Svar: Værelse og lillebror
21. oktober 2014
Alder:
22 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev :)
Hvorvidt jeres drenge vil have glæde af samme soveværelse eller hvert sit værelse afhænger helt af, hvordan de hver især er. Og der er desværre ikke nogen faste retningslinjer omkring dette.
Rigtig mange børn har glæde af at sove sammen. Det giver dem en tryghed, de føler sig ikke alene og samtidig er der noget fair i at børnene sover sammen, når hun også mor og far sover sammen. En kvik 4 årig kan sagtens spørge "hvorfor må dig og far sove sammen, når jeg skal sove alene?" - og det kan der jo være noget om.
Børnene kan nyde at være i samme soveværelse, de ligger måske og småpludrer lidt sammen, før de skal sove. Og de kan nyde at vågne op og starte dagen sammen. De begynder måske at lege lidt, før mor og far vågner osv.
Men nogle gange fungerer det bare ikke. Børnene sover vidt forskelligt. Den ene står måske tidligt op og vækker den anden. Det kan også være at de vækker hinanden om natten eller at den ene har brug for lys og den anden sover bedst i mørke… Og derfor findes der ikke nogen faste regler, og jeg må derfor sige, at du nok er nødt til at se tiden an og se, hvad fremtiden bringer, og hvad du til den tid tænker vil fungere bedst hos jer.
Det anbefales at lillebror de første 6 måneder sover i samme rum som jer forældre. Det er med til at forebygge vuggedød, at I netop sover i samme rum (ikke i samme seng) og derefter må I prøve at vurdere, om det vil passe at han kommer på eget værelset eller på værelse sammen med storebror. Måske vil storebror elske at de over sammen, måske vil han synes det er irriterende. Det kan også være, at du synes det er praktisk, hvis lillebror stadig er i soveværelset om natten af hensyn til amning osv. Der er mange ting som spiller ind:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske