Svar: Store søvnproblemer (7 mdr) - del 2
6. januar 2015
Alder:
7 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, jeg skal forsøge at komme omkring dem alle:)
Det er helt normalt, at du producerer mere mælk i det ene bryst i forhold til det andet. Der vil ofte være forskel på venstre og højre bryst. Hvis forskellen er meget stor, kan du dog forsøge at lægge ham ekstra til det bryst, hvor du føler at produktionen er lidt nedsat, fordi det kan være med til at øge din mælkeproduktion. Jo mere han lægges til, jo mere mælk producerer du.
Med hensyn til storesøsters operation i marts og dit ønske om at kunne være der ekstra for hende, så skal I naturligvis overveje, om det vil være relevant at introducere en flaske for lillebror. Det er ikke sikkert, at han vil acceptere den med den alder han har, men det kan være et forsøg værd, hvis du gerne vil at han skal kunne passes af far eller en anden, imens du er på sygehuset hos jeres datter. Alternativt kan han få mælk af en kop, når du ikke er der til at amme ham, men det vil naturligvis ikke give samme trøst og ro, som hvis han ammes eller tilbydes flaske.
i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger dagligt og jeg anbefaler at de ligger aften, sen aften og inden middagslur. Hvis du er på sygehuset om aftenen og natten, vil det derfor være rigtig godt, hvis jeres dreng kan tage en flaske på dette tidspunkt. Ellers bliver det svært for andre at hjælpe ham.
Jeg synes ikke om at give ham en kold tyrker og dermed nægte ham brystet. Han har jo lært at han kan få brystet, når han viser behov, og han vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor han pludselig ikke må. Han kender ikke klokken og forstår naturligt ikke, hvorfor han kan ammes kl 23 men ikke kl 02…
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han tilbydes både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem og om aftenen. Og i første omgang er det derfor vigtigt at sikre ham dette. Herefter vil det være rigtig godt gradvist at vænne ham til ikke at behøve mælk om natten. I første omgang ved at afkorte hans amninger, så han vænnes til at få mindre og mindre mælk af gangen og herefter kan du godt prøve at trække tiden lidt, så han sover længere og længere uden at få bryst.
Hvis og når han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange, men tilsidst vil han acceptere og falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så er det en god idé, at du stadig har ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Du forsvinder ikke, det er brystet som forsvinder og han lærer at falde til ro og sove videre med dine hænder og kærtegn.
I forhold til jeres nuværende putteritual, så kan du godt forsøge at gøre som du gør, men arbejde på at han slipper brystet og flyttes over i sin seng lige der, hvor han næsten sover, men stadig registrerer at brystet er væk og at han ligger i sin seng. Hvis han falder i søvn med brystet og i din favn og i løbet af natten så vågner op og oplever at ligge et andet sted og at brystet er væk, så er det utrygt for ham. Så vil han græde og vil søge din favn og brystet igen og først falde til ro, når det atter er der. Derfor er det vigtigt, at han lige når at følge med i at han rent faktisk kommer over i sin seng.
Hvis han ikke kan klare dette skift fra favn til seng lige nu, så kan du også vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - for her at arbejde på at han lærer at overgive sig til søvnen uden brystet i munden. Det vil sige, at du skal amme ham, men gerne nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Her kan du lade ham ligge og sen aften, kan du så amme ham rigtig godt og derefter flytte ham i egen seng, hvor han så sover til næste morgen tidlig.
Det kan nogle gange være en idé at koble tremmesengen til forældresengen. Fjerne den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han lære at sove i egen seng, men du er stadig lige ved siden af ham, kan berolige ham med dine hænder, nærhed osv. Uden at du behøver stige ud af din seng og uden at han behøver komme op i favn og behøver brystet i munden….
Det lyder rigtig fint med 4 kornsgrød - rug, spelt, byg og havre - jeg kan godt forstå, at han godt kan lide den:) At den anbefales fra 9 måneder skyldes evt. at det er er meget grov grød og at mange børn ikke kan "tygge sig igennem den" før. Det kan også handle om glutenindholdet - men han må gerne få gluten, når han er 7 måneder gammel, bare ikke i store mængder.
Han må også gerne få fiskepålæg og torskerogn fra dåse. Det er netop let at tilbyde ham variation og især fisk, da du kan benytte dig af forskelligt fiskepålæg. Det eneste du skal være opmærksom på er, at færdigretter og færdigt pålæg godt kan have et højt saltindhold og han må ikke få for meget salt. Men lidt er okay og så længe du varierer hans indtag er det rigtig fint.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. Der er også opskrifter på forskelligt smørbart pålæg:)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske