Døgnrytme og lære at sove selv

10. november 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Døgnrytme og lære at sove selv

Kære Helen

Nu har jeg fulgt med på sidelinien så længe her i brevkassen, og jeg har også fundet god hjælp i flere af dine bøger. Tak for det. Men nu synes jeg, at de råd du giver andre ikke helt passer hos os...

Lige lidt baggrundsinfo om vores liv i vores familie. Jeg har en dreng på 4 år og 8 mdr, og han blev storebror i januar, hvor vi fik en lille pige. Jeg er gift, og børnenes far og jeg deles så vidt muligt om opgaverne - både med børnene og i øvrigt. Jeg arbejder på deltid - 32 timer/uge (når jeg ikke er på barsel), og min mand er selvstændig, og arbejder derfor meget. Det er dog blevet bedre efter vi fik børn.

Storebror har sådan set altid været meget nem på alle måder, men udfordringen da vi fik ham var, at jeg gik ned med en fødselsdepression. Jeg fik dog god hjælp til at komme igennem dette, både via samtalegruppe i kommunen og fik også psykologhjælp. Men det var da hårdt for vores lille familie.

Storebror er ørebarn, og han har stadig dræn i ørerne. Vi kæmpede meget med mellemørebetændelser da han var lille, indtil han kom til ørelæge da han var knap 1 år gammel. Så fik han lagt dræn, og derefter var alt godt. Han sov bedre og det samme gjorde vi :-). Storebror trives nu fint, og han er som de fleste andre drenge på hans alder - grænsesøgende og "fræk", men vi føler, at vi har tjek på den del af det. Han er rigtig dygtig og velbegavet. Talte flydende og stort set uden "fejl" da han var 2 år. Han kravlede og sad stabilt da han var 6,5 måned gammel. Han er vældig interesseret i at lære og spørger meget. Han kan nu hele alfabetet, er begyndt så småt at stave og skrive, og forstår også tallene, og han regner som en gal :-). Han har altså altid været langt fremme i forhold til sin alder. Det er dog godt at der stadig er halvandet år til skolestart, da han har alt for meget krudt i rumpen endnu. Han er desuden utrolig kærlig og meget glad for sin lillesøster, som han slet ikke kan lade være med at kramme og kysse på - dejligt.

Lillesøster blev født ved akut kejsersnit 3 uger før terminen. Vandet gik, men hun lå med hovedet opad, og jeg havde ikke mod på en sædefødsel. Hun var lidt lille, men normal i forhold til alderen. 49 cm og 2650 g. Hun er dog kommet efter det, og vejer nu ca 10 kg, og bruger str 80 i tøj. Hun har siden hun var 4 måneder gammel spist skemad med god appetit. Hun blev ammet indtil hun var 5 1/2 måned. Derefter gik vi ret hurtigt over til flasken. Vi var på ferie på det tidspunkt, og jeg introducerede flasken for at være sikker på, at hun fik væske nok i varmen. Hun blev lynhurtigt meget glad for flasken, og begyndte at afvise brystet. Det passede mig fint at trappe ud af amningen på det tidspunkt.

Jeg skriver til dig nu, da jeg kæmper lidt med min datter og hendes døgnrytme. Hun er så forskellig fra sin storebror, og jeg ved godt at børn er forskellige, men jeg synes, det er svært at finde ud af hvordan jeg skal gribe hende an, hvis du forstår.

Det er som om hun er meget mere selvstændig end sin bror. Hun har helt sikkert et hidsigt temperament, og bliver tosset hvis hun ikke får sin vilje. Problemet er så bare, at hun ikke er så hurtig motorisk. Og hun bliver vældig sur når der er noget hun ikke kan selv. Men det er som om, hun ikke har fundet ud af, at det kan være smart at øve sig. Hun sidder bare og "skaber sig" indtil en af os kommer hende til undsætning. Hun er altid blevet lagt på maven, og var faktisk ganske glad for det. Men kun indtil hun kunne sidde selv, da hun var ca 7 måneder gammel. Siden hun lærte det, har hun nægtet at ligge på maven. Hun lærte derfor aldrig at trille, og nu er hun først lige begyndt at bevæge sig omkring. Hun kravler ikke, men gumper sig ligesom frem på numsen i siddende stilling. Det går ikke hurtigt, men hun kommer da omkring. Jeg har hørt, at det er meget vigtigt, at børn lærer at kravle, da det kan fremme deres indlæring senere i livet. Har det noget på sig?

Hun har på en måde en rimelig fast rytme i sin hverdag, men jeg kunne godt tænke mig at ændre denne rytme lidt. Jeg har forsøgt at indføre faste rutiner med udgangspunkt i de dagsplaner jeg har set dig skrive til andre. Dog lader min datter ikke til at synes, at jeg skal bestemme, og "nægter at følge skemaet". Desuden nægter hun at lade mig made hende i øjeblikket. Hun lukker munden for skeen og det er sjældent jeg får lov at putte noget i munden på hende med fingrene. Jeg kan læse mig til, at det er normalt for hendes alder, men meget frustrerende for mig! ...

