Brev:
Hjælp til at forstå min drengs reaktioner
21. oktober 2014
Alder:
5 år
Hjælp til at forstå min drengs reaktioner
Hej, håber du kan hjælpe.
Jeg har en dreng på 5 år dom er en følsom dreng. Vi står lige nu i tvivl om vi skal skifte ham til en børnehave med kun 25 børn, flytte ham ned igen til mellemgruppen i hans nuværende børnehave eller lade ham blive på den store stue hvor han går nu.
Lidt forhistorie. Min søn blev storebror for 1,5 år siden, her reageret han kraftigt. Han blev vild, urolig, svær at nå og kunne flippe helt ud, det tog ca 9 mrd før han blev sig selv igen. Børnehaven har sagt at han er lidt umoden og er meget i en fantasi verden og de var i tvivl om vi skulle rykke ham op på den store stue efter sommerferien, det ønskede vi dog da vi ser ham som en meget genert, tænker, følsom og ikke så meget selvtillid, men vi mente han vil have godt af udfordringerne og vokse med opgaven. Han er også en meget intelligent dreng som kan side i flere timer og bygge store LEGO ting. Han leger meget selv og er meget kreativ.
Vi føler han bliver misforstået i børnehaven pga manglende tid til at tale med ham og bløde ham op. De siger nu at de måske synes han skal flyttes ned igen til de små Da han ikke kan tage imod en fælles besked, kun har en jævnaldrende ven og stadig er meget i fantasi legen. Han lukker sig inde i sin egen verden ved for meget larm og stimuli. Der er 60 børn i hans nuværende børnehave og de har ikke mulighed for at skærme dem med behov for dette. Vi er dog ikke enige da han er en helt anden dreng herhjemme. Her er han sød, hjælpsom, interesseret i bogstaver og tal , Man kan sagtens få ham ud af fantasi legen og snakker almindeligt med ham. Vi har dog oplevet en stor ændring i hans adfærd når han er hjemme på ferie hvor han er rolig, ikke råber, høre efter, leger rigtig godt med sin lille søster og lægge sig nemt til at sove om aftenen. Efter en dag i børnehave er han derimod, træt, pylret , konflikt søgende, meget højt røbende, driller hans lillesøster, høre slet ikke efter, græder og har meget svært ved at sove om aftenen.
Vi overvejer nu at flytte ham til en lille børnehave med kun 25 børn og han kan starte på en frisk og nogle andre øjne på ham i mere overskuelige rammer. Men vil det være for svært for ham? Han siger selv det er så svært at få nye venner og jeg kæmper. Skal vi følge børnehavens råd og rykke ham ned til dem på 4 år og lade ham vente et år med skolen, han siger selv nej mor jeg vil altså ikke gå der igen. Vi fornemmer også at han trives godt på storbørns stuen, men er han mon på overarbejde? Og hvad skulle det hjælpe blot at flytte ham ned ift størrelsen på børnehaven, han har aldrig brudt sig om store forsamlinger og trækker sig altid. Vil han blive anderledes af at vente et år med skolen, vil han kede sig da han er intelligent eller vil det være rigtig godt for hans selvtillid.
Vi er virkelig i tvivl og mener ikke altid børnehaven har ret da det virker som om de ikke rigtig kender ham og forstår ham, han kan ikke puttes ned i deres firkantet kasse.
Håber du kan hjælpe.
Bedste hilsner