Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 5 mdr.
8. december 2014
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 5 mdr.
Hej Helen
Min datter på 5½ mdr. er ganske umulig at få til at sove om aftenen. Hun sover fint om dagen, hvor hun bliver puttet i sin barnevogn og faktisk ofte falder i søvn, inden vi er kommet ud af huset.
Jeg har læst din bog om børn og søvn samt "Sov igennem uden gråd", og jeg har, siden hun blev ca 3 mdr, forsøgt at indføre putteritualer om aftenen, men det er bare blevet værre og værre. Hun er blevet ammet i soveværelset med dæmpet belysning, og når hun er mæt, har jeg lagt hende i hendes tremmeseng og vugget hende vha bed rockers, men hun får kørt sig selv mere og mere op, og til sidst græder hun, og jeg tager hende op. Jeg har også prøvet at ligge med hende i vores seng, og det virker heller ikke, så det er umiddelbart ikke kun tryghed.
Mange aftener har det taget 2-3 timer at putte hende, og jeg er efterhånden helt modløs. Lige for tiden har jeg droppet alle ritualer og ammer hende af i stuen, hvorefter jeg lægger hende i barnevognen i bryggers og vugger hende i søvn. Det kan godt tage 45-60 min., men i det mindste græder hun ikke. Når hun så sover tungt, bærer jeg hende i soveværelset og går selv i seng. Klokken bliver mange aftener 23-00, og jeg er så træt.
Jeg har tænkt på, om hun sover for meget i løbet af dagen, og om jeg skal vække hende? Hun vågner ca 7-8, bliver puttet til formiddagslur kl 9-10, vågner kl 12-13, bliver puttet til eftermiddagslur kl 14-15, vågner kl 16-17, sover kort kl 19-20. Dvs. at hun faktisk sover 5-7 timer i løbet af dagen, og at hendes sene lur ligger meget sent. Hvad tænker du? Skal jeg begynde at arbejde hen imod det søvnskema for 6 mdr, hvor hun ikke sover lur om aftenen, eller skal jeg vække hende, så hun kun sover 2 timer af gangen? Eller noget helt tredje?
På forhånd tak