Baby på 9 mdr. sover stadigvæk dårligt

22. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Baby på 9 mdr. sover stadigvæk dårligt

Kære Helen,

Vi har tidligere skrevet til dig, da vores datter var 7 måneder. I dag er hun nu 9 måneder. Vi skrev dengang, fordi hun vågnede flere gange om natten og ikke kunne sove efter kl. 4 (nogle gange dog til 4:30). Vi fik en dagsplan af dig i vores første brev og efterfølgende fik vi rådet om at få hende hurtigt ned i barnevognen hvor hun kan sove videre (hvilket hun ikke vil i sengen). Vi har fulgte din dagsplan nøje i en måned og fulgte dernæst en ny dagsplan som du havde skrevet til nogle andre forældre til et barn på 8 måneder (mindede også om den for 7 måneder).

Hendes dagsplan (7 til 19) ser typisk sådan ud:
kl. 7: Vågner for dagen
kl. 7:30: får morgenmad
kl. 9:00 får en bolle
kl. 9:30 lægges og sover 9:45
kl. 11-11:30 vågner hun
kl. 11:30-12 frokost
kl. 14 – 14:30 lægges hun i barnevogn
kl. 14:30 – 16:30 sover hun (Vi går med hende i denne tid for at sikre hun får god eftermiddagslur. Hun vågner som regel efter 45 min hvis vi ikke går med hende).
Kl. 16 – 16:30. Hun får en halv bolle.
Kl. 17:30 – 18:00. Hun får aftensmad
Kl. 18:30 – 19:15. Godnat-rutine: Lyset dæmpes i lejligheden. Aktivitetsniveauet skrues ned. Der bliver sunget for hende inden hun lægges.

Hendes nat varier en del.
På en god dag ser det ud som følgende (ca. hver anden dag):
Bliver lagt kl. 19 og sover kl. 19:30
Vågner kl. 11 og får flaske
Vågner 2:30 og får flaske
Vågner kl. 04:30 og kommer så i barnevogn og sover kl. 05:00

På en dårlig dag ser det sådan ud (ca. hver ...

Annonce

... anden dag):
Bliver lagt kl. 19 og sover kl. 20.
Vågner kl. 22. Bliver trøstet og lagt igen. Får evt. vand af kop
Vågner kl. 23 og får flaske.
Vågner kl. 01 og får vand af kop
Vågner kl. 02 og får vand af kop
Vågner kl. 03 og får flaske.
Vågner kl. 04-04.30 og kommer så i barnevogn. Sover i barnevognen fra kl. 05 til kl. 07.

Vi undrer os over, at hun stadigvæk vågner flere gange om natten og ikke kan sove videre i hendes egen seng kl. 4. Vi har prøvet lægge hende ved siden af os i vores seng og det fungerer heller ikke. Hun bliver meget ked af det, når vi forsøger at lægge hende. Hun rejser sig op og er fortvivlet og hun virker lysvågen, når vi forsøger at lægge hende i hendes eller vores seng. Vi lykkes tit med at få hende til at sove rimelig hurtigt når hun vågner kl. 4 (af og til 4.30) i barnevognen, som du har foreslået i en tidligere mail. Dvs. normalt sover hun mellem 15 og 30 min efter hun vågner. Hun sover derefter som regel til kl. 7:00 - 7:30. Hvis hun har haft en dårlig nat kan hun af og til vågne kl. 8:30.

Planen i løbet dagen (kl. 7 til 19) følger hun rimelig godt. Natten varierer noget mere. Vi skifter hende, pakker hende sammen i mørket, og lægger hende direkte ned i barnevognen, når hun vågner kl. 04.

Kan du hjælpe os med at få hende til at sove igennem om natten og sove videre i hendes egen seng efter kl. 04? Det vil være skønt, hvis du kan har nogle råd, som kan hjælpe os.

Mange tak!

Med venlig hilsen,

Marie og Asger (aka de trætte forældre)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger