Svar: Døgnrytme og lære at sove selv

10. november 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til to

Tusind tak for din fine beskrivelse af jeres lille familie og velkommen til - hvor er det dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og tak, fordi du har købt flere af mine bøger :)

Der er ingen tvivl om at jeres børn er meget forskellige - ikke bare af køn, men bestemt også i personlighed og de udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo. Det kan være rigtig hårdt, fordi det der altid virkede med storebror virker bare ikke på lillesøster og nogle gange kommer naturligt følelse af at komme til kort, for hvad skal du gøre…:)

Storebror har været meget fremmelig på mange punkter. Han har været hurtig til at tale og gøre sig forståeligt verbalt og samtidig også hurtig motorisk, kunne sidde og kravle da han var 6-7 måneder gammel - hvor lillesøster er senere til det, men stadig følger hun det helt normale, så prøv at lade være med at sammenligne selvom det er svært - hun lyder fin og alderssvarende:)

Da hun ikke har trillet og gerne vil sidde mere stille, så kan det være en rigtig god idé at du begynder at lave nogle bevægeøvelser med hende. Det er vigtigt at hun bliver vendt, drejet, gynget, hoppe med, trillet osv. og dermed bevæget i alle retninger. Jo mere du kan tumle med hende, jo bedre er det. Inde i øret sidder en snegl fyldt med væske og når du bevæger hende i alle retninger, så sættes der gang i disse væsker og det styrker hendes balance.

Du kan f.eks. hjælpe hende med en gynge. Det skal være en gammeldags babygynge, med et sæde og hvor hun gynger frem og tilbage. Det vil også være rigtig godt med en tummelumsk eller en bilibo, som du kan snurre hende rundt i. Og så skal hun stadig lægges på maven hver dag, også selvom hun nogle gange bliver frustreret. Det er netop frustrationen, som nogle gange vil gøre at hun får etableret de ekstra kræfter der skal til for at hun får flyttet på sig eller finder ud af at komme mere omkring, nærme sig det legetøj hun ikke kan nå osv.

For at vænne hende til at ligge på maven igen og samtidig få hende bevæget lidt, så kan du med fordel bruge en stor gymnastikbold og lægge hende på maven hen over den og så trille hende frem og tilbage. Nogle har også glæde af en sansegynge, som hænges lavt hen over gulvet og hvor hun så også kan lægges på maven og samtidig gynges.

Det er rigtigt, at børn helst skal lære at kravle. Når børn kravler, så vil de naturligt krydskoordinere deres bevægelser, fordi de bruger skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.

Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart, og det er således vigtigt, at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.

Nogle børn springer dog kravlestadiet over og det betyder ikke at "løbet så er kørt". Det vil så blot være rigtig godt, hvis man senere er opmærksom på at støtte barnet i at lave krydskoordinerende bevægelser:)

Med hensyn til dagsrytme, så ser denne umiddelbart rigtig fin ud og det lyder som om at hun spiser lidt af alle fødevarer og også får mange små måltider dagen igennem. Det er netop vigtigt, at hun tilbydes lidt og tit og ikke for store måltider af gangen og at hun spiser varieret:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan starte dagen til samme tid hver dag, så hun har et fast stå op tidspunkt og det lyder som om at det er tilfældet hos jer eller i hvert fald muligt at forsøge. Når dagen starter til fast tid, så vil du bedre kunne passe rytmen resten af dagen ind, så hun får sine måltider og sine lure i løbet af dagen til faste tider.

Det er også rigtig fint, at hun sover en kort formiddagslur og at du arbejder på at holde hende sovende til en længere middagslur og du må godt vente med at putte hende til kl ca 13.30 i håb om at hun så sover en længere lur og samtidig ikke bliver alt for træt om eftermiddagen og derfor ikke går alt for tidligt i seng.

Det er helt normalt at hun nu lukker munden for skeen og hellere vil spise selv end mades. Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom på at hun skal fyldes godt op hele dagen igennem med både væske og mad for at kunne undvære mælk om natten. Det kan her være et lille tip, at du bruger grøntsagsmos som smørbart pålæg på rugbrødshapserne, så du på den måde stadig får lidt mos i hende. Du må også gerne fortsat tilbyde hende lidt yoghurt, tykmælk eller lignende om eftermiddagen evt. med frugtmos eller revne æbler, så hun prøver at få noget nyt med ske og noget, som hun ...

