Brev:
Baby på 9 mdr. sover stadigvæk dårligt
22. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Baby på 9 mdr. sover stadigvæk dårligt
Kære Helen,
Vi har tidligere skrevet til dig, da vores datter var 7 måneder. I dag er hun nu 9 måneder. Vi skrev dengang, fordi hun vågnede flere gange om natten og ikke kunne sove efter kl. 4 (nogle gange dog til 4:30). Vi fik en dagsplan af dig i vores første brev og efterfølgende fik vi rådet om at få hende hurtigt ned i barnevognen hvor hun kan sove videre (hvilket hun ikke vil i sengen). Vi har fulgte din dagsplan nøje i en måned og fulgte dernæst en ny dagsplan som du havde skrevet til nogle andre forældre til et barn på 8 måneder (mindede også om den for 7 måneder).
Hendes dagsplan (7 til 19) ser typisk sådan ud:
kl. 7: Vågner for dagen
kl. 7:30: får morgenmad
kl. 9:00 får en bolle
kl. 9:30 lægges og sover 9:45
kl. 11-11:30 vågner hun
kl. 11:30-12 frokost
kl. 14 – 14:30 lægges hun i barnevogn
kl. 14:30 – 16:30 sover hun (Vi går med hende i denne tid for at sikre hun får god eftermiddagslur. Hun vågner som regel efter 45 min hvis vi ikke går med hende).
Kl. 16 – 16:30. Hun får en halv bolle.
Kl. 17:30 – 18:00. Hun får aftensmad
Kl. 18:30 – 19:15. Godnat-rutine: Lyset dæmpes i lejligheden. Aktivitetsniveauet skrues ned. Der bliver sunget for hende inden hun lægges.
Hendes nat varier en del.
På en god dag ser det ud som følgende (ca. hver anden dag):
Bliver lagt kl. 19 og sover kl. 19:30
Vågner kl. 11 og får flaske
Vågner 2:30 og får flaske
Vågner kl. 04:30 og kommer så i barnevogn og sover kl. 05:00
På en dårlig dag ser det sådan ud (ca. hver anden dag):
Bliver lagt kl. 19 og sover kl. 20.
Vågner kl. 22. Bliver trøstet og lagt igen. Får evt. vand af kop
Vågner kl. 23 og får flaske.
Vågner kl. 01 og får vand af kop
Vågner kl. 02 og får vand af kop
Vågner kl. 03 og får flaske.
Vågner kl. 04-04.30 og kommer så i barnevogn. Sover i barnevognen fra kl. 05 til kl. 07.
Vi undrer os over, at hun stadigvæk vågner flere gange om natten og ikke kan sove videre i hendes egen seng kl. 4. Vi har prøvet lægge hende ved siden af os i vores seng og det fungerer heller ikke. Hun bliver meget ked af det, når vi forsøger at lægge hende. Hun rejser sig op og er fortvivlet og hun virker lysvågen, når vi forsøger at lægge hende i hendes eller vores seng. Vi lykkes tit med at få hende til at sove rimelig hurtigt når hun vågner kl. 4 (af og til 4.30) i barnevognen, som du har foreslået i en tidligere mail. Dvs. normalt sover hun mellem 15 og 30 min efter hun vågner. Hun sover derefter som regel til kl. 7:00 - 7:30. Hvis hun har haft en dårlig nat kan hun af og til vågne kl. 8:30.
Planen i løbet dagen (kl. 7 til 19) følger hun rimelig godt. Natten varierer noget mere. Vi skifter hende, pakker hende sammen i mørket, og lægger hende direkte ned i barnevognen, når hun vågner kl. 04.
Kan du hjælpe os med at få hende til at sove igennem om natten og sove videre i hendes egen seng efter kl. 04? Det vil være skønt, hvis du kan har nogle råd, som kan hjælpe os.
Mange tak!
Med venlig hilsen,
Marie og Asger (aka de trætte forældre)