Svar: Problemer ved putning

22. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og desperate mor

Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med at I har fået en lillesøster!

De er rigtig dejligt at I har fået en lille pige og jeg er sikker på, at storesøster er glad for at I nu er en familie på fire - men - det er også rigtig svært for hende. Selvom hun er glad for lillesøster, så er det ikke sjovt at skulle dele mor og far med en anden. Det er rigtig hårdt og svært for hende.

Du fortæller, at du kan mærke, at det påvirker hende, når du f.eks. sidder og ammer. Det er rigtigt og du skal prøve om du kan inddrage hende i amningerne. Du kan f.eks. læse historie højt imens, så hun er med i det der foregår og ikke føler, at du og lillesøster har denne nærhed sammen og hun er udenfor. Amningen af lillesøster er så intim, at hun naturligt meget let kan føle sig sat ud af et sidespor.

Når C. ser at du sidder og ammer, så opstår der en voldsom følelse i hende, en smerte. Det gør ondt at se dig sidde og have så tæt et bånd, så nær en kontakt med et andet menneske. For C. er lillesøster en rival, hvilket er helt naturligt. Hun har jo højst sandsynligt ikke bedt om, at der skulle komme en pige mere ind i familien… og når hun ser jer sidde tæt sammen, så opstår følelsen "de to mennesker har det, jeg gerne vil have, og de giver det til hinanden og ikke til mig".

Nogen sammenligner det med de følelser, der ville opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og sagde "hej skat, er hun ikke smuk, er hun ikke dejlig ... hende elsker jeg, hun skal bo her hos os", og samtidig så skulle hun også sove i soveværelset, og han sad og kyssende hende, kærtegnede hende og var tydeligt forelsket i hende - hvilke følelser ville det ikke frembringe i dig ...? Det er lidt de samme følelser storesøster har, fordi I nu har fået en lillesøster i jeres familie.

Det er derfor også dette, som højst sandsynligt spiller ind, når hun protesterer mod at skulle sove. Det er jo netop, når hun skal sove, at hun kan have dig for sig selv. Det er her hun kan føle sig hundrede procent prioriteret. Det er hendes tid "dig og mig skat" - og det er det så ikke altid, fordi lillesøster er nødt til at blive ammet lige der, og du er nødt til at gå tilbage til lillesøster, og sådan må det naturligvis nogle gange være. Men du skal prøve at være opmærksom på, at hun har brug for at have mor for sig selv alene. Derfor er det også rigtig godt, at du lige nu netop prioriterer dette:)

Når C. er puttet om aftenen, så ved hun godt, at du går tilbage i stuen - og i stuen sidder mor, far - og lillesøster. I sidder og hygger, snakker, småpludrer med den lille osv., og det vil hun være en del af. Hun vil ikke ligge på sit værelse alene, hun vil ikke sove. Hun vil hygge i stuen sammen med jer. Det er forståeligt :) Og hun er stadig så lille, at hun ikke kan forstå eller forklares vigtigheden i at hun skal sove. Derfor skal I lige nu forsøge at få signaleret, at når hun skal sove, så sker der ikke noget hyggeligt, der er ikke noget hun går glip af, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove.

Det bliver lettere nu, fordi lillesøster er ved at have en alder, hvor hun også kan blive puttet omkring kl 19.30-20, så i løbet af den næste ...

Annonce

... månedstid til halvanden tænker jeg, at I vil kunne putte pigerne samtidig - eller evt. putte lillesøster først og så storesøster bagefter. På den måde vil storesøster opleve det lidt mere fair, fordi begge piger jo bliver lagt i seng, der er ikke forskel.

Jeg tænker også, at det kan være en god idé, hvis I kan lave noget praktisk, så storesøster kan se, at I har noget kedeligt at lave, når hun og lillesøster skal sove. Det kan være at brug det jeg kalder for "stryge tøj metoden". Hvor I stiller jer lige uden for værelset, så hun kan se jer og ikke behøver stige ud af sin seng, for at se hvad I laver og så står I og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Hun kan kalde på jer "Moaaar?!", "faaaar?" og I kan svare "Ja, jeg er lige her, nat nat skat" eller lignede. Så hun bekræftes i at hun roligt kan lægge sig til at sove, I er der, passer på hende, men sidder ikke og venter på at hun skal sove og I laver ikke noget spændende, der er ikke noget hun går glip af.

Har hun fået en åben seng? Nogle gange giver det ekstra ro, at hun kan komme ud af sin seng og søge jer, når hun har behov for det. Hun vil ikke bryde sig om at ligge bag tremmer. Lillesøster kan arve tremmesengen, hvis hun ikke allerede har det. Det giver naturligvis også muligheden for at hun så stiger ud af sin seng igen og igen, og her skal I så tage hende i hånden og stille og roligt følge hende tilbage i seng igen. Ikke skælde ud, blot med et "hos skatterpige, kommer du der, ind i seng igen" og følge hende derind, putte med dynen, bamsen og kysse godnat. Hvis I når hun kommer så samtidig kan være igang med at arbejde lidt på computeren, tømme opvaskemaskinen eller lignende, så bekræftes hun igen i at I ikke sidder og hygge uden hende. Naturligvis skal I på sigt kunne sidde tæt i sofaen sammen, men lige nu skal hun have fornemmelsen af at hun ikke bliver holdt udenfor:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Pas på med ikke at sige "du skal sove nu", for så vil hun protestere "Jeg vil ikke sove" eller "jeg kan ikke sove". Det skal være okay ikke at kunne sove og hun må ikke føle sig presset - prøv derfor, hvis hun siger at hun ikke kan sove, at svare "du behøver ikke sove, du må hvile dig" eller lignende, for at fjerne presset, som hun evt. føler.

Giv hende også gerne en natlampe, en form for beroligende lys - hvad hun nu kunne tænkes at ville være glad for. Mange børn vil i 2.5-3 års alderen have en periode, hvor de bliver bange for mørke og her kan lidt beroligende lys hjælpe. Hvis hun er typen der godt kan lide at ligge og kikke, så kan en lampe med forskellige stjernebilleder osv. være en mulighed se f.eks. en cloudB.

En puttebamse, slaskedukke osv. kan også være en god idé - måske skal hun have en ny, som hun selv er med til at vælge. Den skal fungere som substitut for jer, så hun har en at putte sig med, når hun savner jer. Man har tidligere i build a bear kunne købe en lille optager, så man kunne indspille sin stemme eller en kort sang og så blev den syet ind i bamsen på samme måde som knus og kys:) Jeg ved ikke om den mulighed findes mere, men idéen med at hun kan trykke på en knap og høre jeres personlige hilsen til hende kan måske bruges…

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.