Brev:
Søvn og putning - 19 mdr.
25. februar 2015
Alder:
19 mdr.
Søvn og putning - 19 mdr.
Kære Helen
Tak for gode svar.
Vores datter har - efter en slem omgang lungebetændelse - fundet en rigtig god rytme. Hun sover typisk kl 19.45/20 til kl 7 (7.30 hvis hun får lov). Ind imellem kan hun godt vågne om natten og være længe (op til to timer) om at falde i søvn igen. Det sker ikke hver nat, men måske hver anden.
Nu er mit spørgsmål, om det måske har noget med vores putteritual at gøre.
I forbindelse med sygdommen er hun vænnet til, at vi er der, når hun falder i søvn. Da hun var syg, lå hun i min arm, men ret hurtigt blev hun flyttet over i sengen og faldt i søvn der. De første dage med mig i hånden, derefter nogle dage med en hånd på maven, og nu sidder vi der bare ved sengen, til hun falder i søvn.
Det er egentlig ikke noget problem, for hun faldet typisk i søvn i løbet af 15 minutter. Men igår aftes hvor hun havde sovet lidt for længe (2,5 time) i vuggestuen, var hun ikke helt træt nok kl. 20. Så da jeg havde siddet hos hende 1/2 time, og hun begyndte at småsludre lidt og række ud for at ae min arm, gik jeg ud.
Det blev hun rigtig ked af, men hun accepterede, at jeg lagde hende ned, og kiggede ind og syssede, når hun havde brug for det. På den måde faldt hun selv i søvn kl 20.45 (ret udramatisk ift tidligere lange seancer).
Så mit spørgsmål er, om vi skal gå væk fra at sidde inde ved hende?
Du har tidligere foreslået, at vi skal stå lige uden for hendes værelse og fx lægge tøj sammen. Men rent logistisk duer det ikke rigtigt - hendes værelse støder op til vores gang, og der er ikke rigtigt plads til noget. Men efter gangen kommer køkkenet, og der kan jeg sagtens vaske op eller gøre morgenmaden til næste dag klar, så hun kan høre, jeg er der endnu?! Det virkede nogenlunde igår.
Jeg tænker på, om hun vågner om natten, fordi vi "pludselig" ikke er der?
Eller om det bare (som det også kan virke som om) er fordi, hun hoster og bliver irriteret og derfor ked af det... hun hoster stadig en del om natten, og hvis det eskalerer får hun en maske med astmamedicin (hun har ikke astma, men får medicinen som en del af symptombehandlingen på lungebetændelsen - vi har fået at vide, vi skal bruge den efter behov).
Vi har også talt om, at sygdomsforløbet har været hårdt for hende, og at hun derfor drømmer og vågner og er ked af det (hun havde høj feber i mange dage, spiste slet ikke i fire dage, og vi var indlagt i knap to døgn, hvor hun fik iltmaske og penicillin og selvsagt blev undersøgt mange gange - en stor omgang for hele familien).
Vi glæder os til at høre dine tanker.
Bedste hilsner
Lina