Annonce

... måske synes er lidt lækkert:) Det kan også være lidt frugtgrød med lidt sødmælk på...

Det er lige nu passende med 3 flasker i døgnet og de ligger ofte mest hensigtmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Og det betyder at flasken tidlig morgen meget gerne må trappes ud. Og det er netop hensigten, at du skal trappe ud og ikke fjerne den fra den ene dag til den anden. Giv hende flaske tidlig morgen lige nu, men giv hende stille og roligt mindre og mindre, så hun vænnes til at sove videre, uden en stor portion mælk i maven. Samtidig med at du trapper flasken ud, så hjælp hende med stillingsskift, beroligende hånd, putteklud eller lignende, så hun lærer at komme videre i søvnen med dette i stedet for at behøve flasken.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske - mængden af mælk trappes stille og roligt ned, så hun tilsidst lærer at kunne undvære mælk på dette tidspunkt.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8:45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.15-9.30 og sover her ca 45 minutter

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, ostehaps, kogte kartofler og grøntsager at sidde med selv. Brug gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg - det kan godt være mos fra glas, da det er praktisk:) Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 og du må gerne trille hende en tur, for på den måde at holde hende sovende, så hun gerne sover 1.5 time.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en portion yoghurt eller måske lidt frugtgrød med lidt sødmælk, Vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der er moset mad og også mad i stykker. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bad som nu. Evt. en banan, som alternativ til godnatgrød…

Flaske og puttes til natten ca kl 19 - hvis det lige nu fungerer bedst at putte hende tidligere og dele flasken op i to, så hun får flaske 18.30, vågner og får flaske igen 19.30, så er det okay.

Sen aften 23-24: Flaske og skal så herefter sove uden mælk til næste morgen… har du prøvet med vælling? Det kan nogle gange have en lidt mere mættende effekt.

Det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at jeres datter ikke falder i søvn med sin flaske i munden og ikke falder i søvn i din favn - for så vil hun naturligt søge dette igen og igen når hun vågner om natten og vil ikke kunne sove, før du atter tager hende op til dig eller giver hende flasken i munden.

Du skal også passe på, at du ikke per automatik kommer til at give hende sutten i munden hver gang hun vågner - hun skal helst lære at sove, uden at hun har noget i munden, hverken sut eller flaske…

Det er ganske rigtigt, at hvis hun sove lidt længere lure om dagen, så vil hun bedre kunne holde sig til om aftenen og blive puttet lidt senere - men i forhold til hendes alder, så er det faktisk meget normalt ikke at sove mere end måske 2.5 time i alt i løbet af dagen og det er vigtigt, at du lige nu ved, at det sagtens kan ændre sig igen. Lige nu er det dog rigtig godt det du gør, med at trille hende for at holde hende sovende midt på dagen.

Du skal ikke stå op med hende kl 05 og begynde at give hende grød der - endelig ikke, så lærer du hende bare, at hun netop skal vågne og være sulten der. Derfor skal mængden af mælk i flasken skæres ned og trappes ud.

Hun må godt få flaske i sin barnevogn eller i sin seng, for på den måde at lære at sove i sengen og ikke i din favn - det kan netop være en måde at lære hende at falde i søvn der, så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove, hvilket kan gøre hende utryg og være det hun protesterer over - men det er vigtigt, at hun lige slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn, så hun registrerer at sove uden at have flasken i munden - og også meget gerne uden at have sutten i munden:)

I barnevognen kan du desuden prøve at trappe ud af at trille hende. Put hende, tril hende lidt, men hold vognen i ro, når hun er stille. Hvis hun klynker/græder, så triller du hende lidt igen, men når hun er stille, så holder du atter vognen stille. På den måde kan du lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden, når hun skal sove…

Hvad der sker i vuggestuen, må tiden vise, det skal du prøve ikke at bekymre dig for meget om lige nu. Nogle børn får sværere ved at sove, men rigtig mange børn sover anderledes og bedre - både fordi alt det nye kører dem trætte, men også fordi rutinerner er anderledes, de spejler sig i de andre børn, som jo alle lægges til at sove og det kan faktisk komme til at gå rigtig godt :) Og hun vil jo stadig i en periode kunne blive tilbudt flaske før sin middagslur, så det er velkendt og trygt for hende.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)

Glæder mig til at følge jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi