Svar: Natmad 9 1/2 måned
26. april 2015
Alder:
9 mdr.
Kære solomor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre at det går godt med dagplejen, det lyder som om at I har haft en god indkøring og det lyder som om at din lille dreng trives:)
Der er flere ting som spiller ind hos jer og nattesøvnen og jeg vil meget gerne dele lit tanker med dig.
For det første, så er det vigtigt, at du får skruet mængden af mælk ned og får øget din drengs indtag af rigtig mad. Med den alder han har, vil det være passende med 3 flasker i døgnet og når han bliver 10 måneder bør du skrue ned til 2 flasker. Han bør lige nu få mellem 400-500 ml mme - ikke mere.
De tre flasker anbefaler jeg ofte ligger inden middagslur, aften og sen aften. De kan dog også ligge aften, sen aften og tidlig morgen, så han ikke får flaske i løbet af dagen. Når han går ned på to flasker, vil det ofte være godt at disse ligger aften og sen aften. Det giver plads i maven til mere rigtig mad og inden middagsluren kan han få lidt mme af en kop, hvis han har brug for det. Tidlig morgen skal han undvære flasken og i stedet starter dagen med en morgengrød.
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bollee med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød, fisk, kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Tilbydes mme af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion frugtgrød med lidt mme på. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød - og hvis han ikke kan spise dette, så giv ham gerne en banan. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19
Sen aften 23.30: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor I så starter dagen med en grød.
Som du kan se af denne plan så skal din dreng altså ikke længere have flaske kl 04 og heller ikke før sine lure om dagen. Lige nu kan han godt få en flaske før middagsluren, men stille og roligt tilbydes mme af kop i stedet.
Du kan overveje om du vil tilbyde ham flasken kl 23.30 fast, så selvom han ikke vågner og søger den, så tilbyder du den. På den måde får du ham fyldt ekstra op til natten og sikrer ham mælk/væske nok, så han ikke behøver søge det igen og igen. Han skal ikke vækkes, men kan spise den mere eller mindre i søvne. Flasken tidlig morgen trapper du ud af ved at give ham mindre og mindre af gangen. Så hvor han lige nu måske får 170 ml så skruer du ned til 150, så 120, 100 osv. så han lærer at han ikke behøver så stor mængde mælk og dermed lærer at sove videre uden.
At han ikke længere skal have flaske om dagen betyder også, at du nu skal lære ham at falde i søvn uden at have flasken i munden. Det lyder nemlig som om at din dreng kan være uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske, det der også hedder søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, de små ritualer vi har, for at kunne falde i søvn og for børn vil det ofte være at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, forbinder sengen med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig.
Hvis din dreng er blevet afhængig af flasken (eller af sin sut), for at kunne sove, så betyder det, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten. Hver gang han har en af sine små opvågninger, så vil han sikre sig at alt er som da han faldt i søvn. Han vil vende sig, dreje sig, søge efter sin flaske - og først når han får den, så falder han til ro og kommer videre i søvnen.
Han skal stadig have mælk før han puttes til natten og som sagt vil det være fint med 3 flasker lige nu - før middagslur, aften og sen aften, så du sikrer dig at han ikke vågner om natten fordi han reelt har behov for væsken. MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.
Så du skal altså lige nu arbejde på at få antallet af flasker skruet ned og den rigtig mad sat op. Samtidig skal han lære at sove uden at han behøver flasken i munden. Han skal lære at overgive sig til søvnen med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt osv. Måske har han lige nu rigtig meget brug for at mærke dig - han er jo godt igang med separationsfasen og søger naturligt ekstra tryghed og nærhed, hvilket er naturligt og helt okay. Derfor kan han måske godt have glæde af at sove ved siden af dig i din seng, hvilket han gerne må, men du skal fortsat holde fast i at han skal trappes ud af mælken og lære at sove med netop dine hænder og kærtegn:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske