Brev:
Putning tager lang tid, del II
28. februar 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning tager lang tid, del II
Hej Helen.
Tak for dit svar. Det var rart med en bekræftelse af, at det vi havde gjort inden han blev syg var rigtigt, nemlig at droppe at holde fast i et bestemt puttetidspunkt der ikke fungerede og vente til han blev træt, også selvom det var alt for sent i forhold til hvornår han burde sove.
Men hvis resten var "så simpelt" (skrevet med et smil) som du skriver, så ville jeg være lykkelig. Desværre har vi en ugle, der i løbet af natten bliver til en lærke og ofte vågner af sig selv mellem 4.45 og 6 og når han først sover kl 21.30 om aftenen, er det sgu lige tidlig nok. Så kommer han tøffende ned af gangen, en af os går ud og møder ham med en dyne i hånden, følger ham tilbage til hans seng, lægger sig på en madras ved siden af og så prøver vi at sove videre og jeg skriver PRØVER, for ofte bliver det ikke til mere end det. Han ligger og vender og drejer sig og kan ikke falde i søvn. Han aer vores arm og flytter vores hånd rundt forskellige steder på sin krop og kan simpelthen ikke falde til ro. Nogle gange når han at falde i søvn 10-20 min inden uret ringer kl 6.30 og ja SÅ er han ikke nem at få op, men ellers er det ikke fordi han gerne vil sove længere om morgenene, men vil gerne ligge 20-30 min i sengen og hygge og læse bøger og snakke lidt.
Så de fleste nætter sover han omkring 8 timer, nogle gange under :( En god nat i vores verden er hvis han falder i søvn 21.30 og ikke vågner før kl 6, for så har han sovet 8 1/2 time og vi har måske sovet 8, men lad mig lige understrege at det sker uhyggelig sjældent. Så vi har en dreng der i gennemsnit sover 10 timer i døgnet og har gjort det RIGTIG længe og han er altså ikke engang 2 1/2 år endnu.
Så jeg kan ikke se hvordan vi skal kunne flytte hans puttetidspunkt frem, når vi ikke engang kan korte noget af hans søvn om morgenen - det var noget andet hvis han lå og boblede til kl 8, men det er altså bestemt ikke tilfældet! Og jeg ved heller ikke hvordan vi kommer hen til at sove igennem eller at det i det mindste ikke skal tage SÅ lang tid at falde i søvn igen, når han vågner om natten!?
Om 3 1/2 måned banker en ny virkelighed på. Der er lillebror kommet til verden og min kærestes barsel er slut, så der er han ude af døre kl 04 om morgene og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig hvordan jeg skal kunne amme en lille baby samtidig med jeg skal forsøge at få storebror til at sove videre :'( Jeg beder til at disse to ikke falder sammen, men jeg ved da godt hvad mine dage kommer til at bestå af, når den store er afleveret i dagpleje, når vi først kommer i seng efter 21.30 og er oppe kl meget tidligt... zzzzzzzzz. Så vi har tre måneder til at få styr på den søvn og det virker noget urealistisk når vi har kæmpet med hans søvn i over 2 år :-/
Han er ellers glad og frisk i løbet af dagen, nysgerrig og langt fremme i sin udvikling både sprogligt og fysisk (qua hans nysgerrighed og lyst til at gøre ting selv). Han spiser godt og drikker rigeligt og er aktiv i løbet af dagen og ja bortset fra den gang mellemørebetændelse for halvanden måned siden er han meget sjældent syg.
Hilsen
En meget frustreret mor