Svar: Søvn og putning - 19 mdr.
25. februar 2015
Alder:
19 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev - og hvor er jeg ked af at høre, at jeres datter har været så syg. Det lyder til at være en slem omgang, og der er ingen tvivl om, at jeres datter drømmer om det hele, og at oplevelsen på mange måder stadig sidder i kroppen på hende. Derfor vil hun godt kunne vågne, være ked af det, søge jer ekstra meget om natten, fordi hun lige nu har en masse tankemylder og bearbejder alt:)
Når det er sagt, så har hun jo også en alder, hvor hun er mere og mere bevidst - og derfor er det rigtig fint det du gør. At du sidder hos hende, holder i hånden og bliver hos hende de 10-15 minutter, som er nødvendigt, for at hun falder i søvn og sover trygt. Men, når du fornemmer at tiden trækker ud, når hun begynder at ville lege, søger underholdning osv. så må du gerne vælge at gå til og fra.
Det er her rigtig godt, at hun netop kan høre dig i køkkenet. Du kan f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskine", og så kan hun høre, at du skramler med kopper, glas og tallerkener. Hun kan altså høre, at du er der, at du ikke er forsvundet og så kommer du ind til hende igen. Hvis hun på nogen måde bliver ked af det, rejser sig, strækker armene op og signalerer "gå ikke fra mig, tag mig op" så skal du naturligvis være der for hende og ikke gå. Men hvis hun ikke er ked af det, og du blot går for at vise hende, at det er sovetid, og at du ikke sidder og venter på, at hun skal sove, eller at du ikke vil lege nu, så er det helt okay at gå. Gå dog tilbage til hende jævnligt - også selvom hun ikke græder. Det er ikke meningen, at hun skal nå at blive ked af det. Du går ikke fordi hun skal græde, hun skal hele tiden være tryg. Når du går, så er det for at vise hende, at det er sovetid og ikke legetid:)
Og nogle gange vil det så være sådan, at du putter hende kærligt, læser lidt højt, taler lidt om dagen osv. og derefter kysser du hende godnat og går ud - og så kalder hun måske på dig, du går tilbage, putter hende igen og her skal du så vurdere, om du igen skal gå eller om du skal blive der. Nogle gange vil det være helt okay at du går frem og tilbage et par gange og så forstår hun, at hun skal sove og har så der brug for at du bliver hos hende, sætter dig, holder lidt i hånden og synger en sang, hvorefter hun så falder trygt i søvn. Andre gange vil det måske være sådan, at du putter kærligt osv. går fra hende og når du så vender tilbage til værelset, så er hun allerede faldet i søvn..:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske