Svar: Søvn for datter på ti måneder
7. januar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære mor til den smukke datter:)
Tak for dit brev :)
Du har helt ret i at en stor del af det at amme, for jeres datter handler om tryghed. Hun har, fra hun var ganske spæd, været vant til at blive lagt til brystet, både når hun var ked af det og når hun var træt og det er det mest trygge hun kender. Samtidig er det jo også blevet en vane for hende - hun falder til ro og forbinder det at skulle sove med, at I lægger jer sammen, hun ammes, og hun falder på den måde trygt i søvn.
Jeg har dog fuld forståelse for, at du nu gerne vil lære hende at sove lidt mere på afstand af dig og det kan hun naturligvis godt lære - og nej, du behøver ikke gå i seng kl 20 hver aften samtidig med hende. Det er også vigtigt at du og hendes far har tid sammen og kan være sammen:)
Det er en lidt svær alder lige nu, at ønske nye rutiner. Jeres datter er i separationsfasen og det betyder, at hun øver sig i at være lidt på afstand af jer. Hun øver sig om dagen, kryber, kravler, begynder at rejses sig ved tingene osv. og er rent fysisk ikke helt så tæt med jer, som da hun var på skødet hele tiden - og for at hun kan adskille sig, separere sig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Det betyder at hun lige nu ofte vil virke mere klyngende. Når hun skal sove om aftenen, vil hun ofte protestere over at komme ned i egen seng, hun græder, vil ikke være der, men vil være på dit skød, vil ligge tæt med dig. Det samme i løbet af dagen, hvis I er nogen steder eller får gæster, så klynger hun sig til dig, vil helt være på din favn og vil ikke over til andre. Ligesom hun også kan blive ked af det, hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet og lader hende være alene tilbage i stuen.
Når hun endelig sover, vil hun også i løbet af natten kunne vågne op, græde ulykkeligt eller frustreret. Hun får sig lagt i en stilling hun ikke kan komme væk fra, og har her brug for din hjælp til at komme videre i søvnen. Nogle gange er du nødt til at tage hende op, trøste hende, evt. give hende lidt ekstra mælk, andre gange det bedre at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, få dynen over sig, blive kærtegnet osv. og på den måde lullet videre i søvnen.
Det første jeres datter skal lære er at falde i søvn uden at have brystet i munden. Hun må gerne blive ammet i din seng og I må gerne have det ritual, som I allerede har, hvor du lægger dig ved siden af hende og ammer hende - men hun skal slippe brystet, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun nu lærer at sove uden bryst. Derfor skal du prøve at nå dertil, hvor du ammer og hun så slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Når hun kan dette, så kan du begynde at øge afstanden mellem jer. Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan koble hendes seng til din seng, så din seng gøres bredere. Det vil gøre det muligt for dig at ligge ved siden af hende, samtidig med at hun kan blive puttet i egen seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når du ligger i din seng og hun ligger i sin seng, så kan du stadig have dine hænder hos hende, tale beroligende tilhende, synge en sang eller lignende og hun kan på den måde mærke, at du er der for hende, at du ikke er forsvundet.
Du skal altså stille og roligt forsøge at komme fra at amme hende i din seng, hvor hun falder i søvn med brystet, til at amme hende og hun slipper brystet og falder i søvn selv, til at afstanden mellem jer gøres større. Så samtidig med at hun lærer at sove uden at have brystet i munden, så er der du med kærtegn, beroligende hænder osv. og det har hun stadig, du er der stadig for hende, men hun ligger tilsidst i sin egen seng, stadig med dig ved siden af sig.
Og til sidst kan du så arbejde på at hun efter amning puttes direkte i egen seng, evt. på eget værelse, hvor du så igen sidder hos hende, synger lidt osv. Så ritualet er som det plejer at være, det er små bitte ændringer der sker hen af vejen.
Du kan naturligvis også forsøge at putte hende i egen seng på eget værelse med det samme - men du skal huske på, at det kan være svært lige nu med den alder hun har og hvis hun bliver for ked af det, så må I afbryde projektet. Du må dog gerne forsøge.
Her skal du som du plejer amme hende rigtig godt før hun skal sove - og meget gerne også give hende et aftenbad og en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Og så skal hun efter amning puttes i seng - ikke vågen, men døsig. Det vil sige puttes fra din favn og ned, hvor hun skal sove lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt - der hvor hun lige når at registrere at hun rent faktisk puttes i seng, men er træt nok til at kunne sove ved at du sidder der, holder hænderne på hende, beroliger og betrygger.
Hvis hun om aftenen kan falde i søvn i løbet af 10-15 minutter mod at du sidder der og holder hende lidt i hånden, synger lidt for hende osv. så er det fint, så er det en dejlig og tryg måde at falde i søvn på.
Hvis hun græder, når du putter hende, så skal du finde ud af hvorfor hun græder. Hvis det er fordi hun er utryg og føler sig forladt, så er det en god idé at sidde hos hende, holde hende i hånden, kærtegne hende, give hende fysisk kontakt og vise hende at du er der. Det er som sagt vigtigt i forhold til hendes alder. Men hvis hun græder mere som protest mod at dagen slutter nu, og tydeligt giver udtryk for at hun hellere vil lege - altså at der er tale om protestgråd mere end ulykkelig gråd - så må du faktisk gerne gå lidt til og fra. I en sådan situation kan det at blive siddende godt blive opfattet som underholding. Hun kan blive i tvivl om, hvad meningen er, du kan sende utydelige signaler ved at blive siddende…
Vælger I at bruge metoden med at gå til og fra, så skal I ikke forlænge tiden, hvor I er væk og det er ikke en "kontrolleret gråd metode". Metoden bruges ikke, hvis hun græder ulykkeligt! Når I går, så er det for at vise hende, at det er sovetid og ikke legetid og ofte vil hun forstå det efter ganske kort tid. I skal måske kun gå fra hende 2 gange, så forstår hun, at hun skal sove. Og her skal I så sætte jer hos hende, give hende den tryghed og nærhed, som hun har behov for, for at kunne overgive sig trygt til søvnen. Det er vigtigt, at I hele tiden putter hende kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være.
Når og hvis I går, så er det en god idé at have et tidsinterval på ca 3 minutter. Herefter skal du gå tilbage, betrygger hende i at, du er der, putte hende med dynen igen, kærtegne hende osv. og hele tiden vende tilbage, så hun lærer, at du er der selvom du er ude af syne. Vender altid tilbage hvis hun græder, vender også tilbage selvom hun ikke græder - det er som sagt meningen at hun hele tiden skal være tryg ved at sove og metoden handler om, at hun stille og roligt skal lære, at hun godt kan være i sin seng og godt kan sove der, for mor og far er der og passer på hende.
Hvis hun klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt, hvad hun kan, for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Er hun helt ulykkelig, så må I tage hende op, trøste og berolige, sidde med hende osv. og så skal I måske forsøge at skabe nye rutiner over længere tid og med små skridt af gangen:)
Hele dagens rytme, har naturligt også betydning for nattens forløb og derfor vil jeg også lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud for en pige på 10 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes her.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg eller tilbydes varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Så varieret som muligt. Der skal være mad i stykker, gerne suppleret med lidt mos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - hvis hun ikke amms her, så kan hun tilbydes lidt lun mælk af en kop i stedet.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød og mælk af kop ca kl 19.30-19.45. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften - kan evt. ammes her, men hvis hun ammes før middagsluren kan I arbejde på at springe denne amning over. Med den alder hun har ,vil det være rigtig godt med to amninger dagligt.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske