Søvn udfordringer

20. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn udfordringer

Kære Helen,

Så er jeg på den igen med lidt spørgsmål til søvnen hos min lille dreng :) Siden sidst fik vi løst problemet med at vågne hver 45 min. om natten - det viste sig at han var sulten! Så da vi startede med fast føde så hjalp det helt enormt og han tog nogle dejligt lange træk i næsten en måneds tid! Og han falder i søvn i egen seng hver aften, jeg tager ham kun op hvis han græder. Han får flaske i sengen, og bliver holdt i hånden osv. indtil han falder i søvn, og det tager som regel 30 min. Han er ikke just fan af at blive lagt og puttet, men han overgiver sig da til sidst. Er det normalt det tager ca. 30 minutter?

Nu har nætterne i de sidste 2-3 uger været udfordrende. Han bliver puttet mellem 21.00-22.00 om aftenen, nogle gange kl. 23.00. Han sover til ca. 7.00-8.00 om morgenen, sjældent til klokken 9.00. Så vi kommer som regel op på 10 timer om natten, men ikke altid efterhånden. Han sover fint om dagen syntes jeg, en formiddagslur efter 2 vågne timer på en 30-45 minutter. og så en eftermiddagslur på ca. 1,5-3 timer i barnevognen udenfor. Nogle gange vågner han allerede af den kl. 16.00 og så får han en lur ved en 18.30 tiden, og sover en 30 min. og bliver så puttet ca. 22.00. Men om natten sover han så fint mellem eks. 22.00 og 02.30 - men derefter vågner han ca. hver 1-2 time.

Jeg putter ham med ...

Annonce

... dynen og sutten evt. og så sover han 1 time mere, og så vågner han igen. Så kan jeg gøre det samme og så sover han 1 time mere. (Jeg har forsøgt at give ham lidt mælk, men han drikker max 20-50 ml så jeg tænker ikke at det er sult.) Dette ritual kan jeg gøre 1-4 gange, og så vågner han så meget op, at han ikke vil falde i søvn igen. Jeg giver ham lidt mad og ligger ham ved siden af mig i sengen, og så sover han faktisk okay indtil vi står op. Men jeg må ikke ligge med ryggen til ham - så vågner han og klynker, samt han skal helst kunne mærke mig - min hånd. arm osv.

Jeg er ved at være lidt tyndslidt, fordi han vågner så ofte om natten. Jeg ville lade ham sove mellem os hvis det var løsningen, men det er det ikke desværre. Det er kun i de sidste timer at han er med på den eks. fra kl. 5.00-8.00.

Jeg har læst lidt på det hele, og skal vi evt. til at putte ham tidligere om aftenen? eks. kl. 19-20? Ville det hjælpe på nattesøvnen? Vi har også talt om at han snart skal ind og sove på eget værelse, ville det hjælpe noget for nogen af os? Og har du ellers nogle fantastiske fif ligesom sidst? Jeg hænger selvfølgelig i, og ved det kan være en fase ligesom så meget andet. Vi er lige kommet ud af et laaaangt udviklingsspring, men sådan et kommer der jo også igen snart ;)

Tusind tak som altid!

Kærlige Hilsner
Lærke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre