Brev:
Sanktioner/straf
26. februar 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Sanktioner/straf
Hej Helen
Jeg skriver, fordi jeg er meget frustreret over den måde, min mand griber opdragelsen an på.
Hvis f.eks. vores søn ikke vil have skiftet til nattøj og suser rundt i stuen i højt humør, så bliver farmand frustreret. Hans løsning er så at sige til vores søn, at hvis han ikke kommer hen og får skiftet tøj nu, så bliver der ingen godnat-historie.
Min opfattelse er, at vores søn, 3 år og 3 måneder, ikke forstår sammenhængen i situationen. Så han bliver selvfølgelig ked af det, når han ligger inde i sengen og ikke får godnat historie. Og det første han siger om morgenen, når han vågner er "far læste ikke godnathistorie for mig". Så mit indtryk er, at vores søn husker sanktionen/straffen og ikke nok så væsentligt hvorfor.
Da der også har været en seance med at han skulle hjælpe med at rydde nogle aviser, som han havde spredt ud på gulvet på plads, hvor han kun lagde en enkelt eller to på plads, hvilket også udløste en "manglende" godnathistorie - og jeg kan ikke huske om det var i går eller i forgårs, så kan jeg heller ikke svare ham præcist på, hvorfor han ikke fik en godnathistorie, men jeg kan mærke at han er ked af det, og det gør også mig ked af det.
Så det korte af det lange, har du nogle forslag til, hvordan vi/min mand bedre kan gribe det an.
Lige det med at løbe rundt og ikke ville have nattøj på, har jeg heller ikke nogen særlig god løsning på - jeg griber ham bare i armen på et tidspunkt, når han løber forbi og skifter ham, mens han prøver at sno sig fri. Efter at have sagt til ham flere gange at han skal have skiftet tøj/ble.
Ellers hvis han gør noget han ikke må, og han ikke reagerer på hvad jeg siger første gang, så er jeg hurtigt henne ved ham og rent fysisk omleder ham (som regel uden gråd), og siger at jeg ikke vil have det, fordi sådan og sådan. Og det synes jeg virker fint, men det kræver jo lidt mere end bare at blive siddende og i stedet gentage sig selv mange gange uden effekt og med højere og højere stemmeføring (min mand)
Hilsen
Den frustrerede mor