Svar: Nedsat søvnperiode 2

9. marts 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nanna

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage. Jeg vil naturligvis gerne uddybe mit svar:)

Godnatgrød bør være en grovere grød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. I princippet kan man også give en banan eller en grovbolle med lidt ost eller lignende, hvis barnet ikke er glad for grød.

Når jeg anbefaler netop dette, så er det fordi der er tale om tryptofanholdige fødevarer. Når vi spiser disse, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Det er sammen med aftensmaden vigtigt, og det virker godt på søvnen - i modsætning til, hvis man f.eks. giver barnet en masse sukkerholdige fødevarer lige inden sengetid, så kan det være svært at få barnet til at sove…

Godnatgrød må i princippet gives, så længe barnet nyder det og sover godt på det. Om barnet er 1, 2 eller 4 år betyder for mig ikke noget, så længe barnet trives og sover godt. For mange børn er det ...

Annonce

... et rigtig hyggeligt ritual, at barnet efter aftensmaden kommer i bad, gøres klar til natten og så sætter sig til bordet, får en godnatgrød, får børstet tænder og bliver puttet. De nyder det, får koblet helt fra og er derefter parate til at sove.

Godnatgrød skal altid serveres adskilt fra aftensmaden, f.eks. med et bad imellem. Grøden hænger sammen med det at skulle i seng. Det er ikke sådan, at man kan afvise aftensmaden og få grød i stedet:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder som en god plan lige nu at putte hende 19.30 og lade hende sove til kl 06 (eller hvornår hun nu vågner:)) - og jeg kan godt se, at det kan blive lidt svært at nå grøden. Enten skal I så spise lidt før - eller også kan du i stedet for grød måske prøve at give hende en banan og se om hun vil have glæde af denne. Hvis grød eller banan ikke har nogen effekt på hendes søvn, så kan I naturligvis springe den over.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder