Svar: Tidlige morgener og rytme

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og alle jeres spørgsmål - jeg skal forsøge at bevare så godt som muligt:)

Det er rigtig fint, at jeres dreng sover ca 14 timer i døgnet. Det er helt alderssvarende og hans søvn må godt være fordelt sådan, at han sover ca 10 timer om natten og ca 4 timer om dagen. Det er helt okay.

Det er faktisk også helt okay, hvis han har brug for 3 lure dagligt. Netop fordi han ofte starter dagen tidligt, så vil han naturligt også sove sine lure tidligt dagen igennem og derfor have brug for en ekstra lur, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang og måske vil det hjælpe jer netop at arbejde på dette. I behøver således ikke kæmpe med ham, for at holde ham vågen og han bliver overtræt og ked af det. Put ham, når han viser sig parat og lad ham sove der - også selvom det er tidligt. Men netop for at give ham plads og mulighed for at få en 3. lur. Det vil så måske betyde at han går lidt senere i seng, men det gør heller ikke noget, for det kan godt være med til at gøre, at han så også begynder at sove lidt længere om morgenen - det er ikke sikkert, men det kan ske…

Jeres plan for dagen ser udmiddelbart rigtig fin ud. Det er meget fint med tilbuddet om mad og det er super, at han allerede er begyndt og øver sig i at spise med pincetgreb. Med hensyn til flaske og indtag af mælk, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet og derfor er jeg ikke helt enig i, at I skal trappe ud af natflasken. Det er helt okay at han får denne, så de tre flasker ligger inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Det kan, selvom det er hårdt at skulle op, når han vågner om natten og han ikke tager imod en drømmeflaske, godt være en idé, at vælge natflasken fremfor formiddagsflasken lige nu og derfor er det også rigtig fint, at I forsøger att putte ham uden mælk om formiddagen og tilbyder mellemmåltid i stedet.

Derudover vil jeg anbefale jer, at I forsøger at introducere en godnatgrød nu. Den skal ligge adskilt fra aftensmaden og han må også meget gerne få et bad om aftenen. Hvis badet ligger godt en time før putning, vil det ofte have en god effekt på søvnen og hjælpe til fysisk ro. Det er super dejligt, at I kan mærke at han nu netop er begyndt at kunne sove mere roligt og tendens til at lægge sig op i kravlestilling bliver mindre - han lyder til at være rigtig godt med motorisk :) Badet kan dog stadig have en god effekt.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i samme spisetider hver dag - også selvom han sover forskelligt. Det vil sige at hans søvnrytme kan ændre sig lidt fra dag til dag lige nu, men spisetiderne holder I fast i.

En dagsplan kunne se således ud:

Morgen 6.45-7: Havregrød, vand af kop

Sen morgen 8: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos som nu. Vand af kop og flaske trappes ud.

Puttes til formiddagslur ca 8.30 og må her lige nu gerne sove et par timer, hvis han viser behov for det

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg og at I på den måde måske kan få lidt ekstra i ham:) Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, så det passer med at han har været vågen i måske 2.5-3 timer, som I nu fornemmer at han trives bedst:) Og sover her som nu ca 1.5 time

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost frisk frugt. En lille portion tykmælk med fint revet æble, vand af kop.

Får mulighed for at powernappe og sover her måske en halv times tid - og det er helt okay.

Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er mad som I spiser og der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød omkring 19.30, sammen med lidt mælk i køkkenet. Får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl ...

Annonce

... 20

Sen aften eller i løbet af natten: Tilbydes flaske efter behov. Hvis han sover igennem, så lad ham sove. I skal altså ikke vække ham, for at give ham mælk:)

Som I kan se, så giver denne plan mulighed for at han sover 10 timer om natten fra kl ca 20 til 06 og sover 4 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure - og måske vil det fungere hos jer. Han lyder til at være en dreng, som har brug for flere lure og han er stadig så lille, at eftermiddagssøvnen ikke nødvendigvis påvirker nattesøvnen i negativ retning, men i stedet måske vil have en positiv effekt. Det er et forsøg værd.

Jeg synes ikke I skal strække ham om morgenen, så han først kommer ud at sove kl 9. Det lyder for hårdt for ham og lyder ikke til at have den ønskede effekt. Viser han sig en dag træt allerede kl 07, så må han puttes der og den dag kan I så ikke helt regne med. Stadig vil det dog være godt, hvis I kan nå at give ham morgengrød inden, så I holder fast i at serveringen af mad så vidt muligt sker på samme tidspunkt:)

Jeg synes ikke at I på nuværende tidspunkt skal afkorte hans formiddagslur og vække ham. Hvis han sover en lang formiddagslur vil han naturligt sove en kortere middagslur. Hans middagslur vil ofte også ligge senere og det er helt okay. På sigt vil han så netop af den grund kunne nøjes med kun to lure, men lige nu er det som sagt helt okay med en 3 lur om eftermiddagen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Deet vil være okay at I triller ham en lille tur om eftermiddagen, hvis det får ham til at overgive sig til søvnen, så han ikke bliver overtræt der og så hans puttetidspunkt kan ramme omkring kl 20:) Hvis han begynder at protestere voldsomt over at skulle sove her, så må det tages op igen, men lige nu lyder det som et forsøg værd.

Er det dumt at sige at formiddagsluren ikke ligger før kl 8 - i princippet ja. Men det er også noget godt i at holde fast i at opvågningen meget tidlig morgen ikke er for lang. Så der ikke er tale om at man starter dagen tidligt, men mere om at det er en opvågning han har. Nogle gange kan det være nødvendigt at stå op og være aktiv med ham og så putte ham igen så hurtigt som muligt derefter og derfra så sørge for at dagen så starter til samme tid hver morgen - og igen at formiddagsluren så netop bliver en formiddagslur. Man står måske op og er oppe mellem 04.30 og 05 og herefter går man så i seng igen og starter dagen kl 06.30-07… Og stille og roligt kan man så afkorte opvågningen om natten mere og mere og på den måde lære ham at sove igennem. Men det er ikke så let og det er vigtigt, at han ikke får morgengrød, når han vågner mellem 04-05…

Lige nu er det bedste I kan gøre at holde fast i at spisetidspunkterne så vidt muligt er ens. Putte ham, når han tydeligt viser behov for det og give ham tre lure dagligt, så han kommer lidt senere i seng om aftenen. Hvis han spiser morgenmad til samme tid hver dag og kommer i seng om aftenen til samme tid hver dag, så vil det godt kunne påvirke til at han på sigt får lidt mere rytme - når "start og sluttidspunkterne" passer, så kan det være lettere at få resten af dagen passet ind og få påvirket hans indre ur, hans indre rytme.

På sigt kan det godt være at I er nødt til at vække ham fra formiddagsluren, så I arbejder på at han her sover en kortere lur og derefter så sover en længere middagslur. Men lige nu synes jeg I skal lade ham sove… Han lyder til at have brug for det og det er fint med 3 lure, ligesom de 14 timers søvn i døgnet er super! Lige nu er det vigtigt, at han er i godt humør om dagen og har overskud til at udvikles og opleve verden:)

Og ja - ofte skal man i starten hjælpe børn til en rytme. Deres indre ur kører ikke stabilt som hos os voksne, men det bliver hjulpet på vej af den dagsrytme vi hjælper dem med at få netop ved faste spisetider og faste sovetider (som det lige nu kan lade sig gøre):)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder