Brev:
Søvn udfordringer
20. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Søvn udfordringer
Kære Helen,
Så er jeg på den igen med lidt spørgsmål til søvnen hos min lille dreng :) Siden sidst fik vi løst problemet med at vågne hver 45 min. om natten - det viste sig at han var sulten! Så da vi startede med fast føde så hjalp det helt enormt og han tog nogle dejligt lange træk i næsten en måneds tid! Og han falder i søvn i egen seng hver aften, jeg tager ham kun op hvis han græder. Han får flaske i sengen, og bliver holdt i hånden osv. indtil han falder i søvn, og det tager som regel 30 min. Han er ikke just fan af at blive lagt og puttet, men han overgiver sig da til sidst. Er det normalt det tager ca. 30 minutter?
Nu har nætterne i de sidste 2-3 uger været udfordrende. Han bliver puttet mellem 21.00-22.00 om aftenen, nogle gange kl. 23.00. Han sover til ca. 7.00-8.00 om morgenen, sjældent til klokken 9.00. Så vi kommer som regel op på 10 timer om natten, men ikke altid efterhånden. Han sover fint om dagen syntes jeg, en formiddagslur efter 2 vågne timer på en 30-45 minutter. og så en eftermiddagslur på ca. 1,5-3 timer i barnevognen udenfor. Nogle gange vågner han allerede af den kl. 16.00 og så får han en lur ved en 18.30 tiden, og sover en 30 min. og bliver så puttet ca. 22.00. Men om natten sover han så fint mellem eks. 22.00 og 02.30 - men derefter vågner han ca. hver 1-2 time.
Jeg putter ham med dynen og sutten evt. og så sover han 1 time mere, og så vågner han igen. Så kan jeg gøre det samme og så sover han 1 time mere. (Jeg har forsøgt at give ham lidt mælk, men han drikker max 20-50 ml så jeg tænker ikke at det er sult.) Dette ritual kan jeg gøre 1-4 gange, og så vågner han så meget op, at han ikke vil falde i søvn igen. Jeg giver ham lidt mad og ligger ham ved siden af mig i sengen, og så sover han faktisk okay indtil vi står op. Men jeg må ikke ligge med ryggen til ham - så vågner han og klynker, samt han skal helst kunne mærke mig - min hånd. arm osv.
Jeg er ved at være lidt tyndslidt, fordi han vågner så ofte om natten. Jeg ville lade ham sove mellem os hvis det var løsningen, men det er det ikke desværre. Det er kun i de sidste timer at han er med på den eks. fra kl. 5.00-8.00.
Jeg har læst lidt på det hele, og skal vi evt. til at putte ham tidligere om aftenen? eks. kl. 19-20? Ville det hjælpe på nattesøvnen? Vi har også talt om at han snart skal ind og sove på eget værelse, ville det hjælpe noget for nogen af os? Og har du ellers nogle fantastiske fif ligesom sidst? Jeg hænger selvfølgelig i, og ved det kan være en fase ligesom så meget andet. Vi er lige kommet ud af et laaaangt udviklingsspring, men sådan et kommer der jo også igen snart ;)
Tusind tak som altid!
Kærlige Hilsner
Lærke