Svar: Søvn og mad - 19 mdr.

24. januar 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K´s mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om at det går rigtig godt og jeres dreng lyder til at trives!

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker er relevant hos jer:)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på jeres drengs alder vil være 13-13.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten og 2-2.5 time til middag. Du fortæller at han i en længere periode har sovet op til 4 timer midt på dagen - jeg går ud fra, at det så betyder, at han kun har sovet ca. 9 timer om natten? Hvis han har sovet lang nattesøvn og derudover har behov for at sove 4 timer midt på dagen, så synes jeg, at I skal få lægen til at tjekke ham godt igennem. Det er vigtigt at undersøge, om der er en fysisk forklaring på, hvorfor han har brug for så meget søvn.

Hvis han trives rigtig godt med en rytme, hvor han i hverdagene sover 4 timer dagligt og om natten sover ca 9 timer og han så i weekenden regulerer ind - sover kortere om dagen og mere om natten - og det fungerer - så skal I ikke ændre noget. Han må gerne have den rytme han har, hvis både I og han trives med det.

Men hvis han ikke trives med det - hvis han har svært ved at sove om aftenen og ikke får en særlig god nattesøvn, nattesøvnen bliver for kort og dagen bruges til at sove, i stedet for til at lege og udvikles, så kan det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han lærer at sove en længere nattesøvn og en kortere dagssøvn.

Det er her vigtigt, at I netop forlænger nattesøvnen og samtidig med at dagssøvnen gradvist afkortes og derfor gøres det ofte bedst ved, at I om aftenen putter ham lidt tidligere end I plejer. Det vil sige, at hvis han normalt først sover når kl. er 21, så skal han puttes 20.45, derefter 20.30, så 20.15 osv. Og samtidig med at I gør dette, så skal dagssøvnen afkortes med 15 minutter. Så hvis han plejer at vågne kl 16, så vækkes han nu kl 15.45, 15.30, 15.15, 15.00. Samtidig med at nattesøvnen forlænges afkortes dagssøvnen altså med små bitte skridt. Det er de færreste børn, som vil kunne klare, hvis I fra den ene dag til den anden pludselig fjerner en time af deres middagslur.

Det lyder dog som om at I hos jer nu har valgt den løsning at vække ham kl 14.30 - og det lyder som om at det virker:) Hvis det er det I oplever, så skal I ikke ændre noget nu, så er det fint at holde fast i, at ...

Annonce

... han sover middagslur fra kl 12 til 14.30 og at han så kommer i seng kl 19.30 og sover til han vågner omkring kl 5.30-6…

En dagsplan kan se således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, letmælk af kop.

Aflerevere i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Leger, er aktiv

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør, eller varm frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.

Puttes til middagslur og sover fra ca 12-14.30

Eftermiddag 15: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frisk frugt osv. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hentes i vuggestuen

Sen eftermiddag 16-16.30: En ½ bolle med smør eller et stykke rugbrød, ost, frisk frugt og bær. Må også meget gerne tilbydes grøntsager, det kan være kogte grøntsager eller en meget fint snittet råkost, rester fra aftensmaden f.eks. en kold frikadelle eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan være kød eller fiskedeller, pasta eller spaghetti med kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen osv. Hvad I nu kan tænkes at spise:) Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød sammen med en kop letmælk, evt. lunet. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.30. med bamse, godnathistorie, sang, kærtegn..:)

Som du kan se så indgår der mange små måltider i min dagsplan og som eftermiddagsmåltid kan det være en god idé at servere lidt af det, som ofte også indgår i aftensmaden - kød, fisk og grøntsager. Børn i jeres drengs alder kan være rigtig trætte, når de når til aftensmaden og de kan spise meget selektivt. Hvis I har givet ham lidt kød, fisk eller grønt som "før aftensmad", så behøver I ikke bekymre jer, hvis han ved middagsbordet spiser mest pasta eller kartofler :) Brug gerne rester fra aftenen i forvejen til om eftermiddagen.

Før aftensmad kan også være et stykke rugbrød med f.eks. tun eller makrel, for at få lidt mere fisk i ham:) Og som sagt en meget fin råkost lavet af f.eks. fint revet gulerod og fint revet æble, pyntet med lidt rosiner og små appelsinstykker… Det kan være dejligt med lidt "sødt" sidst på eftermiddagen og er samtidig sundt.

En gang imellem kan du også give ham lidt tykmælk, yoghurt, frisk frugt, en frugtgrød med letmælk på…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire