Svar: Farvel til godnat flasken

27. februar 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til 2

Tak for dit brev :)

Lige nu fungerer det rigtig godt med flasken og som jeg læser dit brev, så får jeres dreng kun denne ene flaske i døgnet. Det er helt okay, at du derfor bibeholder flasken lidt endnu. Når han bliver et sted mellem 13-15 måneder, kan du se hvordan det går og så arbejde på at trappe flasken ud. Det vil være godt at trappe ud af flasken på et tidspunkt, hvor der ikke sker store skift i hans liv. Altså ikke lige samtidig med at han starter i vuggestue, eller er inde i en sygdomsperiode eller lignende.

Det er netop vigtigt, at du trapper ud af flasken/mælken samtidig med at du sætter noget andet i stedet. Som du selv er inde på, så er det et hyggeligt putteritual han her, han er helt tryg, ved hvad der skal ske og sover godt, når han får sin flaske. Derfor skal du nu introducere noget andet, det kan f.eks. være en putteklud, en puttebamse, slaskedukke eller lignende. Lige nu bruges den sammen med flasken og den skal indgå som en fast følgesvend. Han skal have den hos sig, når han skal sove, når han er ked af det, når I kører i bilen, i ...

Annonce

... barnevognen osv. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en bamse, klud osv. bevidst til sig, så det er perfekt, hvis I begynder at bruge dette nu.

Og stille og roligt trapper du så mængden af mælk ud af flasken, så han får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Og ja - det vil samtidig være en god idé at du tilbyder ham en godnatgrød, så du sikrer dig, at han ikke går sulten i seng. Han kan altså begynde at få en grød i køkkenet, blive puttet med sin flaske, sin putteklud, en godnatsang osv. og mælken trappes ud. Stille og roligt går han over til at få mælk af kop sammen med grøden, få børstet tænder og resten af ritualet er så præcis som han kender det, putteklud, du er der, holder i hånd, synger godnatsang osv. Eneste forskel er at flasken nu er væk, mælken har han fået sammen med godnatgrøden af en kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På den måde trappes ud af flasken og et nyt ritual tager helt naturligt over, så han får et nyt tryghedsgivende ritual, som vil fungere godt for jer alle fremover:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det projekt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika