Svar: Putteritual tvillinger - 4 mdr.
6. januar 2015
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres lille datter nu lettere kan overgive sig til søvnen og også sover bedre:)
Og hvor frustrerende, at de ikke begge kan sove godt samtidig:) Men sådan er det desværre tit - det der virker på den ene tvilling, virker ikke nødvendigvis på den anden…
Jeres dreng lyder meget vågen og meget opmærksom og måske er det netop dette, som er jeres udfordring lige nu. Han lyder meget bevidst og som om, at han gerne vil følge med i det hele lige nu. Han skelner tydeligt om I er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en tredje og han er måske begyndt at have lidt tegn på "separationsfase". Det kan man faktisk nogle gange se hos børn i denne alder, deres øgede bevidsthed på verden gør, at de bliver rigtigt kede af det, hvis andre taler for meget til dem eller forsøger at holde dem osv. De vil helst være i favn hos mor og far og andre skal ikke komme for tæt på…
Hans øgede opmærksomhed giver ham ekstra mange stimuli og det gør det ekstra svært for ham at koble fra og overgive sig til søvnen. Ligesom han også kan sove meget uroligt, fordi han drømmer rigtig meget lige nu… Der er altså en god forklaring på det I oplever, også selvom I ikke oplever det på samme måde med hans søster, men de er blot forskellige.
Men hvad skal I gøre ved det? Det er rigtig vigtigt, at være opmærksomme på hans indtag af mælk. I fortæller, at han ofte ammes både når han vågner og igen når han skal sove, hvilket er rigtig godt. Du fortæller også at du forsøger at lade ham ligge ved brystet, men at han nogle gange bliver irriteret og det er sjældent at han falder i søvn ved brystet. Samtidig går der ofte 45 minutter før han sover.
Måske ammer du ham for tidligt? Måske skal han ammes og puttes en halv time senere end I forsøger lige nu. Det er en rigtig svær balance, for han skal ikke holdes vågen mod sin vilje og det er vigtigt at han ikke bliver overtræt, så nogle gange skal han måske puttes lidt tidligere, for at kunne sove… Men måden I beskriver ham på, hans aktivitet og store opmærksomhed på verden kunne tyde på, at han måske puttes lidt for tidligt…
Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er rigtig vigtigt, at I hjælper ham med at bruge sig selv, både motorisk og mentalt. Han skal aktiveres rigtig godt mellem sine lure - pludres med, synges for, hjælpes med at trille, dreje, cykle med benene osv. Så hans vågne periode bliver aktive perioder. Og I skal være opmærksomme på, at han måske ikke altid gaber fordi han er træt, men godt kan gabe fordi han keder sig - og at I derfor ikke skal putte ham med det samme han gaber, men måske i stedet aktivere ham lidt ekstra og så putte ham 20-30 minutter senere…
Og så skal du naturligvis også være opmærksom på, om han begynder at have behov for lidt mere mad. Når børn er meget vågne og ikke falder til ro ved brystet, så skyldes det nogle gange, at de har brug for lidt ekstra. I første omgang ekstra mælk, som han kan sikres ved hyppigere amning - og det lyder som om at du allerede har forsøgt dette uden held. Du kan derfor overveje, om han mon ville have glæde af en flaske? Det har den fordel, at den kan gives i sengen, hvor I ønsker han skal sove, så han ikke oplever skiftet fra favn til seng. Det kan også være, at I så småt skal overveje om han skal igang med lidt skemad…
Og så er det naturligvis vigtigt, at han er helt tryg ved at skulle sove og måske skal I lige nu lade ham falde i søvn hos jer, så han forbinder det at sove med noget trygt og rart. Det er vigtigt, at han ikke græder sig i søvn og begynder at få en erfaring med at det at sove ikke er dejligt. Jo mere ro, jo bedre - for jo mere godt, er der at bygge på fremover. Så måske har han lige nu blot ekstra behov for at kunne ligge hos jer, mærke jeres varme, vejrtrækning, roen osv. for at kunne overgive sig til søvnen og når han så sover godt, så kan I flytte ham over i seng. Hvis han kan sove på denne måde, er det ikke noget problem og det behøver ikke give dårlige vaner:)
Faktisk kan det også ofte hjælpe, hvis mor går i soveværelset med ham, lægger sig ned og ammer ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn der - og lader ham ligge. Naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men at få lov til at blive ammet og falde i søvn tæt op af mor, kan have god effekt. Igen er jeres udfordring jo, at I har to børn - men måske kan søster ammes og puttes først og bror så ammes efterfølgende…
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske