Svar: Hjælp til at forstå min drengs reaktioner
21. oktober 2014
Alder:
5 år
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)
Ud fra det I fortæller, så synes jeg faktisk, at det lyder som en god idé, at lade jeres dreng skifte børnehave. I har fundet en lille institution, med kun 25 børn og trygge rammer. I har et godt formål med at flytte ham - det handler ikke kun om, at I ikke synes børnehaven ser ham og den dreng han er, det handler også om, at I fornemmer, at han har brug for noget andet, brug for at blive set på med nye øjne. Og det kan I sagtens have ret i.
Der er naturligvis ikke nogen der siger, at den nye institution ikke vil komme med samme konklusion, at jeres dreng har brug for mere tid, før han skal i skole, men så er det jo sådan. Lige nu skal der dog ske noget andet.
Jeg hæfter mig ved, at jeres dreng faktisk gerne vil skifte institution. Han siger verbalt fra "jeg vil altså ikke gå der igen". Han siger også nonverbalt fra - han trækker sig, går væk fra de andre børn, søger den samme ven og leger sine egne lege, har sin egen verden. Og I kan derudover tydeligt mærke forskel på om han har været i institution eller I holder ferie derhjemme. Det behøver naturligvis ikke have noget med børnehaven at gøre - det kan være at han blot virkelig nyder en hverdag uden stress og krav. Men ja, det lyder faktisk, som I skriver, som om at han er på overarbejde, og at det er hårdt for ham.
Det vil ikke være rart for ham, at blive flyttet fra "storbørns-gruppen", ned i "mellemgruppen". Han vil meget hurtigt føle sig forkert, og det vil ikke være godt for hans selvværd. Når og hvis man vælger at "rykke børn ned" eller lade børn "gå om", så skal man virkelig være bevidst om, hvad man gør og hvordan man præsenterer det for barnet, og hvad man siger til barnet, så barnet ikke føler sig forkert.
Ved at flytte ham til en anden institution, så viser I ham, at I faktisk lytter til ham og til det, som han har givet udtryk for - og det er det vigtigste for børn, at de mærker, at mor og far lytter til mig og hjælper mig. Og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan tale med den nye institution og aftale flytning med dem og først når det er helt hundrede procent på plads, så fortæller I ham, at I har fundet en ny børnehave til ham. At I har fundet et sted, som I fornemmer vil være et godt sted for ham. Han er en god dreng og han skal have det godt - og det her er godt. Og så tager I ham med, besøger stedet osv. ligesom I fortæller, hvornår han så skal starte der og aftaler, at han siger farvel til den gamle børnehave og hvordan det så skal foregå.
Hvis han giver udtryk for at være nervøs, at han er bange for ikke at få venner osv. så skal I betrygge ham. Fortælle ham, at I godt kan forstå, at han er urolig, at sådan har I det også, når I starter på et nyt arbejde osv. Så han føler sig forstået. Og så skal I betrygge ham, fortælle ham, at I vil hjælpe ham og at de voksne i børnehaven godt ved at det er svært at være ny, og at de også vil hjælpe ham.
Det lyder for mig som om at et skift kan være positivt, og når han så har gået der og pædagogerne der har lært ham at kende, så kan I sammen finde ud af, hvad der så skal ske - om han skal blive der et år mere eller om han skal i skole. Og også undersøge hvilke skoler der er i jeres område - han vil måske have glæde af en skole, som ikke er alt for stor og uoverskuelig:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske