Brev:
Opfølgning på sove/spise rutiner
5. maj 2015
Alder:
8 mdr.
Opfølgning på sove/spise rutiner
Hej igen Helen.
Tak for dit forrige svar angående råd om sove og spise vaner. Jeg har allerede nu nogle opfølgende spørgsmål idet jeg har fuldt skemaet med spise/sove tider, der passer til min søns alder. Han er lige nu 8 måneder og bliver 9 om tre dage.
Et par dage inden jeg modtog dit svar, startede jeg med at vænne ham til at sove uden brystet. Jeg ammede ham så han blev mæt og så sang jeg for ham og lå tæt op ad ham. Det virkede! Men...
Som nævnt tidligere spiser han ikke særlig meget skemad, og selv efter at jeg nu har skåret ned på antal amninger i løbet af døgnet og samtidig tilbyder ham mad 6-7 gange, synes jeg det er meget begrænset hvad der lander helt nede i maven på min dejlige guldklump. Når jeg så efterfølgende vil lægge ham til at sove er sang slet ikke nok for ham. Jeg har ikke haft succes med at putte ham på den måde siden jeg skar ned på amningerne, men jeg kan se at han er vildt træt. Han sover næsten og vågner op og skriger. I dag både hørte jeg og mærkede jeg at hans mave rumlede helt vildt og jeg forstod at han må være sulten. Jeg synes det var så synd for ham at han lå træt og sulten så blev nødt til at hive brystet frem.
Hvordan kan jeg sikre mig at han får mad nok?
Skal jeg være helt kold over for at han må sove på tom mave idet han lige er blev tilbudt mad, men selv valgte ikke at ville spise ret meget? Jeg vil jo ikke lære ham at ignorere sine lyster og følelser fordi jeg ikke anerkender eller imødekommer dem.
Jeg har desuden en lille forhindring i forhold til skemaet når det kommer til den sidste del af dagen. Når jeg putter ham ved et-tiden, hvor han iøvrigt er træt, så vågner han ca 1,5 time efter. Derfra er der 5,5 time til at han næste gang skal sove og det er virkelig alt for meget. Men jeg kan ikke få presset en lur ind på nogen måde uden at det går ud over resten af skemaet. Har du et forslag her?
Du anbefaler mig at læse dine bøger om babys søvn og mad. Det vil jeg se om jeg kan få gjort når jeg kommer til Danmark og de er tilgængelige. :-)
Men indtil da lige et par spørgsmål.
Hvis min søn skærer ansigt fordi han virkelig ikke bryder sig om den mad jeg serverer for ham, er det så bedst at give ham noget andet, eller skal opdragelsen allerede træde ind nu og lyde: der er ikke andet, du kan spise det der er eller lade vær og så være sulten! ?
En bøvs efter at have fået skemad er det lig med mæthed? Han havde lige lavet en stor ble og spiste ikke ret meget efterfølgende da bøvsen så kom. Da jeg lagde ham til at sove rumlede hans mave dog.
Når han ligger i sengen og er vildt træt men stadig tumler rundt og rejser sig op, skal jeg så hive ham tilbage i sengen og holde ham fast eller hvad er den bedste metode her?
Venlig hilsen
Cecilie