Søvn og putning - 19 mdr.

25. februar 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Søvn og putning - 19 mdr.

Kære Helen

Tak for gode svar.

Vores datter har - efter en slem omgang lungebetændelse - fundet en rigtig god rytme. Hun sover typisk kl 19.45/20 til kl 7 (7.30 hvis hun får lov). Ind imellem kan hun godt vågne om natten og være længe (op til to timer) om at falde i søvn igen. Det sker ikke hver nat, men måske hver anden.

Nu er mit spørgsmål, om det måske har noget med vores putteritual at gøre.
I forbindelse med sygdommen er hun vænnet til, at vi er der, når hun falder i søvn. Da hun var syg, lå hun i min arm, men ret hurtigt blev hun flyttet over i sengen og faldt i søvn der. De første dage med mig i hånden, derefter nogle dage med en hånd på maven, og nu sidder vi der bare ved sengen, til hun falder i søvn.

Det er egentlig ikke noget problem, for hun faldet typisk i søvn i løbet af 15 minutter. Men igår aftes hvor hun havde sovet lidt for længe (2,5 time) i vuggestuen, var hun ikke helt træt nok kl. 20. Så da jeg havde siddet hos hende 1/2 time, og hun begyndte at småsludre lidt og række ud for at ae min arm, gik jeg ud.

Det blev hun rigtig ked af, men hun accepterede, at jeg lagde hende ned, og kiggede ind og syssede, når hun havde brug for det. På den måde faldt hun selv i søvn kl 20.45 (ret udramatisk ift tidligere lange seancer).

Så mit ...

Annonce

... spørgsmål er, om vi skal gå væk fra at sidde inde ved hende?
Du har tidligere foreslået, at vi skal stå lige uden for hendes værelse og fx lægge tøj sammen. Men rent logistisk duer det ikke rigtigt - hendes værelse støder op til vores gang, og der er ikke rigtigt plads til noget. Men efter gangen kommer køkkenet, og der kan jeg sagtens vaske op eller gøre morgenmaden til næste dag klar, så hun kan høre, jeg er der endnu?! Det virkede nogenlunde igår.

Jeg tænker på, om hun vågner om natten, fordi vi "pludselig" ikke er der?
Eller om det bare (som det også kan virke som om) er fordi, hun hoster og bliver irriteret og derfor ked af det... hun hoster stadig en del om natten, og hvis det eskalerer får hun en maske med astmamedicin (hun har ikke astma, men får medicinen som en del af symptombehandlingen på lungebetændelsen - vi har fået at vide, vi skal bruge den efter behov).

Vi har også talt om, at sygdomsforløbet har været hårdt for hende, og at hun derfor drømmer og vågner og er ked af det (hun havde høj feber i mange dage, spiste slet ikke i fire dage, og vi var indlagt i knap to døgn, hvor hun fik iltmaske og penicillin og selvsagt blev undersøgt mange gange - en stor omgang for hele familien).

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Bedste hilsner
Lina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor