Svar: Putning er blevet et mareridt
8. december 2014
Alder:
20 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det er så ærgerligt, når sygdom spiller ind på søvnen og ødelægger ellers så gode vaner… Hos jer er der dog ingen tvivl om, at alderen også har noget at sige:)
Netop i 18-20 måneders alderen vil mange forældre opleve, at barnet begynder at få svært ved at sove. Det handler blandt andet om, at jeres datter begynder at få lidt farefornemmelse. Det betyder at verden nu opleves større og mere farlig - hun er motorisk hurtigere nu, klatrer, løber osv. og hun får derfor bevæget sig omkring på en nye måde, hun oplever at falde, slå sig osv. Hun oplever også modstand fra andre børn. De bider, skubber, tager legetøjet fra hende osv. Ligesom hun også møder modstand fra jer - I siger mere "Nej!" i løbet af dagen, holder fast i hende osv. osv. Det er altsammen med til at give en øge fornemmelse for fare og dermed en uro, både når hun skal slippe dagen og overgive sig til søvnen og ofte også i løbet af natten.
Hun har derfor brug for jeres hjælp, når hun skal sove. Det er vigtigt, at I prioriterer at sidde hos hende, læse godnathistorie osv. som I så fint gør. Og i stedet for at I så går fra hende, forlader værelset og hun bliver ked af det, så vil det være en rigtig god idé at bruge det, jeg kalder for stryge-tøj-metoden.
Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Hun behøver ikke rejse sig eller forsøge at stige ud af sin seng, for at sikre sig, at I er der. Hun kan trygt blive liggende og fornemme, at I ikke går.
I skal naturligvis starte som I gør nu. Putte hende kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter stille jer og lave praktiske ting. Det kan være at stryge tøj eller at lægge tøj sammen. Det er en god idé, at I netop laver noget praktisk og ikke bare sidder og kikker ud i luften.
Jeres datter vil kunne kalde "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk.
Når I laver noget praktisk, så signalerer I, at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget sjovt for hende, det er kedeligt, det der foregår. Og I får ved at bruge stryge-tøj-metoden øget den fysiske afstand mellem jer, så hun stille og roligt lærer, at hun trygt kan ligge i sin seng - det at være der, betyder ikke at I forsvinder, I er der stadigvæk.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at du begynder at gå til og fra hendes værelse fordi du igen har et praktisk formål med det. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør du det. Du har på den måde et praktisk formål med at gå og hun lærer, at du kun er væk kortvarigt, så kommer du tilbage med tøj i hånden. Der er ingen krav om at hun skal sove nu og hun vil på den måde kunne slappe mere af og blive mere tryg ved at blive i sin seng og ved at du går frem og tilbage:)
Derudover så er det vigtigt, at I er opmærksomme på dagsrytmen og hvad tid hun sover til middag. Vær også opmærksom på, om hun nogle gange powernapper sidst på dagen, f.eks. når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue. Hvis hun har tendens til at falde i søvn på vej hjem, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun har så svært ved at sove om aftenen.
Det er vigtigt, at hun har så ens en dagsrytme som muligt. Det vil sige op til fast tid hver dag, sove middagslur til fast tid, spise til faste måltider osv. Hun må stadig meget gerne få en godnatgrød før putning om aftenen, så I sikrer jer at hun er helt parat til at sove. Hendes rytme skal følges uanset om det er hverdag eller weekend.
Hendes søvnbehov vil være ca 13 timer i døgnet f.eks. fordelt sådan, at hun sover 2.5 time til middag f.eks. fra kl 12-14.30 og så sover 10.5 times nattesøvn f.eks. fra kl 20 til 6.30. Sover hun mere om dagen vil hendes nattesøvn naturligt være kortere.
Det kan godt være nødvendigt at I en periode prøver at putte hende lidt senere, end I normalt ville forvente at hun skulle sove. Dette for igen at lære hende, at hun kan falde i søvn indenfor ca 15 minutter. Hvis hun nu har vænnet sig til at putteritualet trækker ud i 1-2 timer, så vil hun naturligt skulle have tid til at få en ny erfaring med sig og for at hjælpe hende til at fornemme træthed og behov for at sove, når hun bliver puttet, vil det nogle gange være nødvendigt at putte hende senere. Samtidig med at I gør dette, så skal I holde fast i dagsrytme. Hun skal altså stadig sove f.eks. 2.5 time til middag og skal ikke forlænge sin middagslur - og ja, dermed vækkes, hvis hun viser tegn til at ville sove meget mere. Og så puttes hun til natten med det ritual, som I fornemmer er bedst for hende og jer og stille og roligt rykkes puttetidspunktet så lidt frem.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej og I må endelig skrive igen, hvis jeg skal uddybe:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske