Natmad 9 1/2 måned

26. april 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Natmad 9 1/2 måned

Kære Helen!

Så er det tid til nye spørgsmål om mad og søvn.

Min vidunderlige dreng er nu blevet 9 1/2 måned. Han udvikler sig med lynets hast, er motorisk meget fremmelig og ivrig efter snart at komme til at gå. Pludrer mere og mere med nye lyde og er glad, glad, glad også for dagplejen, hvor han har været i 1 1/2 måned nu. Han sover på eget værelse og har gjort det en måneds tid nu uden drama.

Mit spørgsmål er hvordan pokker vi slipper af med natflaskerne?

Han kommer i seng ml. 18.30 og 19.30 med 170 ml. På rigtig gode nætter sover han til kl. 4 og får 170 ml og sover så videre til ca. 6.30. De nætter er der alt for få af, men de er der, så jeg ved, han kan.
Oftere får han to flasker i løbet af natten - ca midnat og ca. 4.
Jeg prøvede i en periode at støtte ham i at sove videre uden flaske, hvis han vågnede tidligere end 2, men det resulterer bare i, at han vågner en gang i timen og græder - og så er det jo meget værre end bare at skulle give ham to flasker og sove videre.
Og nu har vi lige haft en periode med maveonde, hvorefter han har skruet ned for intervallet mellem flaskerne. I nat har han fået kl. 19, 22, 1 og 3!!! Det er jo helt vanvittigt, men han blev rasende, da jeg forsøgte at tilbyde ham vand i stedet for mælk. (Jeg håber, det er for at indhente de dage, hvor han ikke har kunnet spise, så han bare holder op igen, men frygter at han bliver ved, hvis ikke jeg gør noget aktivt).

Om dagen får han en flaske om formiddagen og enkelte gange også om eftermiddagen senest kl. 15.

Han spiser pænt med fast føde i løbet af dagen, synes jeg. Nu er han i dagpleje, så jeg ved ikke helt hvor ofte eller hvor meget, han får dér, men når han er hjemme får han tre måltider plus to-tre mellemmåltider og han gider godt spise. Så længe han selv får lov til det meste - han ved, hvad han vil og ikke vil!

Det sværeste er aftenmåltidet, fordi han bliver så træt om aftenen.
Vi spiser ofte 17.30, så han overhovedet kan hænge sammen, når vi spiser..
Jeg forsøgt mig med aftengrød før sengetid (18.30), men det siger han resolut nej ...

Annonce

... til. Og vælling i aftenflasken siger han også nej tak til.

Så jeg ved ikke helt nu. Tror, det bliver en hård kamp at få ham til at opgive flaskerne og vi sover jo meget ok, når der ikke er andet nattesjov end 1-2 flasker. Så jeg er lidt i vildrede. Håber jo mest, at han selv begynder at sove tungere og ikke har brug for dem - som han gør ind i mellem.

Har du nogen forslag?

Han sover oftest kun to gange om dagen nu - 1 time formiddag og 1 1/2-2 til middag. Det er lige på kanten med den tredje, for han er som sagt meget træt om aftenen. Men det er ikke altid en tredje lur hjælper på det. Hvis jeg lægger ham er det ved 16-tiden og der skal vugges og insisteres længe før han sover en lur på et kvarter/en halv time. Nogle gange hjælper det, andre gange bliver han mere træt af det.
Så tit springer jeg den over, spiser aftensmad lidt tidligere og sidder lidt mere med ham end ellers.

De sidste par dage er han så også blevet temmelig morsyg. Om det er en reaktion på maveondet eller bare er alm. 10-mdrs udvikling er svært at sige.

Håber, du kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen
Solomor

Tillæg: I nat igen mange flasker. Kl. 19, 23, 0.40 og 4. Han græd kl. 0 og jeg prøvede længe med sutten og en hånd, men han blev mere og mere vred. Indtil jeg prøvede med en flaske kun halvanden time efter sidste flaske. Han sluger 170 ml på et øjeblik, de er alle tomme. På trods af at han også skruede sit indtag af fast føde gevaldigt i vehret igår. Han småspiste nærmest hele dagen og sov kun 1 1/2 time i alt.

Igår var han også meget ustadig - stor latter og stor gråd med sekundes mellemrum og skulle underholdes, selvom vi var ude påbesøg og der var masser af nyt.
Og der brød også en ny tand igennem. Og han stod selv uden at holde i lang tid.
Jeg er møgforvirret. Måske er maveondet i sidste uge og den nye tand i går årsag til alt dette uvejr og den opskruede nattespisning? Måske er ðet bare almindelig udvikling og spring?

Måske er han i gang med at lave nye (kedelige) nattevaner.
Det er i hvert fald mere end en enlig svale….

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder