Svar: Søvn og putning - 19 mdr.

25. februar 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev - og hvor er jeg ked af at høre, at jeres datter har været så syg. Det lyder til at være en slem omgang, og der er ingen tvivl om, at jeres datter drømmer om det hele, og at oplevelsen på mange måder stadig sidder i kroppen på hende. Derfor vil hun godt kunne vågne, være ked af det, søge jer ekstra meget om natten, fordi hun lige nu har en masse tankemylder og bearbejder alt:)

Når det er sagt, så har hun jo også en alder, hvor hun er mere og mere bevidst - og derfor er det rigtig fint det du gør. At du sidder hos hende, holder i hånden og bliver hos hende de 10-15 minutter, som er nødvendigt, for at hun falder i søvn og sover trygt. Men, når du fornemmer at tiden trækker ud, når hun begynder at ville lege, søger underholdning osv. så må du gerne vælge at gå til og fra.

Det er her rigtig godt, at hun netop kan høre dig i køkkenet. Du kan f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskine", og så kan hun høre, at du skramler med kopper, glas og tallerkener. Hun kan altså høre, at du er der, at du ikke er forsvundet og så kommer du ind til hende igen. Hvis hun på nogen måde bliver ked af det, rejser sig, strækker armene op og signalerer "gå ikke fra mig, tag mig op" så skal du naturligvis ...

Annonce

... være der for hende og ikke gå. Men hvis hun ikke er ked af det, og du blot går for at vise hende, at det er sovetid, og at du ikke sidder og venter på, at hun skal sove, eller at du ikke vil lege nu, så er det helt okay at gå. Gå dog tilbage til hende jævnligt - også selvom hun ikke græder. Det er ikke meningen, at hun skal nå at blive ked af det. Du går ikke fordi hun skal græde, hun skal hele tiden være tryg. Når du går, så er det for at vise hende, at det er sovetid og ikke legetid:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og nogle gange vil det så være sådan, at du putter hende kærligt, læser lidt højt, taler lidt om dagen osv. og derefter kysser du hende godnat og går ud - og så kalder hun måske på dig, du går tilbage, putter hende igen og her skal du så vurdere, om du igen skal gå eller om du skal blive der. Nogle gange vil det være helt okay at du går frem og tilbage et par gange og så forstår hun, at hun skal sove og har så der brug for at du bliver hos hende, sætter dig, holder lidt i hånden og synger en sang, hvorefter hun så falder trygt i søvn. Andre gange vil det måske være sådan, at du putter kærligt osv. går fra hende og når du så vender tilbage til værelset, så er hun allerede faldet i søvn..:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"