Svar: Søvn udfordringer

20. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lærke

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har haft lidt bedre søvn i en periode:) Som du nævner kan der sagtens være en sammenhæng mellem manglende indtag af mad/væske i dagtimerne og opvågninger om natten - ligesom hele dagens rytme naturligt også spiller ind på dagens forløb og jeg tænker, at det er denne udfordring I har lige nu.

Det gennemsnitlige søvnbehov vil i 6 måneders alderen være ca 14.5 time i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at barnet sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer i løbet af dagen. De fleste børn vil i denne alder trives med to lure dagligt og den sidste powernap om eftermiddagen begynder ofte at kunne springes over.

Du fortæller at jeres dreng nogle gange sover til kl 7, andre gange til kl 8 og nogle gange også til kl 09, hvilket dog ikke sker særlig tit. Du fortæller også, at han ofte går sent i seng, ofte mellem kl 22-23 og at han nogle gange tager en powernap om aftenen omkring kl 18.30… Jeg vil foreslå dig, at du nu forsøger at lave en rytme, hvor han ikke længere sover powernap om aftenen, men i stedet kommer tidligere i seng. Og i den forbindelse er det en god idé, at du nu vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv. Du skal naturligvis vække ham stille og roligt, kærligt og omsorgsfuldt, men det vil være godt, at han kommer op til samme tid hver dag, fordi det har betydning for resten af dagens forløb. Når han står op til samme tid hver dag, så vil han også begynde at spise måltider til fast tid, han vil sove formiddagslur og middagslur til fast tid og stille og roligt vil hans puttetidspunkt om aftenen passe sig ind. Samtidig har han en alder nu, hvor han skal have mange små måltider hele dagen igennem og det vil være rigtig godt, at du arbejder på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så tilbyder ham mælk før han puttes til sin lur.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre, vækkes kl ca 7, hvis han ikke vågner af sig selv, så han er parat til morgengrød kl 7.30-8...

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på, tilbydes lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9.30, sover ca 45 minutter som nu, eller hvad han nu viser behov for:)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der ...

Annonce

... begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 - tidspunktet kan variere efter, hvor lang formiddagsluren er. Sover her måske 2.5 time…

Eftermiddag 16.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Tilbydes også stadig flaske eftermiddag

Powernappen springes ofte over…

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove fra f.eks. kl 23.30 til 05 uden mælk:)

Jeg tænker at det vil hjælpe jer med en mere fast dagsrytme, med fast stå op tid, faste spisetider og sovetider og jeg håber at planen her viser, hvordan en dag kan skrues sammen:)

Deruover skal du også være opmærksom på, at du nu godt må forsøge at lære ham at sove, uden at han har flasken i munden. han skal stadig have mælk, mælk indgår som en helt naturligt del af hans putteritual, men han skal ikke falde i søvn med flasken i munden. Han skal nu have sin flaske, falde helt til ro, næsten sove og så fjerner du flasken og han falder i søvn. I princippet kan det godt tage 30 minutter at overgive sig til søvnen og hvis han er glad og okay, er det helt fint. Men måske putter du ham lidt for tidligt og skal forsøge at afkorte tiden mellem flasken og det at han sover - og som sagt stadig, hvor han lige når at registrere at flasken er væk fra munden.

Du spørger om I skal putte ham tidligere om aftenen og som jeg ser det, så er det lige nu ikke nogen løsning - du er nødt til at starte om morgenen. Når dagen starter tidligere vil han naturligt sove lidt tidligere hele dagen igennem og vil også kunne gå til ro for natten tidligere. Samtidig vil han begynde at kunne være vågen lidt længere tid mellem hver lur, så han aktive perioder bliver lidt længere. På den måde arbejder tiden også lidt for jer:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - og vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra nu og de næste mange måneder frem:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor