Svar: Tryghed om natten
10. november 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går så godt i jeres lille familie, selvom det nogle gange er hårdt med 3 børn under 4.5 år:)
Det lyder umiddelbart rigtig fint det du fortæller - det er rigtig fint, at du er begyndt med lidt grød og mos, de er også rigtig fint, at du nu forsøger at følge en fast plan i løbet af dagen - og jeres lillesøster lyder til at tage nogle fine lange lure.
Der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, både motorisk og mentalt. Hun er rigtig godt igang motorisk, triller, ligger flot højt på maven og gør allerede tegn til at ville krybe og kravle, og det er super fint. Mentalt er hun også meget opmærksom og hun skelner tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og det er helt naturligt, at hun søger dig ekstra. At du kan mærke, at hun helst vil være på dine arme, være hos dig, når I er nogen steder eller hvis nogen henvender sig lidt for meget til hende, kikker lidt for meget på hende. Det er helt normalt, at børn i jeres datters alder reagerer på dette, også selvom du ikke mindes at det har været helt på samme måde med de ældste:)
Giver du skemad to gange dagligt? Det vil være en god idé at gøre nu, så hun får grød til frokost og får grøntsagsmos til aften. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop og så vil det være super godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og tilbydes brystet, før hun puttes til lur. Så mælk altid indgår som en fast del af hendes putteritual.
Det vil også være rigtig godt, hvis du om eftermiddagen kan gå en lille tur med hende, så hun får sovet måske bare 20-30 minutter. Det er skønt med de to lange lure, men en lille ekstra powernap vil ofte være rigtig godt i denne alder - og det kan faktisk forebygge, at hun som nu vågner op omkring kl 23-24 og er rigtigt ked af det og svær at trøste og berolige. Det kan være et forsøg værd.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Får ofte en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur som ofte er en powernap - vil evt. have behov for amning når hun vågner af sin middagslur og amning igen før hun puttes til middagslur - og det kan være godt at prioritere ekstra amning her, for så at nedsætte behovet om natten.
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster. Hvis hun er vågen her, så am hende, skift hende og am hende igen og put hende så derefter til natten. Hvis hun sover, så am hende mere eller mindre i søvne og lad hende sove videre.
Midt nat 03: Ammes efter behov. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære denne amning og det lyder som om at det er for tidligt, at du forsøger at trappe ud af natamningen:)
Det er rigtig fint at I lige nu har valgt at du sover sammen med jeres datter i dobbeltsengen og du må gerne lægge dig og amme hende her. Netop det at du kan ligge ned at amme, vil være en god måde at lære hende at falde i søvn, uden at hun skal være i din favn og uden at du behøver gå rundt med hende. Prøv derfor om du kan lægge dig med hende, amme hende og så få hende til at slippe brystet, før hun sover helt. Meget gerne nå dertil, hvor hun ammer, slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Når hun kan dette, så kan du begynde at arbejde på, at hun på samme måde kan falde i søvn i seng eller barnevogn - og uden at du igen behøver have hende i dine arme. Ellers er det vigtigt, at hun lige når at følge med i at du rent faktisk putter hende fra dig og det lyder som om at hun lige nu bliver frustreret over det skift der er mellem favn og seng. Her kan det hjælpe at putte hende fra dig lidt før og det kan også hjælpe at svøbe hende - så hun føler sig omsluttet. Det vil dog være af et klæde, eller af en voksipose eller lignende. Du kan altså med fordel amme hende, svøbe hende eller putte hende i en sovepose, og så amme hende igen og derefter putte hende ned, hvor hun skal sove. Hvis hun ikke vil et rigtigt svøb - hun er også en stor pige, så kan en sovepose måske hjælpe…
Sut behøver hun ikke, men suttekluden må du gerne putte hende med. Det kan give hende lidt tryghed og den kan dufte af dig, så hun stadig fornemmer, at du er der selvom I ikke sover tæt sammen. Men hun vil være mellem 12-18 måneder før hun bevidst begynder at bruge sin putteklud, så derfor kan du ikke forvente, at hun vil tage den til sig allerede nu - men bruge den i det daglige, som en del af hendes putteritual, må du gerne:)
Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke vågner og græder om natten fordi hun har ondt. Det kan være ondt for tænder eller ondt i ørerne eller andet, som generer hende. Nogle gange kan børn godt sove fint om dagen og kun have problemer om natten… Og det kan være værd at få tjekket hendes ører hos lægen. Nogle børn får også blærebetændelse, så det gør ondt, når de tisser om natten…
Når det er sagt, så tænker jeg dog at jeres natteuro naturligt vil blive bedre, hvis du får kørt en fast rytme ind om dagen og helst med 3 lure - og så får øget hende stille og roligt i skemad. Samtidig med at hun jo også bliver ældre og tiden også arbejde lidt for jer - hun bliver bedre til at kapere alle sine oplevelser og alle de stimuli hun får. Når man er så opmærksom som hun er, så bliver man naturligt let overvældet. Samtidig sker der jo meget i det lille hjem sidst på dagen, hvor de andre børn er hjemme og hvor I naturligt er aktive sammen som familie - og det er super skønt, men det hele skal bearbejdes om natten, når hun sover og derfor drømmer hun ekstra meget lige nu og klynger sig naturligt også og søger dig ekstra - samt græder måske lidt ekstra…
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske