Svar: Opfølgning på sove/spise rutiner
5. maj 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe :)
Når børn bliver 8-10 måneder gamle, så vil de ofte have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det skyldes at der sker rigtig meget med dem både motorisk og mentalt - og din dreng har en naturligt lyst til at følge med i hvad dere sker omkring jer, han vil rigtig gerne lege, opleve og der skal ske noget - en følelsen af at "tiden ikke skal soves væk" samtidig med at han ofte vil være rigtigt træt og du kan se på ham, at han har brug for at sove…
Han vil også have en stor motorisk uro, som gør det svært for ham at finde fysisk ro og slappe af i kroppen, hvilket jo er vigtigt, for at kunne overgive sig til søvnen. Han tumler rundt, rejser sig, har svært ved at ligge stille osv. Man kan derfor sige at han både motorisk og mentalt har svært ved at koble fra lige nu.
Derfor er det vigtigt, at du lige nu arbejder på at gøre hans vågne perioder til aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, fordi han så derefter bedre kan finde ro og have en rolig, sovende periode.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis du f.eks. kan lade ham sidde op i barnevognen og du kan trille ham en tur. Her kan han sidde, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt godt op med indtryk og først når han tydeligt viser sig parat til at sove og kan overgive sig til søvnen, så lægger du ham ned. Jeg ved ikke om I har mulighed for at trille ture med barnevognen, hvor I bor…
Prøv at lægge mærke til, hvornår han falder i søvn. Se på klokken, så du har en idé om, hvornår han egentlig er parat til at sove. Det kan nogle gange være en god idé at putte ham en lille smule senere end du normalt ville gøre, fordi du på den måde sikrer dig, at han er træt og parat til at sove og at lægge mærke til tiden kan hjælpe dig her. Han skal puttes så sent, at han er træt og parat, men ikke så sent, at han bliver overtræt og derfor ikke kan sove.
Jeg er helt enig med dig i at han nok ikke kan holde til at være vågen i 5.5 time sidst på dagen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan få ham til at sove en længere middagslur - eller måske mere relevant for jer - at du kan flytte hans middagslur til lidt senere. Når han puttes lidt senere, vil han også vågne lidt senere og på den måde vil eftermiddagen ikke blive så lang.
Det kan her nogle gange hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren. Badet forlænger hans vågenperiode og vil samtidig netop stimulere ham både motorisk og mentalt, så han måske er mere parat til at sove, når han så efterfølgende puttes.
Du skal ikke synge for ham, hvis det forstyrrer ham, og det kan det sagtens gøre med den alder han har - fordi han tolker det, som at I skal lege, og igen er det sjovere og opleve, leje, pludre, rejse sig osv. end at skulle sove. Så vær opmærksom på, at du ikke får signaleret mulighed for leg, men netop forsøger at signalere at det er sovetid. Nogle gange er løsningen, at du lægger dig med ham og lader som om at du selv sover, fordi han så spejler sig i dette. Du må gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen midt på dagen, amme ham eller give ham flaske og lade ham falde i søvn ved siden af dig, hvis det kan sikre en bedre lur lige nu og dermed hjælpe til mere rytme og bedre søvn:)
Og så er hans madindtag vigtigt. Du skal forsøge både at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på og øve sig mundmotorisk på. Derudover skal du forsøge at komme små hapsere i munden på ham. Det kan være små brødshapere med forskelligt smørbart pålæg, det kan også være små bidder af en frikadelle, lidt pølse, små bidder af en kogt pastaskrue osv. Prøv at få det ind i siden af munden p på ham, så han kan tygge sammen på det. Og derudover skal du supplere med skemad. Det er godt, hvis du kan give ham grød og mos. Du kan lave det selv, men du må også gerne købe færdiglavet babymad - alt efter hvad muligheder I har, hvor I bor. Det vil være rigtig fint at variere mellem forskellige fødevarer og muligheder, for at tilbyde ham så stor variation som muligt og samtidig finder du måske også ud af, hvad der er hans favoritretter og så kan du give ham disse lidt hyppigere, så du der sikrer dig et lidt større indtag af mad - og mindre maveknurren.
Hvis han vågner med skrig og er helt ulykkelig, så må du naturligvis give ham brystet, men prøv om du efter lidt tid og når der er faldet ro på ham, kan lirke brystet ud, så han ikke fylder sig med mælk, men stadig har plads i maven til at spise lidt mere ved næste måltid.
Han må gerne få en godatgrød med den alder han har. Så 1.5 time efter aftensmaden og lige før han skal ammes og i seng, må du gerne tilbyde ham en portion grød. På den måde sikrer du dig, at han ikke går sulten i seng til natten. Det kan være f.eks. havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød… Jeg er ikke tilhænger af at børn skal gå sultn i seng til natten. Alternativet til en grød kan være at du giver ham en banan. Det kan også give en vis mæthed og lærer ham også at han skal spise og ikke kun drikke mælk:)
Hvis det ikke kan lade sig gøre at flytte på middagsluren, så han sover den lidt senere, så må han have en ekstra lille lur sidst på eftermiddagen f.eks. kl 16.30-17… Dette vil så ofte spille ind på hans puttetidspunkt om aftenen, men så må du rette ind efter det og putte ham senere. Det gør ikke noget, hvis han f.eks. først går i seng kl 21, hvis han i øvrigt trives med den rytme og har det godt med at sove 2 lure + en powernap.
Børn har brug for at smage på ting mange gange for at vænne sig til smagen og konsistensen. Derfor er det ikke nødvendigvis problematisk at han skærer ansigt, men snarere udtryk for, at han har brug for at smage det igen og igen og at det er nyt for ham. Prøv at servere de forskellige fødevarer ca. hver 3. dag så han kan genkende det og huske det og på den måde lærer hvad det er og finder tryghed ved at spise det. Giv ham også altid noget, som du ved at han godt kan lide. Så hvis du f.eks. ved at han er glad for havregrød, så giver du ham det om morgenen, når du så forsøger med en ny grøntsagsmos til frokost. Giver du ham en ny slags grød om morgenen, så server en frokost, som du ved han kender og er glad for. Så du på den måde varierer hans indtag, men samtidig også sikrer, at han får noget hver dag, som han kender og vil spise mere af.
At han bøvser betyder ikke nødvendigvis at han er mæt. Det kan også være fordi han har slugt noget luft, som han skal af med. En bøvs kan dog også være tegn på at maven er fyldt godt op… Det er altså forskelligt.
Han kan godt have brug for at du holder dine hænder på hans krop, så han kan mærke at du er der, mærke dine hænders varme osv. Det kan hjælpe ham til at ligge mere stille. Han kan også have glæde af at du masserer ham imens han ligger ned eller at du stryger ham op og ned af ryggen og blenumsen imens han ligger på maven. Det kan også være med til at give ham fysisk ro.
Det kan som sagt også hjælpe at du lægger dig med ham og giver ham bryst eller flaske. Din nærhed og fysiske kontakt kan gøre at han bedre kan slappe af i kroppen. Får han flaske, kan han også få den i sin seng, der hvor du ønsker han skal sove. Uanset om du giver flaske eller ammer, så er det vigtigt at han ikke får mælken og ikke puttes, før han er parat til at sove. Det vil sige, at du giver ham mælk, han falder til ro, slipper brystet (eller flasken), smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det handler altså meget om at finde det rigtige puttetidspunkt - hvor han ikke er for vågen og for aktiv og hvor han heller ikke er nået at blive overtræt. Det er svært, men det kan lykkes:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske