Opfølgning på sove/spise rutiner

5. maj 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opfølgning på sove/spise rutiner

Hej igen Helen.

Tak for dit forrige svar angående råd om sove og spise vaner. Jeg har allerede nu nogle opfølgende spørgsmål idet jeg har fuldt skemaet med spise/sove tider, der passer til min søns alder. Han er lige nu 8 måneder og bliver 9 om tre dage.

Et par dage inden jeg modtog dit svar, startede jeg med at vænne ham til at sove uden brystet. Jeg ammede ham så han blev mæt og så sang jeg for ham og lå tæt op ad ham. Det virkede! Men...
Som nævnt tidligere spiser han ikke særlig meget skemad, og selv efter at jeg nu har skåret ned på antal amninger i løbet af døgnet og samtidig tilbyder ham mad 6-7 gange, synes jeg det er meget begrænset hvad der lander helt nede i maven på min dejlige guldklump. Når jeg så efterfølgende vil lægge ham til at sove er sang slet ikke nok for ham. Jeg har ikke haft succes med at putte ham på den måde siden jeg skar ned på amningerne, men jeg kan se at han er vildt træt. Han sover næsten og vågner op og skriger. I dag både hørte jeg og mærkede jeg at hans mave rumlede helt vildt og jeg forstod at han må være sulten. Jeg synes det var så synd for ham at han lå træt og sulten så blev nødt til at hive brystet frem.

Hvordan kan jeg sikre mig at han får mad nok?

Skal jeg være helt kold over for at han må sove på tom mave idet han lige er blev tilbudt mad, men selv valgte ikke at ville spise ret meget? Jeg vil jo ...

Annonce

... ikke lære ham at ignorere sine lyster og følelser fordi jeg ikke anerkender eller imødekommer dem.

Jeg har desuden en lille forhindring i forhold til skemaet når det kommer til den sidste del af dagen. Når jeg putter ham ved et-tiden, hvor han iøvrigt er træt, så vågner han ca 1,5 time efter. Derfra er der 5,5 time til at han næste gang skal sove og det er virkelig alt for meget. Men jeg kan ikke få presset en lur ind på nogen måde uden at det går ud over resten af skemaet. Har du et forslag her?

Du anbefaler mig at læse dine bøger om babys søvn og mad. Det vil jeg se om jeg kan få gjort når jeg kommer til Danmark og de er tilgængelige. :-)
Men indtil da lige et par spørgsmål.

Hvis min søn skærer ansigt fordi han virkelig ikke bryder sig om den mad jeg serverer for ham, er det så bedst at give ham noget andet, eller skal opdragelsen allerede træde ind nu og lyde: der er ikke andet, du kan spise det der er eller lade vær og så være sulten! ?

En bøvs efter at have fået skemad er det lig med mæthed? Han havde lige lavet en stor ble og spiste ikke ret meget efterfølgende da bøvsen så kom. Da jeg lagde ham til at sove rumlede hans mave dog.

Når han ligger i sengen og er vildt træt men stadig tumler rundt og rejser sig op, skal jeg så hive ham tilbage i sengen og holde ham fast eller hvad er den bedste metode her?

Venlig hilsen
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor