Brev:
Store søvnproblemer (7 mdr) - del 2
6. januar 2015
Alder:
7 mdr.
Store søvnproblemer (7 mdr) - del 2
Hej Helen
Tusind tak for dit sidste svar, det var super med en helt konkret plan for dagen og måltider. Det hjalp faktisk også lidt i starten, den første uge begyndte han at sove 2-3 timer i streg (mod før 1-1,5). Desværre er han for nylig gået tilbage til 1-2 timer ad gangen hele natten igennem, så jeg tænker, at det måske ikke kun skyldes sult, også noget søvnassociasionsmæssigt, tilknytning, tryghed…? Det ene bryst virker dog til at give markant mindre mælk end det andet, så måske er han alligevel bare sulten… Jeg ved det ikke:-)
MEN, noget bliver jeg nødt til at gøre. Storesøsterens operation er i marts, hvor jeg gerne ville kunne være hos hende om natten, så det kommer bare ikke til at kunne fortsætte på den her måde. Mit spørgsmål er derfor:
Ville det give mening at prøve at trappe amningen ned om natten i stedet for en "hold tyrker"? Jeg tænker først min. 2 timer imellem, efter en uge min 2,5 osv.? Eller vil det bare forvirre ham?
Mht. søvnassoc. Vores putteritual er pt., at jeg tager ham ind på soveværelset og ammer lidt (Her er han sjældendt specielt interesseret). Herefter prøver jeg at putte ham, hvor han "ormer" rundt og er ked af det, efter ca. 15 min prøver jeg at amme igen, hvor han ammer roligt og længe og ofte til han falder i søvn. Er det ritual med til at gøre søvnproblemerne om natten værre? Ville det give mening at starte med at prøve at putte ham på en anden måde?
Sidst men ikke mindst, du anbefaler 5-kornsgrød. Jeg har fundet en 4-kornsgrød (rug, spelt, byg, havre), hvorpå der står at den først er egnet fra 9 mdr, men han elsker den, så jeg håber den måske kan gå an i hans alder alligevel?
Til allersidst! Hvornår må han få fiskepålæg, fx toskerogn fra dåse osv.?
Håber ikke det var for mange spørgsmål.
Bedste hilsner
C