Brev:
Problemer ved putning
22. januar 2015
Alder:
2 år, 8 mdr.
Problemer ved putning
Kære Helen,
Jeg vil først takke for mange gode råd via andre breve i brevkassen, og jeg har læst alle dine bøger - super gode og overskuelige :)
Jeg har en datter på snart 3 år og en lille pige på 5 måneder. Det giver anledning til mange spørgsmål, men der er en situation som jeg er virkelig ked af og kunne brug lidt vejledning til lige nu!
Vi har flere og flere konflikter med min store pige, jeg vil kalde hende for C. Det er hårdt for hende at jeg tit ammer og holder den lille, tror jeg, og så har vi måske ikke været gode nok til at tage konflikterne og sætter grænser fordi min mand og jeg mangler søvn og overskud.
Det største problem jeg har er ved putning. Vi spiser aftensmad kl.18, og det varierer meget hvad C spiser, så vi supplerer med lidt frugt eller brød kl.19:00. Kl.19:15 starter vi med at gå ud på badeværelset og få en ren ble på, nattøj på, vi børster tænder og børster hår. Hun kommer ikke i bad om aftenen da hun elsker at lege i vandet så jeg giver hende typisk et bad inden aftensmaden så hun kan lege så meget hun vil, og så går hun ikke i seng med vådt hår. Hun kommer ikke i bad hver dag.
Når vi så er færdige med tøj mm. går vi ind i soveværelset hvor jeg læser en bog med hende, og så sidder jeg i mørket med hende og snakker om hendes dag i vuggestuen. Derefter plejer jeg at synge og putte og sige godnat, hvorefter far kommer ind og giver hende et kys inden hun falder i søvn selv, ca.kl.20.
De sidste tre aftener er det gået galt efter vi læser bogen - hun nægter at gå i seng, hun vil ud af værelset, nægter at ligge ned. Jeg prøver at være tålmodig men jeg er så træt selv, ved at den lille skal snart ammes, og træt af at det altid er mig som skal putte, så jeg ender med at skælde ud. Hun siger så at hun ikke elsker mig og vi bliver begge to så kede af det. Men når jeg bliver sur bliver hun i sin seng. Jeg vil ikke skælde mine børn ud, det giver mig rigtig dårlig samvittighed. Men hvordan takler jeg så situationen når C nægter at gå i seng?
Det skal siges, at hun sover ca. 1 time til middagslur, kl.12:30. Og når det lykkes at få hende til at blive i sengen falder hun hurtigt i søvn. Det er bare så forfærdeligt at være uvenner met mit barn om aftenen.
Glæder mig til at høre fra dig
- fra en træt og desperat mor