Svar: Søvn og mad - 19 mdr.
24. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Kære K´s mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om at det går rigtig godt og jeres dreng lyder til at trives!
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker er relevant hos jer:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på jeres drengs alder vil være 13-13.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten og 2-2.5 time til middag. Du fortæller at han i en længere periode har sovet op til 4 timer midt på dagen - jeg går ud fra, at det så betyder, at han kun har sovet ca. 9 timer om natten? Hvis han har sovet lang nattesøvn og derudover har behov for at sove 4 timer midt på dagen, så synes jeg, at I skal få lægen til at tjekke ham godt igennem. Det er vigtigt at undersøge, om der er en fysisk forklaring på, hvorfor han har brug for så meget søvn.
Hvis han trives rigtig godt med en rytme, hvor han i hverdagene sover 4 timer dagligt og om natten sover ca 9 timer og han så i weekenden regulerer ind - sover kortere om dagen og mere om natten - og det fungerer - så skal I ikke ændre noget. Han må gerne have den rytme han har, hvis både I og han trives med det.
Men hvis han ikke trives med det - hvis han har svært ved at sove om aftenen og ikke får en særlig god nattesøvn, nattesøvnen bliver for kort og dagen bruges til at sove, i stedet for til at lege og udvikles, så kan det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han lærer at sove en længere nattesøvn og en kortere dagssøvn.
Det er her vigtigt, at I netop forlænger nattesøvnen og samtidig med at dagssøvnen gradvist afkortes og derfor gøres det ofte bedst ved, at I om aftenen putter ham lidt tidligere end I plejer. Det vil sige, at hvis han normalt først sover når kl. er 21, så skal han puttes 20.45, derefter 20.30, så 20.15 osv. Og samtidig med at I gør dette, så skal dagssøvnen afkortes med 15 minutter. Så hvis han plejer at vågne kl 16, så vækkes han nu kl 15.45, 15.30, 15.15, 15.00. Samtidig med at nattesøvnen forlænges afkortes dagssøvnen altså med små bitte skridt. Det er de færreste børn, som vil kunne klare, hvis I fra den ene dag til den anden pludselig fjerner en time af deres middagslur.
Det lyder dog som om at I hos jer nu har valgt den løsning at vække ham kl 14.30 - og det lyder som om at det virker:) Hvis det er det I oplever, så skal I ikke ændre noget nu, så er det fint at holde fast i, at han sover middagslur fra kl 12 til 14.30 og at han så kommer i seng kl 19.30 og sover til han vågner omkring kl 5.30-6…
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, letmælk af kop.
Aflerevere i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Leger, er aktiv
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør, eller varm frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover fra ca 12-14.30
Eftermiddag 15: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frisk frugt osv. Vand af kop.
Hentes i vuggestuen
Sen eftermiddag 16-16.30: En ½ bolle med smør eller et stykke rugbrød, ost, frisk frugt og bær. Må også meget gerne tilbydes grøntsager, det kan være kogte grøntsager eller en meget fint snittet råkost, rester fra aftensmaden f.eks. en kold frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan være kød eller fiskedeller, pasta eller spaghetti med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen osv. Hvad I nu kan tænkes at spise:) Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød sammen med en kop letmælk, evt. lunet. Får børstet tænder.
Puttes til natten ca 19.30. med bamse, godnathistorie, sang, kærtegn..:)
Som du kan se så indgår der mange små måltider i min dagsplan og som eftermiddagsmåltid kan det være en god idé at servere lidt af det, som ofte også indgår i aftensmaden - kød, fisk og grøntsager. Børn i jeres drengs alder kan være rigtig trætte, når de når til aftensmaden og de kan spise meget selektivt. Hvis I har givet ham lidt kød, fisk eller grønt som "før aftensmad", så behøver I ikke bekymre jer, hvis han ved middagsbordet spiser mest pasta eller kartofler :) Brug gerne rester fra aftenen i forvejen til om eftermiddagen.
Før aftensmad kan også være et stykke rugbrød med f.eks. tun eller makrel, for at få lidt mere fisk i ham:) Og som sagt en meget fin råkost lavet af f.eks. fint revet gulerod og fint revet æble, pyntet med lidt rosiner og små appelsinstykker… Det kan være dejligt med lidt "sødt" sidst på eftermiddagen og er samtidig sundt.
En gang imellem kan du også give ham lidt tykmælk, yoghurt, frisk frugt, en frugtgrød med letmælk på…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske