Sanktioner/straf

26. februar 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Sanktioner/straf

Hej Helen

Jeg skriver, fordi jeg er meget frustreret over den måde, min mand griber opdragelsen an på.

Hvis f.eks. vores søn ikke vil have skiftet til nattøj og suser rundt i stuen i højt humør, så bliver farmand frustreret. Hans løsning er så at sige til vores søn, at hvis han ikke kommer hen og får skiftet tøj nu, så bliver der ingen godnat-historie.

Min opfattelse er, at vores søn, 3 år og 3 måneder, ikke forstår sammenhængen i situationen. Så han bliver selvfølgelig ked af det, når han ligger inde i sengen og ikke får godnat historie. Og det første han siger om morgenen, når han vågner er "far læste ikke godnathistorie for mig". Så mit indtryk er, at vores søn husker sanktionen/straffen og ikke nok så væsentligt hvorfor.

Da der også har været en seance med at han skulle hjælpe med at rydde nogle aviser, som han havde spredt ud på gulvet på plads, hvor han kun lagde en enkelt eller to på plads, hvilket også udløste en "manglende" godnathistorie - og jeg kan ikke huske om det var i ...

Annonce

... går eller i forgårs, så kan jeg heller ikke svare ham præcist på, hvorfor han ikke fik en godnathistorie, men jeg kan mærke at han er ked af det, og det gør også mig ked af det.

Så det korte af det lange, har du nogle forslag til, hvordan vi/min mand bedre kan gribe det an.

Lige det med at løbe rundt og ikke ville have nattøj på, har jeg heller ikke nogen særlig god løsning på - jeg griber ham bare i armen på et tidspunkt, når han løber forbi og skifter ham, mens han prøver at sno sig fri. Efter at have sagt til ham flere gange at han skal have skiftet tøj/ble.

Ellers hvis han gør noget han ikke må, og han ikke reagerer på hvad jeg siger første gang, så er jeg hurtigt henne ved ham og rent fysisk omleder ham (som regel uden gråd), og siger at jeg ikke vil have det, fordi sådan og sådan. Og det synes jeg virker fint, men det kræver jo lidt mere end bare at blive siddende og i stedet gentage sig selv mange gange uden effekt og med højere og højere stemmeføring (min mand)

Hilsen
Den frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far