Brev:
Søskendejalousi - 3 år, 9 mdr.
10. november 2014
Alder:
3 år, 9 mdr.
Søskendejalousi - 3 år, 9 mdr.
Hej Helen,
Jeg tror min snart 4 årige dreng er meget jalousi på sin søster på 1 år, og jeg har svært ved at håndtere dette.
Min dreng har siden min datter kom til verden for et år siden, været meget omklamrende, krævende og opmærksomhedssøgende, og jeg tror det har noget at gøre med at han har fået en søster og nu skal dele hende med mig. Jeg af den af min mand og jeg - der er absolut mest sammen med vores børn.
Som eksempel, så sidder han i øjeblikket helst ovenpå mig hvis han kan komme afsted med det. Hvis jeg går ud af et rum hvor vi sammen har været uden at sige noget - begynder han at råbe eller græde ængstligt (som en baby med seperationsangst). Han driller og skubber hans lillesøster væk. Han er begyndt at tale 'babysprog' for at få opmærksomhed. Alt sammen noget han dagligt gør og som er ved at drive mig til vanvid.
Jeg har tidligere skrevet til dig et par gange, og sagen er den, at vi er udstationeret i USA og jeg pt. går hjemme med min datter, og der selvfølgelig også har været en stor ændring for ham i hans liv at flytte herover og starte i en ny børnehave.
Jeg vil rigtig gerne give mig tid til at være mere sammen med ham (for at kompensere for hans savn), men det er svært når jeg om eftermiddagen er alene med dem begge i et par timer, før min mand kommer hjem fra arbejde. Det er ofte her han er mest vanskelig og krævende i hans adfærd.
Problemet er at jeg nemt bliver sur på ham, fordi han klistrer sig til mig og torturer hans søster. Det giver mange konflikter, hvor han bliver rigtig ked af det (min dreng er mere følsom end de fleste).
Har du nogen ideer til hvordan jeg kan gøre de her eftermiddage mindre kaotiske?
Det er som om vores relation har ændret sig og vi er i en ond cirkel. Jo mere omklamrende han er, jo mere afstand tager jeg nogle gange fra ham, og jo flere konflikter har vi. Så han får jo ikke det han har brug for hos mig.
Jeg føler mig som en elendig mor som ikke er der i det omfang min dreng har brug for.
Hvordan kommer jeg ud af denne onde cirkel?