Hjælp til at forstå min drengs reaktioner

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
5 år

Hjælp til at forstå min drengs reaktioner

Hej, håber du kan hjælpe.

Jeg har en dreng på 5 år dom er en følsom dreng. Vi står lige nu i tvivl om vi skal skifte ham til en børnehave med kun 25 børn, flytte ham ned igen til mellemgruppen i hans nuværende børnehave eller lade ham blive på den store stue hvor han går nu.

Lidt forhistorie. Min søn blev storebror for 1,5 år siden, her reageret han kraftigt. Han blev vild, urolig, svær at nå og kunne flippe helt ud, det tog ca 9 mrd før han blev sig selv igen. Børnehaven har sagt at han er lidt umoden og er meget i en fantasi verden og de var i tvivl om vi skulle rykke ham op på den store stue efter sommerferien, det ønskede vi dog da vi ser ham som en meget genert, tænker, følsom og ikke så meget selvtillid, men vi mente han vil have godt af udfordringerne og vokse med opgaven. Han er også en meget intelligent dreng som kan side i flere timer og bygge store LEGO ting. Han leger meget selv og er meget kreativ.

Vi føler han bliver misforstået i børnehaven pga manglende tid til at tale med ham og bløde ham op. De siger nu at de måske synes han skal flyttes ned igen til de små Da han ikke kan tage imod en fælles besked, kun har en jævnaldrende ven og stadig er meget i fantasi legen. Han lukker sig inde i sin egen verden ved for meget larm og stimuli. Der er 60 børn i hans nuværende børnehave og de har ikke mulighed for at skærme dem med behov for dette. Vi er dog ikke enige da han er en helt anden dreng herhjemme. Her er han sød, hjælpsom, interesseret i ...

Annonce

... bogstaver og tal , Man kan sagtens få ham ud af fantasi legen og snakker almindeligt med ham. Vi har dog oplevet en stor ændring i hans adfærd når han er hjemme på ferie hvor han er rolig, ikke råber, høre efter, leger rigtig godt med sin lille søster og lægge sig nemt til at sove om aftenen. Efter en dag i børnehave er han derimod, træt, pylret , konflikt søgende, meget højt røbende, driller hans lillesøster, høre slet ikke efter, græder og har meget svært ved at sove om aftenen.

Vi overvejer nu at flytte ham til en lille børnehave med kun 25 børn og han kan starte på en frisk og nogle andre øjne på ham i mere overskuelige rammer. Men vil det være for svært for ham? Han siger selv det er så svært at få nye venner og jeg kæmper. Skal vi følge børnehavens råd og rykke ham ned til dem på 4 år og lade ham vente et år med skolen, han siger selv nej mor jeg vil altså ikke gå der igen. Vi fornemmer også at han trives godt på storbørns stuen, men er han mon på overarbejde? Og hvad skulle det hjælpe blot at flytte ham ned ift størrelsen på børnehaven, han har aldrig brudt sig om store forsamlinger og trækker sig altid. Vil han blive anderledes af at vente et år med skolen, vil han kede sig da han er intelligent eller vil det være rigtig godt for hans selvtillid.

Vi er virkelig i tvivl og mener ikke altid børnehaven har ret da det virker som om de ikke rigtig kender ham og forstår ham, han kan ikke puttes ned i deres firkantet kasse.

Håber du kan hjælpe.

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to