Brev:
Hvordan nedtrapper jeg amningen?
8. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Hvordan nedtrapper jeg amningen?
Hej Helen.
Tak for dine gode svar - det er dejligt at få gode råd, når tvivlen nager :-)
Næste udfordring i rækken er opstået efter at jeg har fået indført mere mere fast føde i min søns kost. Selvom der kun er gået få dage, synes jeg der er små fremskridt og det er rigtig dejligt.
Om natten er det ret hurtigt lykkedes at skære amningen ned til et minimum. Jeg lirker brystet ud af munden på ham hurtigst muligt og tit falder han hurtigt i søvn igen, så ingen ballade der.
Han vågner som regel omkring 5.45 og er klar til at stå op der. Det er også okay. Så får han morgenmad omkring kl 6.30 og selvom han spiser fint der (i forhold til hvordan han plejer at spise) og han får lidt banan og vand (komælk er han endnu ikke interesseret i) inden han skal sove ved 9-tiden, så bliver han bundulykkelig, hvis han ikke må få bryst, når han skal sove. Jeg har prøvet at lirke brystet ud af munden på ham, ligesom om natten, men han er næsten faldet helt i søvn før det lykkes.
Er det den rigtige måde at gøre det på?
Hvordan afvænner jeg ham bedst fra brystet inden han skal sove til lur?
Jeg tror ikke han nødvendigvis er sulten og derfor har brug for brystet, men han associerer nok bryst og søvn med hinanden.
Han er i forvejen meget svær at få til at sove. Han overgiver sig sjældent bare sådan lige, men kæmper en brav kamp for at blive oppe. Han græder typisk når han skal sove. Først fordi han ikke vil sove, så fordi han ikke kan falde til ro og til sidst fordi han er så overtræt at han intet kan overskue.
Han skal altså hjælpes meget til at sove og amning har i en blanding med vugning, at gå med ham og holde ham tæt været den bedste metode indtil nu. Men uden amning ingen søvn.
Det har aldrig været sådan at vi kunne lægge ham i hans egen seng og så faldt han i søvn der - han begynder altid at græde så snart han kommer ned i sin seng og det ender ret hurtigt med en hamrende ulykkelig dreng, der på ingen måder kan falde i søvn. Når han har allersværest ved at sove, ender han med at være oppe i alt, alt for lang tid hvor vi nærmest hele dagen kæmper en kamp for at få ham til at sove. (Han kan være vågen i op til 7-8 timer ad gangen på de rigtig dårlige dage :-( )
Det er desværre ikke en mulighed af far tager over.
Jeg håber du endnu engang kan være behjælpelig med at få tingene til at fungere lidt bedre herhjemme hos os :-)