Svar: Natmad 9 1/2 måned

26. april 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære solomor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre at det går godt med dagplejen, det lyder som om at I har haft en god indkøring og det lyder som om at din lille dreng trives:)

Der er flere ting som spiller ind hos jer og nattesøvnen og jeg vil meget gerne dele lit tanker med dig.

For det første, så er det vigtigt, at du får skruet mængden af mælk ned og får øget din drengs indtag af rigtig mad. Med den alder han har, vil det være passende med 3 flasker i døgnet og når han bliver 10 måneder bør du skrue ned til 2 flasker. Han bør lige nu få mellem 400-500 ml mme - ikke mere.

De tre flasker anbefaler jeg ofte ligger inden middagslur, aften og sen aften. De kan dog også ligge aften, sen aften og tidlig morgen, så han ikke får flaske i løbet af dagen. Når han går ned på to flasker, vil det ofte være godt at disse ligger aften og sen aften. Det giver plads i maven til mere rigtig mad og inden middagsluren kan han få lidt mme af en kop, hvis han har brug for det. Tidlig morgen skal han undvære flasken og i stedet starter dagen med en morgengrød.

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bollee med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød, fisk, kogte grøntsager osv. Vand af kop.

Tilbydes mme af kop og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion frugtgrød med lidt mme på. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød - og hvis han ikke kan spise dette, så giv ham gerne en banan. Får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19

Sen aften 23.30: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor I så starter dagen med en grød.

Som du kan se af denne plan så skal din dreng altså ikke længere have flaske kl 04 og heller ikke før sine lure om dagen. Lige nu kan han godt få en flaske før middagsluren, men stille og roligt tilbydes mme af kop i stedet.

Du kan overveje om du vil tilbyde ham flasken kl 23.30 fast, så selvom han ikke vågner og søger den, så tilbyder du den. På den måde får du ham fyldt ekstra op til natten og sikrer ham mælk/væske nok, så han ikke behøver søge det igen og igen. Han skal ikke vækkes, men kan spise den mere eller mindre i søvne. Flasken tidlig morgen trapper du ud af ved at give ham mindre og mindre af gangen. Så hvor han lige nu måske får 170 ml så skruer du ned til 150, så 120, 100 osv. så han lærer at han ikke behøver så stor mængde mælk og dermed lærer at sove videre uden.

At han ...

Annonce

... ikke længere skal have flaske om dagen betyder også, at du nu skal lære ham at falde i søvn uden at have flasken i munden. Det lyder nemlig som om at din dreng kan være uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske, det der også hedder søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, de små ritualer vi har, for at kunne falde i søvn og for børn vil det ofte være at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, forbinder sengen med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig.

Hvis din dreng er blevet afhængig af flasken (eller af sin sut), for at kunne sove, så betyder det, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten. Hver gang han har en af sine små opvågninger, så vil han sikre sig at alt er som da han faldt i søvn. Han vil vende sig, dreje sig, søge efter sin flaske - og først når han får den, så falder han til ro og kommer videre i søvnen.

Han skal stadig have mælk før han puttes til natten og som sagt vil det være fint med 3 flasker lige nu - før middagslur, aften og sen aften, så du sikrer dig at han ikke vågner om natten fordi han reelt har behov for væsken. MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.

Så du skal altså lige nu arbejde på at få antallet af flasker skruet ned og den rigtig mad sat op. Samtidig skal han lære at sove uden at han behøver flasken i munden. Han skal lære at overgive sig til søvnen med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt osv. Måske har han lige nu rigtig meget brug for at mærke dig - han er jo godt igang med separationsfasen og søger naturligt ekstra tryghed og nærhed, hvilket er naturligt og helt okay. Derfor kan han måske godt have glæde af at sove ved siden af dig i din seng, hvilket han gerne må, men du skal fortsat holde fast i at han skal trappes ud af mælken og lære at sove med netop dine hænder og kærtegn:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to