Annonce

... Storebror har aldrig gjort sådan. Han åbnede troligt munden for skeen altid! Derfor er det lidt svært for mig at vænne mig til, at hun er så selvstændig.

Langt de fleste af vores dage ser således ud:

Kl 7: Tilbydes havregrød eller pulvergrød og vand eller mælk af kop. Spiser ca 0-5 skefulde. Tilbydes en halv bolle eller lign. at sidde med selv, men får nærmest intet.

Kl 9: Tilbydes banan siddende i barnevognen mens vi går en tur. Spiser max 1/2 banan. Lægges ned kl ca 9.15, hvor hun er meget træt. Sover herefter som regel 40 min. Kan meget sjældent lulles i søvn igen ved at trille barnevognen.

Kl. 11.30: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, ostehaps, kogte kartofler og grøntsager at sidde med selv. Rester fra aftensmaden. Vand eller mælk af kop. Har forsøgt med mos, men hun vil p.t. ikke mades. Hun får lov at sidde og spise selv. Det er begrænset hvor meget hun får, men lidt ryger der vist ned.

Kl. 13-13.30: puttes i barnevognen med en flaske (drikker 130-180 ml mme). Skubber som regel flasken væk og protesterer mod at skulle sove, men hvis jeg triller hende lidt først så hun næsten sover, tager hun flasken og falder i søvn med den. Sover her 30 min-1,5 time. Aldrig længere.

Kl. 16: tilbydes frugt i hånden, yoghurt (men vil p.t. ikke mades), 1/2 bolle med smør og ost, vand af kop. Spiser sparsomt.

Kl. 17-17.30: aftensmad med udgangspunkt i vores mad. Tilbydes mos og mad i stykker. Vil igen ikke mades. Hun spiser mest ved dette måltid.

Kl 18: kommer i bad 2-3 gange om ugen som jeg har set du anbefaler, men er på dette tidspunkt så træt, at det hverken er hyggeligt eller afslappende for hende (eller os!).

Kl 18.15-18-30: puttes i tremmesengen med flaske (drikker 100-150 ml mme). Falder relativt nemt i søvn.

Kl. 19.30: vågner op og græder. Tilbydes resten af flasken fra putningen, og får på den måde i alt ca. 200 ml mme ifm putningen. Sover videre.

Kl 23.30: vågner op og græder. Får en flaske (drikker 130-160 ml mme), sover videre.

Vågner herefter 1-3 gange og får sutten og lægges til rette indtil kl ca 05, hvor hun vågner og tilbydes en lille flaske (120 ml mme). Tømmer denne og sover videre til kl 6.30-7.00, hvor vi står op.

Mit primære problem er, at jeg gerne ville have, at hun generelt kunne sove bedre. Både om dagen og om natten. Jeg tænker, at hvis hun sov lidt længere lure om dagen, kunne vi måske rykke puttetidspunktet om aftenen, så det ikke blev så stresset. Godnatgrød ville vi gerne prøve, men hun er altid for træt. Hun får jo i princippet den mængde søvn i døgnet, som hun har behov for, langt den største del ligger jo bare om natten. Men hun vågner mange gange i løbet af natten synes jeg, og hun kan ikke selv finde ud af at komme videre i søvnen. På en rigtig god nat kan hun dog sove i 4-5 timer i træk. Hun har tidligere præsteret at sove en hel nat, i alt 3-4 gange. Så det burde jo kunne lade sig gøre.

Jeg ville også gerne droppe den lille flaske kl. 05, men det er det eneste der kan få hende til at sove videre på det tidspunkt. Hun er bestemt ikke hverken frisk eller klar til at stå op kl 05, og det er jeg for den sags skyld heller ikke :-). Jeg har forsøgt at lulle hende videre i søvnen med sutten og hænder på hende, men hun bliver bare mere og mere irriteret, og finder først ro, når hun får sin flaske. Jeg er overbevist om, at hun er sulten på dette tidspunkt, for det startede, da hun begyndte at nægte at lade mig made hende. Der er muligvis også tale om en vane/søvnassociation, men hvad gør man? Skal jeg stå op med en meget træt og ked pige kl 05 og tilbyde hende grød? Eller skal jeg fortsætte med at tilbyde hende denne flaske indtil hun bliver så god til at spise selv, at hun får nok mad? Det kan jo også være, at jeg får lov til at give hende lidt mad igen en dag?

Et andet problem er, at hun ikke kan falde i søvn selv. I barnevognen skal hun trilles, og i tremmesengen skal hun op og vugges i mine arme. Jeg er meget opmærksom på, at hun ikke falder i søvn i mine arme, men lægges tilbage i sengen lige inden hun falder i søvn. Hun skal snart starte i vuggestue, og jeg er bekymret for, at det bliver et problem der, hvis hun ikke kan falde i søvn selv.

Det ville være fantastisk hvis jeg bare kunne lægge hende i barnevognen når hun skulle sove lur. Selvfølgelig går jeg gerne en tur med hende, men det er da lidt irriterende, at hun kun falder i søvn på den måde.

Det blev en ordentlig smøre. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Mor til to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder