Tidlige morgener og rytme

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Tidlige morgener og rytme

Hej Helen

Så er vi på den igen, og der kommer et nyt spørgsmål fra det lille hjem.

Vores dreng er nu lidt over 8 måneder og er over alt, han er begyndt at kravle og er super god til det... Dette har givet nogle lidt mere urolige nætter, med at vænne om fra kravlestilling osv, men sådan er det, det vidste vi ville komme:-) og det tog faktisk kun en lille uge med at skulle vænne fra kravlestilling, vi gør det ikke mere (7-9-13).

Vores problem er, at vores dreng er begyndt at stå FOR tidligt op, han vågner kl 4.45-5.00 og mener det er morgen, og det er altså FOR tidligt. Vi har bestemt, at alt før kl 5.45 ikke er morgen, og det ønskværdige stå-op-tidspunkt ville være 6/6.15 - mennnn vores lille dreng er ikke helt enig, og vi ved simpelhen ikke hvad vi skal gøre.... Vi synes at have forsøgt alt uden nogen effekt, og føler lidt vi løber panden mod en mur.

Vil prøve at ridse lidt tidspunkter op for dig, dog med det men, at dagene godt kan være meget varierende, især pga tidspunket for "godmorgen" er så svingende... Mennn

Morgengrød i tidsrummet 6.15-6.45 (selvom han vågner kl 4.45-5.00 får han ikke mad før)
Frugtmos omkring kl 7.40/8.00 og herefter lidt mælk (mælken er vi stille og rolig igang med at forsøge at trappe ud, men vi synes det er lidt svært, dog ingen mælk i dag uden brok - hurra:-) vi forsøger det samme imorgen)
Formiddagslur - tidligst kl 8 ( varigheden kan være meget varierende, dog er der en tendsen til at den er lang, tit 2 timer/2 timer og 45 min) ligeså er tidspunktet for hvornår han bliver lagt ud også meget varierende alt fra 8-8.45, og nogle gange er han allerede træt kl 7 - også er der altså laaang tid til kl 8!

Frokost i tidsrummet 11-12 alt efter hvornår han vågner, normalt tættest på kl 11-11.30 forsøger vi har ramme.

Flaske før middagslur.

Middagslur - omkring kl 12.45/14, alt efter for hvor meget vi forsøger at strække ham (men så er han også pylret og meget klar til at komme ud og sove) vi strækker han til middagsluren for at strækket efter middagslur og godnat-tidspunkt ikke bliver for langt. (Lurens varighed er normalt omkring 1,5 time)

Eftermiddagsgrød omkring kl 16 (vil gerne have rykket til omkring kl 15 med tiden, men tit sover han til omkring kl 16. pt. Pga vi strækker ham til hans middagslur )

Aftensmad omkring kl 18 (vi tænker det med tiden vil være mere passende at spise til aften omkring kl 17.30 for at kunne nå det hele, hvis han skal kunne nå i seng mm, når han kommer til at stå op omkring kl 6 og skal nå at have sin nattesøvn?)

Godnatflaske omkring kl 19

Godnat omkring kl 19/19.30

Nogle dage får vi også presset en powernap ind, hvis han f.eks. Er vågnet fra middagslur kl 15/15.30, så triller vi med ham omkring kl 17/17.30 også får vi ham tit til lige at falde hen i 20-30 min inden aftensmaden, også kommer han normalt først i seng i tidsrummet 19.30/20.00.

Natflaske: han er begyndt at skippe flasken engang imellem i løbet af natten mere om mere, vores sp siger, vi skal til at trappe ham helt ud af den, så nu får han maks 110 ml hvis han melder sig om natten og melder han sig ikke i løbet af natten, får han ingenting.
Vi har aldrig praktiseret drømmemåltid, da han ikke kan spise i søvne, så vi har i stedet givet ham flaske om natten, hvis han ikke faldt i søvn på sutten. Men flasken om natten bliver i perioder sprunget over, og vi forsøger stille og roligt at få den faset helt ud.

Dagen ovenfor er når vi forsøger at styre, som vi skriver med at strække ham lidt inden middagsluren, for ellers kan strækket om eftermiddagen godt bliver for langt, og samtidig for kort til en eftermiddagslur - og vi samtidig tidligst putter til formiddagslur kl 8, selvom han er stået meget tidligt op (begge dele ender tit med en lidt ked af det og pylret dreng:-( - what to do?? Kan egentlig ikke lide princippet i at forsøge at holde ham vågne, når han er halvtræt, men ellers synes det bare ikke at kunne "gå op" med søvn og mad.

Vi har din bog om søvn, og har kigget meget på søvnhjulene (pt ser vi på 6-7 måneder) vi ved godt det kun er nogle man skal kigge på til inspiration, men der er flere ting hvor det er svært at få det til at gå op med vores dreng og derfor vi har brug for dine tanker og ideer:

- han kan meget sjælden klare en vågent stræk på mere end maks omkring 3 timer (også er han allerede begyndt at blive pylret måske allerede efter 2-2,5 time) (han er en MEGET aktiv og nysgerrig dreng når han er vågen, er virkelig PÅ) derfor kan strækket efter middagsluren hurtigt blive FOR langt. (Han virker til måske at kunne holde sig længst vågen midt på dagen, og om eftermiddagen bliver han hurtigt pylret)

- derfor vil det pt ikke fungere at han vågner fra middagslur 4 timer før han skal sove til natten - så har vi i hvertfald en meget ked af det dreng ved putning og nok også i timen/erne op til:-/ og aftensmaden vil gå helt i fisk....

- vores dreng tager tit det lange stræk om formiddagen, og derfor er det faktisk tit svært at få maden til at gå op (sender dig en anden mere uddybende mail herom) men hovedproblemet er at få "plads i maven" til alle måltiderne, og især kniber det med eftermiddagsgrød, aftensmad og godnatflakse i tidsrummet 16-19 (sådan ser tidsrummet i hvert fald ud pt)??

- vi synes at have forsøgt alt for at få ham til at sove videre om morgenen:
- putte ved mor og far (hjælper meget sjældent, det er mere bare sjovt at ligge og rykke far i håret og sparke med ben og fægte med armene)
- siddet ved ham, med hænderne på ham.
- vugget ham i vores arme
- givet ham flaske (han virker ikke sulten eller tørstig normalt om morgenen, så vi tror ikke det er grunden til de tidlige morgner) og de dage vi har forsøgt med at give flaske vil han stadig ikke sove videre også er det bare svært at få ham til at spise grød senere istedet for.
- puttet med putteklud, sut og dyne (som vi gør om aftenen) og gå ud af værelse -virker i løbet af 10 min om aftenen,men om morgene virker det MEGET sjældent, her ligger han bare og "snakker" og bliver til sidst sur, han finder ikke selv ro og falder i søvn, som han fint gør om aftenen.

HJÆLP - vi kan simpelhen ikke få dagen til at gå op med søvn og vågentid og ligesom komme ind i en god og stabil rytme med søvn og mad, hvor vi ikke hele tiden skal "strække" i begge ender, for at få det til at "gå op" - det er ved at være ret frustrerende fordi "den strækken" jo ikke gør at vores dreng er i et super godt humør - når vi strækker ...

Annonce

... ham. Og lige meget hvad så varierer stå-op-tidspunktet utrolig meget, og derigennem varierer dagssøvnen også, for nogle dage virker det så som om, at han forsøger at indhente det manglende nattesøvn med mere dagssøvn, også kører den dårlige cirkel og vi kan ikke finde ud af at få den brudt :-/ (sover han mere end til kl 6.15 vækker vi ham stille og roligt, men det er sjælden han ikke selv vågner LANG tid før dette tidspunkt, også har vi"balladen")

Vi har selv tænkt flere løsningsforslag, men er også ved at være "rundtossede"

- at forsøge at strække ham til først at komme ud og sove til formiddag kl 9 ( men det er også svært, f.eks. Vågnede han igår kl 4.45-kom først ud til formiddagslur kl 8.45, i dag stod han op kl 5.20 og var allerede træt kl 7) derudover sige at han maks må sove f.eks. 2 timer eller ligefrem afkorte formiddagsluren til f.eks. Maks 1,5 time og derigennem forsøge at rykke det hele, så han kommer i seng til normal tid, men sover mindre om dagen, og derfor står senere op om morgenen - men hvordan gør vi rent praktisk, når hans sovetidspunkter varierer? Og stå op tidspunkt varierer? Vi kan ikke gennemskue det? Og hvordan nedsætter vi lurens længde? Og tidspunket hvor de ligger? Og samtidig ikke få det lange lange stræk om eftermiddagen.

- at strække formiddagsluren til omkring kl 9, maks sove 1,5 time, putte tidligere til middagslur (altså ikke strække ham eller ligefrem putte ham før han er ordentlig træt) og indføre eftermiddagslur igen, denne skal nok "tvinges" lidt, med måske at trille i barnevogn mm - og hvordan ved vi så hvornår han er klar til at skippe denne?? Så vi ikke kommer ind i samme problematik igen?

- er det dumt at sige, at han ikke kommer ud til formiddagslur før kl 8?

- det er utrolig svært at få skabt en ordentlig rytme, når stå-op-tidspunktet er SÅ varierende. For hvornår han synes det er morgen kan variere fra 4.45-6.30 og de dage han står tidligt op, er han for det meste hurtigere træt (selvfølgelig) og vil evt sove en længere lur (forståeligt) men så bliver det hele skubbet? Også kommer rytmen aldrig?? Vi sidder virkelig fast i denne problematik, hvis vi bare skulle vække ham, var det meget nemmerer, men sådan er det desværre ikke.

Når vi ser på f.eks. De sidste 20 dage, sover han i døgnet (talt sådan sammen: lurerne om mandagen lagt sammen plus nattesøvnen mellem mandag og tirsdag) alt mellem 13 timer og 14 timer og 45 min/15 timer, gennemsnittet ligger ca på 14 timer set hen over perioden.
Og han sover gerne 3,5-4 timer om dagen, et gennemsnit på dagssøvnen siger ca 4 timer

Hjælp.... Vi er virkelig forvirret omkring hvordan og hvorledes vi skal gribe det her an, så vores dreng ikke vågner SÅ tidligt og samtid er i godt humør hele dagen igennem...?? Og kommer ind i en rytme både han og vi kan trives lidt mere med... Og hvor han også "føler" rytmen og vi ikke skal tvinge ham til sen hver dag - men sådan er det måske i starten, når man ændrer på en rytme, så skal man hjælpe i starten med holde nogenlunde rytmen?

Venlig hilsen
De rundforvirrede forældre

PS: Glemte helt at skrive, hvad han ca får at spise i løbet af en dag... Ved ikke om du har brugt for at vide det i forhold til din besvarelse, men her er en ca beskrivelse:-)

Morgengrød i tidsrummet 6.15-6.45 (selvom han vågner kl 4.45-5.00 får han ikke mad før) blanding af havregrød og hirsegrød med et halvt jordbær kogt med, og moset banan i. Spiser alt mellem 1/2-1 dl plus vand. Vand af tudkop.

Frugtmos omkring kl 7.40/8.00 og herefter lidt mælk (mælken er vi stille og rolig igang med at forsøge at trappe ud, han spiser i mellem 75-130 ml, men vi synes det er lidt svært, dog ingen mælk i dag uden brok - hurra:-) vi forsøger det samme imorgen)
Frugtmosen er lidt sveskemos sammen med 1/3 del most banan og frugtmos fra hip med fuldkorn eller ris. Vand af tudkop.

Formiddagslur - tidligst kl 8 ( varigheden kan være meget varierende, dog er der en tendsen til at den er lang, tit 2 timer/2 timer og 45 min) ligeså er tidspunktet for hvornår han bliver lagt ud også meget varierende alt fra 8-8.45, og nogle gange er han allerede træt kl 7 - også er der altså laaang tid til kl 8!

Frokost i tidsrummet 11-12 alt efter hvornår han vågner, normalt tættest på kl 11-11.30 forsøger vi har ramme.
Frokosten har tidligere bestået af mos tilsat kød og sovs (er der ingen sovs, bliver der INTET spist) og der blev spist normalt mellem 1/2-11/2 dl. men nu er vi også gået i gang med rugbrødhapser både han selv fanger med hænderne, pincetgrebet er han ved at være i gang med og vi er også startet stille op med at mor sidder og giver lidt på gaffel og fylder efter med mos. Der er dog en tendens til, at han nu fravælger mosen mere og mere og bliver sur, hvis han får den tilbud, men han spiser altså ikke helt så meget mad når det er rent rugbrødshapser som da det var mos synes vi?
Vand af tudkop.

Flaske før middagslur. Drikke alt mellem 100-200 ml.

Middagslur - omkring kl 12.45/14, alt efter for hvor meget vi forsøger at strække ham (men så er han også pylret og meget klar til at komme ud og sove) vi strækker han til middagsluren for at strækket efter middagslur og godnat-tidspunkt ikke bliver for langt. (Lurens varighed er normalt omkring 1,5 time)

Eftermiddagsgrød omkring kl 16 (vil gerne have rykket til omkring kl 15 med tiden, men tit sover han til omkring kl 16. pt. Pga vi strækker ham til hans middagslur )
Lidt forskelligt, hirsebrød med banan, hirsegrød blandet med femkornsflager og banan, lidt sveskemos på toppen. Vand af tudkop. Og er igang med at øve sødmælk af almindelig kop.

Aftensmad omkring kl 18 (vi tænker det med tiden vil være mere passende at spise til aften omkring kl 17.30 for at kunne nå det hele, hvis han skal kunne nå i seng mm, når han kommer til at stå op omkring kl 6 og skal nå at have sin nattesøvn?)
Kartoffelstykker selv at sidde og fange, mos af forskellige grønsager og kød, sovs, og hvis det er muligt de ting fra vores mad der er børnevenlige. F.eks. Lasagne moset, boller i karry (ris er en stor udfordring), frikadellestykker osv. Og mos til af fylde efter, sammen tendens som til middag, enten er mos et hit og INGEN FINGERMAD eller også er fingermad et hit og INGEN MOS, det svinger... Vand af tudkop.

Godnatflaske omkring kl 19, spiser mellem 100-130 ml

Godnat omkring kl 19/19.30

Får han flaske om natten, maks 110 ml.

Han har afføring 2-4 gange om dagen og vi synes han også har fint med våde bleer.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor