Brev:
Søvn og afvænning af bryst
20. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Søvn og afvænning af bryst
Kære Helen,
Tak for dit svar på mit sidste brev, det skabte lidt mere ro på følelsesstormen :)
Jeg læste dog lidt mellem linierne i dit brev, at min usikkerhed og stres har smittet af på ham og bevirket af han har grædt mere, men at du mener, at han ikke har taget skade, er det korrekt? Det skal dertil siges, at du har helt ret i, at han har en rigtig god far og jeg en supermand ;)
Nu skriver jeg igen, da vi pt. har to udfordringer, søvn og mad. Jeg ved at du gerne vil have en problemstilling af gangen, men de hænger desværre nok lidt sammen. Så jeg håber det er ok med to i en :)
Som jeg skrev i det tidligere brev, har han primært sovet på mig de første 3-4 måneder. Det skyldes at han blev helt ulykkelig når vi forsøgte at ligge ham i liften og det allerede som helt spæd. Han har som sagt heller ikke ville ligge i sin barnevogn, de få ture vi fik gået endte altid i vild gråd, hvor jeg skyndte mig at tage ham op, trøstede og evt. ammede. Når jeg så prøvede at ligge ham ned igen, startede vi forfra. Det resulterede i, at jeg temmelig hurtigt mistede modet og vi kom ikke så meget ud, så at sige. Han vil stadig ikke ligge i sin barnevogn, men sidde er ok på kortere ture. Han har generelt stadig meget brug for tryghed og kommer ofte over og ligge i vores seng i løbet af natten, da det som regel gør, at han kan tage lidt længere søvntræk. Han vågner dog stadig i dyb gråd selv om han ligger helt klistret op af mig.
Han har overordnet haft 5 opvågninger om natten siden han blev født. Sundhedsplejersken mente at han havde kolik, fordi han altid vågnede kl. 04.00 og græd i længere tid, hvor jeg skiftevis cyklede med hans ben, masserede maven, vuggede ham, gav ham lidt trøste bryst osv. Maven blev bedre efter de første 3 måneder, men opvågningerne eskalerede da han var 3 måneder til nu, hvor han vågner alt fra en gang i timen til hvert 5. min. og er helt ulykkelig.
Min mand er som sagt en rigtig god far og vores dreng er helt vild med ham! Far er den sjoveste i verden, men så stopper det desværre også der. Han lader sig ikke trøste af sin far og vil heller hverken spise eller blive puttet, det er kun mig der dur der. Det er lidt hårdt efterhånden, da jeg kun 2 gange på 7,5 måneder har sovet et stræk på 3.5 timer.
Vi øver at far giver mad (også uden mor) men vi spiser primært sammen alle 3, det er jo hyggeligst :) vi øver at far giver sutteflaske, det vil han slet ikke finde sig i. Også øver vi at far skal putte, det er desværre endnu heller ej lykkes.
Vores dreng er meget afhængig af bryst, det er desværre gået hen og blevet en af de mindre gode søvnassociationer, hvorfor han nok stadig vågner og søger brystet om natten og kan overordnet ikke falde i søvn uden at blive ammet først. Han kan engang imellem vugges relativt kraftigt i søvn, men vågner stadig og søger brystet.
Jeg håber meget, at du har lidt råd til hvordan vi kan hjælpe ham til bedre søvnvaner. Jeg tænker at det måske hjælper at beskrive en typisk dag:
06.00 - Ammes og sover lidt videre
06.30 - 07.00 - står op med far, får ren ble og leger (mor sover)
08.00 - far tilbyder grød og vand af kop, her spiser han 2-5 tsk.
08.30 - 09.00 - ammes og puttes til formiddagslur, hvor han sover enten 45 min. Og vågner eller vågner bliver ammet og sover 45 min. mere. Han er virkelig træt og falder som regel i søvn så snart han har spist sig mæt, for han er jo sulten selvom han ikke vil have grøden (har prøvet med alverens grødtyper).
Jeg har forsøgt at skære denne amning fra, så der netop bliver plads til mad, men han bliver simpelthen så ulykkelig og kan slet ikke falde til ro. Jeg øver dog at korte amningen af og give ham bamsen som substitut i stedet for brystet, det går desværre ikke så godt.
10.00 - tilbydes han frugt i hånden og lidt frugtmos samt vand af kop, det vil han som regel ikke have.
12.00 - frokost bestående af ristede rugbrødsbjælke med leverpostej, fiskepålæg eller lign. også grøntsagsmos med kød eller fisk helt blendet (ellers kaster han desværre op, vi har fået mund og hals undersøgt, der er ikke noget galt) han spiser alt fra 2 tsk. til 0,5 dl. Samt vand af kop.
Mellem 13.00 - 14.00 - ammes og puttes til middagslur, hvor han som regel sover 45 min. vågner op ammes og sover 45 min.
16.00 - tilbydes lidt grød og frugt i hånden samt vand af kop. Her spiser han mellem 2 tsk. til 0,25 dl.
Mellem 17.30 - 18.00 - aftensmad med grøntsager, rugbrødsbjælke med smørbarhed pålæg og med frugt i handen til dessert samt vand af kop. Her spiser han mellem 0,25 - 1 dl, det er dog ikke altid mosen han spiser, da han er ret kræsen (forsøger med de ting han afviser flere gange med lidt mellemrum). Det ender som regel med at vi hiver tubegrøden fra samler frem, den er han helt vild med.
Mellem 18.00 - 18.30 - bad og i nattøjet med far (vi øver at min mand kommer mere ind over hele putteritualet da vi håber at han så stille og roligt vil begynde at acceptere at det er far der putter.
19.00 - børste tænder sang, godnatsang, ammes og puttes til natten.
21.00 - 23.00 - ammes
01.00 - vågner med gråd og ammes videre i søvn
03.00 - vågner med gråd og ammes videre i søvn
05.00 - vågner med gråd og ammes videre i søvn
Ovenstående er en af de gode nætter, de mindre gode vågner han en gang i timen og mellem 03.00 - 05.00 vågner han som regel oftere og græder, men her kan jeg vugge ham videre i søvnen.
Jeg er temmelig bekymret for om han får nok og en korrekt ernæringsmæssig og sund kost, han vejer 10,4 kg og er ca. 75 cm. Han får selvfølgelig jern og d-dråber.
Så her kommer mine spørgsmål endelig! :)
Hvordan vænner jeg ham fra at være så afhængig af brystet, så han kan sove længere stræk og vi samtidig kan få lidt mere rigtig mad i ham?
Hvordan kan vi få far mere på banen, så han også kan trøste, give mad, putte og evt. tage over om natten i weekenden. Er en lige på og hård løsning den rette vej frem eller skal vi fortsætte som nu med overgangsritualer?
Og får han nok mad (synes at hans vægt har stået stille i en måneds tid nu) og hvad stiller vi op med hans kræsenhed?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
De bedste hilsner
En lidt træt mor :)