Svar: Farvel til godnat flasken
27. februar 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Lige nu fungerer det rigtig godt med flasken og som jeg læser dit brev, så får jeres dreng kun denne ene flaske i døgnet. Det er helt okay, at du derfor bibeholder flasken lidt endnu. Når han bliver et sted mellem 13-15 måneder, kan du se hvordan det går og så arbejde på at trappe flasken ud. Det vil være godt at trappe ud af flasken på et tidspunkt, hvor der ikke sker store skift i hans liv. Altså ikke lige samtidig med at han starter i vuggestue, eller er inde i en sygdomsperiode eller lignende.
Det er netop vigtigt, at du trapper ud af flasken/mælken samtidig med at du sætter noget andet i stedet. Som du selv er inde på, så er det et hyggeligt putteritual han her, han er helt tryg, ved hvad der skal ske og sover godt, når han får sin flaske. Derfor skal du nu introducere noget andet, det kan f.eks. være en putteklud, en puttebamse, slaskedukke eller lignende. Lige nu bruges den sammen med flasken og den skal indgå som en fast følgesvend. Han skal have den hos sig, når han skal sove, når han er ked af det, når I kører i bilen, i barnevognen osv. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en bamse, klud osv. bevidst til sig, så det er perfekt, hvis I begynder at bruge dette nu.
Og stille og roligt trapper du så mængden af mælk ud af flasken, så han får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Og ja - det vil samtidig være en god idé at du tilbyder ham en godnatgrød, så du sikrer dig, at han ikke går sulten i seng. Han kan altså begynde at få en grød i køkkenet, blive puttet med sin flaske, sin putteklud, en godnatsang osv. og mælken trappes ud. Stille og roligt går han over til at få mælk af kop sammen med grøden, få børstet tænder og resten af ritualet er så præcis som han kender det, putteklud, du er der, holder i hånd, synger godnatsang osv. Eneste forskel er at flasken nu er væk, mælken har han fået sammen med godnatgrøden af en kop.
På den måde trappes ud af flasken og et nyt ritual tager helt naturligt over, så han får et nyt tryghedsgivende ritual, som vil fungere godt for jer alle fremover:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske