Tryghed om natten

10. november 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Tryghed om natten

Kære Helen

I juni blev vi forældre til endnu en lille pige. De store piger er nu 4,5 og 3 år. Vi nyder vores lille familie, men må også konstatere at tre piger på fire år er hård kost! :-)

Vi har fået den skønneste lille pige. Hun er så glad og så let. Det har været en fornøjelse. Vi har virkelig nydt tiden og hende, og de to store piger er bare så glade for hende. Jeg kan mærke at jeg tager mange ting meget afslappet. Fødslen var en drømmefødsel og amningen fungerede med det samme. Hun er nu 5 måneder., og vejer 8,4 kg. Jeg er begyndt med grød/kartoffelmos men ammer ellers fuldt ud. Hun virker mæt og tilfreds.

Hun er en let og altid glad pige som er meget glad for sin mor. Hun er i løbet af de sidste 3 uger begyndt at være meget ked af det ved at være hos fremmede. Mor og til dels far duer. Tænker det er en ganske naturlig reaktion. Synes dog hun reagerer kraftigere end hendes søstre gjorde.

Hun er yderst aktiv og glad. Begyndte at trille da hun var 4 måneder. Og ligger nu på alle fire og vipper frem og tilbage. Hun er meget stærk og løfter flot overkroppen langt op. Der er virkelig gang i den. Hun er sej! :-)

Jeg har nydt hver en amning og hun sover i soveværlset hos mig. Min mand er rykket ind til vores den store pige som havde brug for trygheden om natten. Det fungerer godt for alle parter og vi får vores nattesøvn. Om natten tager jeg hende over i vores seng hvor hun sover med mig. Det er skønt.

Vores lille ny pige har aldrig brugt sut. Det har egentlig været ok. Hun har dog ofte haft brug for at blive trillet i søvn i barnevognen for at kunne sove. Ligeledes har hun haft problemer med at gå fra en soveperiode over i den ...

Annonce

... næste. Det har dog med lethed kunne klares med en lille gåtur eller 3 :-). Det har været let at se hvornår hun var klar til at komme op og hvonår hun havde brug for mere søvn. Det har bevirket at hun i det daglige får ca. 3 lure. Ca. 2 timer om formiddagen og 2,5 til middag. Hun har de sidste par uger sprunget sin powernap kl. 16-30 over og klarer det faktisk rigtig fint til hun skal sove kl. 19.45. Hun sover hver nat indtil kl. ca. 6.45. MEN... Jeg kan mærke at hun er begyndt at søge trygheden MEGET om natten med mange opvågninger. De sidste par nætter har det været slemt og hun vågner så snart jeg lægger hende fra mig.

Jeg har din bog med børn og søvn, og har flere gange prøvet at lirke brystet ud så hun ikke falder i søvn på den måde. Det går også ok sålænge hun ligger på min arm. Jeg kan ikke amme hende liggende. Men jeg kan jo ikke amme hende hver time, og hun er slet ikke sulten til det. Jeg kan jo ikke give hende en sut, og svøbes vil hun ikke. Jeg synes ikke rigtig hun har fået øjnene op for suttekluden endnu. Så jeg er i syv sind. I nat skreg hun fra 23.30-2.00. Jeg trøstede hende, lå lige ved siden af hende. Men der var ingen nåde. Hun var SÅ gal på mig. Det er så vigtigt for mig at hun er tryg om natten, men det andet er uholdbart.

Jeg tænker også at der sker så meget fysisk for hende om dagen og derudover er hun bare så opmærksom og har altid været det. Så jeg tænker også der er så meget der skal bearbejdes for hende. Jeg prøver virkelig at lave så få ting i dagligdagen. De to store har også brug for ro efter en dag i børnehaven. Jeg giver hende varme bade og massage for ro og nærvær. Men nætterne... Hvad skal jeg gøre....????

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.