Søskendejalousi - 3 år, 9 mdr.

10. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Søskendejalousi - 3 år, 9 mdr.

Hej Helen,

Jeg tror min snart 4 årige dreng er meget jalousi på sin søster på 1 år, og jeg har svært ved at håndtere dette.

Min dreng har siden min datter kom til verden for et år siden, været meget omklamrende, krævende og opmærksomhedssøgende, og jeg tror det har noget at gøre med at han har fået en søster og nu skal dele hende med mig. Jeg af den af min mand og jeg - der er absolut mest sammen med vores børn.

Som eksempel, så sidder han i øjeblikket helst ovenpå mig hvis han kan komme afsted med det. Hvis jeg går ud af et rum hvor vi sammen har været uden at sige noget - begynder han at råbe eller græde ængstligt (som en baby med seperationsangst). Han driller og skubber hans lillesøster væk. Han er begyndt at tale 'babysprog' for at få opmærksomhed. Alt sammen noget han dagligt gør og som er ved at drive mig til vanvid.

Jeg har tidligere skrevet til dig et par gange, og sagen er den, at vi er udstationeret i USA og jeg pt. går hjemme med min datter, og der selvfølgelig også har været en ...

Annonce

... stor ændring for ham i hans liv at flytte herover og starte i en ny børnehave.

Jeg vil rigtig gerne give mig tid til at være mere sammen med ham (for at kompensere for hans savn), men det er svært når jeg om eftermiddagen er alene med dem begge i et par timer, før min mand kommer hjem fra arbejde. Det er ofte her han er mest vanskelig og krævende i hans adfærd.
Problemet er at jeg nemt bliver sur på ham, fordi han klistrer sig til mig og torturer hans søster. Det giver mange konflikter, hvor han bliver rigtig ked af det (min dreng er mere følsom end de fleste).

Har du nogen ideer til hvordan jeg kan gøre de her eftermiddage mindre kaotiske?

Det er som om vores relation har ændret sig og vi er i en ond cirkel. Jo mere omklamrende han er, jo mere afstand tager jeg nogle gange fra ham, og jo flere konflikter har vi. Så han får jo ikke det han har brug for hos mig.
Jeg føler mig som en elendig mor som ikke er der i det omfang min dreng har brug for.

Hvordan kommer jeg ud af denne onde cirkel?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder