Problemer ved putning

22. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Problemer ved putning

Kære Helen,

Jeg vil først takke for mange gode råd via andre breve i brevkassen, og jeg har læst alle dine bøger - super gode og overskuelige :)

Jeg har en datter på snart 3 år og en lille pige på 5 måneder. Det giver anledning til mange spørgsmål, men der er en situation som jeg er virkelig ked af og kunne brug lidt vejledning til lige nu!

Vi har flere og flere konflikter med min store pige, jeg vil kalde hende for C. Det er hårdt for hende at jeg tit ammer og holder den lille, tror jeg, og så har vi måske ikke været gode nok til at tage konflikterne og sætter grænser fordi min mand og jeg mangler søvn og overskud.

Det største problem jeg har er ved putning. Vi spiser aftensmad kl.18, og det varierer meget hvad C spiser, så vi supplerer med lidt frugt eller brød kl.19:00. Kl.19:15 starter vi med at gå ud på badeværelset og få en ren ble på, nattøj på, vi børster tænder og børster hår. Hun kommer ikke i bad om aftenen da hun elsker at lege i vandet så jeg giver hende typisk et bad inden aftensmaden så hun kan lege så meget hun vil, og så går hun ikke i seng med vådt hår. Hun kommer ikke i bad hver dag.

Når vi ...

Annonce

... så er færdige med tøj mm. går vi ind i soveværelset hvor jeg læser en bog med hende, og så sidder jeg i mørket med hende og snakker om hendes dag i vuggestuen. Derefter plejer jeg at synge og putte og sige godnat, hvorefter far kommer ind og giver hende et kys inden hun falder i søvn selv, ca.kl.20.

De sidste tre aftener er det gået galt efter vi læser bogen - hun nægter at gå i seng, hun vil ud af værelset, nægter at ligge ned. Jeg prøver at være tålmodig men jeg er så træt selv, ved at den lille skal snart ammes, og træt af at det altid er mig som skal putte, så jeg ender med at skælde ud. Hun siger så at hun ikke elsker mig og vi bliver begge to så kede af det. Men når jeg bliver sur bliver hun i sin seng. Jeg vil ikke skælde mine børn ud, det giver mig rigtig dårlig samvittighed. Men hvordan takler jeg så situationen når C nægter at gå i seng?

Det skal siges, at hun sover ca. 1 time til middagslur, kl.12:30. Og når det lykkes at få hende til at blive i sengen falder hun hurtigt i søvn. Det er bare så forfærdeligt at være uvenner met mit barn om aftenen.

Glæder mig til at høre fra dig

- fra en træt og desperat mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet