Svar: Værelse og lillebror

21. oktober 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev :)

Hvorvidt jeres drenge vil have glæde af samme soveværelse eller hvert sit værelse afhænger helt af, hvordan de hver især er. Og der er desværre ikke nogen faste retningslinjer omkring dette.

Rigtig mange børn har glæde af at sove sammen. Det giver dem en tryghed, de føler sig ikke alene og samtidig er der noget fair i at børnene sover sammen, når hun også mor og far sover sammen. En kvik 4 årig kan sagtens spørge "hvorfor må dig og far sove sammen, når jeg skal sove alene?" - og det kan der jo være noget om.

Børnene kan nyde at være i samme soveværelse, de ligger måske og småpludrer lidt sammen, før de skal sove. Og de kan nyde at vågne op og starte dagen sammen. De begynder måske at lege lidt, før mor og far vågner osv.

Men nogle gange fungerer det bare ikke. Børnene sover vidt forskelligt. Den ene står måske tidligt op og vækker den anden. Det kan også være at ...

Annonce

... de vækker hinanden om natten eller at den ene har brug for lys og den anden sover bedst i mørke… Og derfor findes der ikke nogen faste regler, og jeg må derfor sige, at du nok er nødt til at se tiden an og se, hvad fremtiden bringer, og hvad du til den tid tænker vil fungere bedst hos jer.

Det anbefales at lillebror de første 6 måneder sover i samme rum som jer forældre. Det er med til at forebygge vuggedød, at I netop sover i samme rum (ikke i samme seng) og derefter må I prøve at vurdere, om det vil passe at han kommer på eget værelset eller på værelse sammen med storebror. Måske vil storebror elske at de over sammen, måske vil han synes det er irriterende. Det kan også være, at du synes det er praktisk, hvis lillebror stadig er i soveværelset om natten af hensyn til amning osv. Der er mange ting som spiller ind:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København