags. Den bedste måde at sikre din dreng omega 3 vil dog være at tilbyde ham fisk - især de fede fisk som f.eks. laks, sild, makrel…
I skal naturligvis overveje, om der sker noget i jeres hverdag, som jeres dreng reagerer på. Night terror er ikke mareridt, men drømme, som opstår i den dybeste del af den dybe søvn - derfor er det en bearbejdelse af dagens oplevelser.
Det virker meget voldsomt og jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Er der tale om natteskræk, er det dog ikke farligt - selvom det ser voldsomt ud:)
Og så er der naturligvis også den mulighed, at der ikke er tale om natteskræk, men derimod om den aldersmæssige udvikling, som jeres dreng går igennem lige nu. Han er i separationsfasen, og det kan godt betyde gråd og stor drømmeaktivitet, stor fysisk uro osv. både om dagen og om natten. Så måske er det alder og udvikling, der spiller ind hos jer… Du kan overveje, om I kan filme det og vise det til lægen, så lægen kan se, hvad det er I oplever…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske