Fladt baghoved - 12 uger

10. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Fladt baghoved - 12 uger

Hej Helen

Vi har en skøn datter på 12 uger, vores første barn.

Jeg har stirret mig blind på at hun har fået et noget fladt baghoved...Ikke skævt, men fladt. Hendes hovedform virker flad bagtil og spids i toppen..

Da jeg i starten prøvede at dreje hendes hoved når hun sov, endte det som regel med at hun vågnede. Da vi havde rigtig svært ved at få hende til at sove, ja, så opgav jeg det faktisk..

Når jeg tænker tilbage nu, syntes jeg ikke at jeg har været god nok til at afhjælpe det. Vi havde nogle andre "begynder" vanskeligheder omkring spisning som fyldte alt på det tidspunkt..

Lige pludselig ser jeg at det er kommet snigende, og nu fylder det alt hos mig.
Derfor har jeg gennem de sidste par uger været meget insisterende og opmærksom på at følge de råd jeg hører og læser deromkring.

Jeg har købt en kilepude hvor hun skal sove på siden. Det er kun lykkedes mig 2 gange at få hende til at sove i den, og begge gange har hun på mærkelig vis fået drejet sig rundt så hun er på ryggen igen.

Også købt en anden madras som skulle være ekstra blød. Den hælder 15 grader og der sidder 2 pompomer som skal holde hende i stilling. Dem bliver hun irriteret over. (hun sover meget uroligt), og fjerner jeg dem, glider hun enten ned eller ud over kanten på den.

Jeg har øvet at vende hendes hoved når hun sover, og det lykkedes nu 5 ud 10 gange, feks. i barnevognen om dagen på tur. Jeg er dog en lille smule i tvivl om hovedet skal helt ned og ligge, nærmest kinden mod puden, eller om det også har effekt bare hun er en anelse på skrå?
Jeg har tænkt om jeg kunne ligge hende på siden i barnevognen?

Hun sover allerbedst i sin slyngevugge (Natures sway)...
Der er det dog fuldstændigt umuligt for mig at vende hendes hoved, da den bløde madras "krammer" så meget omkring hende.
Skulle det lykkedes mig, så går der 2 min., så er hun tilbage på baghovedet.
Har købt den dertil hørende afstivende kokos madras der ligger under den bløde topmadras. Det hjælper lidt, men den virker så til gengæld som en meget hård bund at ligge på.
Det ...

Annonce

... gør at jeg om natten går i seng med en rigtig dårlig følelse i maven, da hun jo sover i den der. Så ligger jeg og tænker på at nu bliver det kun værre, og om alt det jeg ellers gør er spildt.

Jeg ved at rådet er, på maven på maven!… det er hun med tiden blevet rigtig god til, og vi gør det ved hver lejlighed..lege og pusle.
Nå det er sagt så er det jo ikke sådan at hun ligger i hele sine vågne perioder på maven, for det gider hun ikke. Vi tager sådan 10 min ad gangen...hun ligger på min mave, op ad ammepuden, og jeg bruger spejl og legetøjet til at fastholde hendes nysgerrighed.
Jeg tænker også at holde hende så hovedet er frit, og ikke støtter op ad noget...

Ofte falder hun i søvn efter hun har spist på ammepuden.. den er jo ikke superblød, men jeg prøver at dreje hende lidt om på siden.
Nogle gange om natten er man dog faldet i søvn begge, og ja så ligger hun nok med hovedet som hun ikke skal..
Jeg har netop læst et tideligere svar, hvor du anbefaler ris i en sok ved den ene side af hovedet.. det vil jeg naturligvis prøve.

Vi havde i en anden forbindelse en kranio sakral terapeut ude, og hun virker ikke som om hun har en favoritside. Det er jo heller ikke skævt, men fladt..

Jeg syntes ikke rigtig noget af det jeg gør giver pote.

Hvad er mit spørgsmål så...
Jo, Jeg ved at man siger at man nemmest kan "forme" deres hoved til de bliver 4 mdr.
Dog læser jeg nogle stedet på nettet, at det fortsat har virkning op til 6 og 8 mdr., og at det stadig vil rette sig på det tidspunkt.
Så hvor lang tid skal jeg regne med at mit arbejde hjælper? Og hvornår skal jeg forvente at se en bedring, og i hvilken form? Hvad mener man, når man siger det retter sig.. det flade stykke popper vel ikke bare ud igen. Er det fordi at hele hovedet fortsat vokser, og så ser man det ikke så tydeligt, eller rykker det sig rent faktisk tilbage igen?

Til sidst...er der nogle af mine tiltag jeg skal gøre anderledes, bedre, mere, og har du andre gode modeller til at arbejde med det lille hoved...

Ser frem til at høre fra dig

Mor til lille M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder