Svar: Putning til nat - 10 mdr.

22. september 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Mette

Tak for dit brev :)

Det lyder tidligt at komme i seng allerede kl 18.20 - men det er okay, hvis I lige nu fornemmer, at jeres datter trives med dette. Det gode er, at I jo så får en del mere aften-par-tid sammen, og det kan jo også være rigtig dejligt:)

Måske har jeres datter en tidlig søvnfase og hun er måske en lille lærke - altså en pige, der står tidligt op og som sover tidligt hele dagen igennem. Og hvis det er tilfældet, så skal hun naturligvis have lov til det. I skal dog være opmærksomme på, at I ikke, uden at ville det, bevæger jer hen i en rytme, hvor jeres datter sover tidligere og tidligere, så hun ender med at flytte hele sin rytme og måske begynder at vågne hver morgen mellem kl 04-05, fordi hun så der er frisk til at starte dagen. Det kan være uhensigtmæssigt, når hun samtidig skal fungere i en hverdag i dagplejen.

Måske er der tale om en periode og om at hun lige nu har brug for den ekstra søvn og det er som sagt helt okay - men hold øje med om hun begynder at sove tidligere og tidligere og om perioden bliver permanent…

Det samme gælder hendes behov for at være i favn. Hvis I lige nu fornemmer, at hun har brug for den ekstra tryghed og nærhed, så skal I naturligvis give hende den. Det kan dog være en god idé, at du prøver at lægge dig med hende, når hun skal sove, så hun stadig får din nærhed, har dig helt tæt på og også bliver ammet, som hun naturligt har behov for - men så hun ikke længere er i favn, og så hun lærer, at hun godt kan falde i søvn, når hun ligger ned og ikke behøver blive vugget.

Lige nu lyder det som om at I skal forsøge at ændre tingene i små etaper, så hun i første omgang lærer at sove uden at blive vugget i favn, men i stedet lærer at falde i søvn liggende ved siden af jer. Her skal hun ammes og meget gerne lære at sove uden at have brystet i munden - det vil sige, at I gerne skal nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Her kan du så lade hende ligge ind til du selv går i seng, hvor du så kan amme hende igen eller du kan amme hende og forsøge at putte hende i seng direkte efter amning, men holde dine hænder beroligende på hende og på den måde lulle hende i søvn - ikke i favn, men i egen seng.

Og samtidig med dette, så skal far på banen. Det vil være rigtig godt, at det f.eks. er far, som hjælper hende med badet om aftenen, og at det er far, som tilbyder hende godnatgrøden i køkkenet. Jo mere far er med i alt det som leder op til putning, jo mere han indgår i putteritualet, jo lettere vil han naturligt kunne tage over, hvis mor en dag ikke er hjemme.

Så længe mor ammer, så vil det være ...

Annonce

... helt naturligt at mor putter og forbindes med det at skulle sove. Alternativet er at tilbyde jeres datter en flaske, for så kan far give mælken før hun skal sove. Stille og roligt kommer putteritualet dog til at ændre sig. Når jeres datter bliver 12-18 måneder gammel, så vil hun begynde at kunne bruge en putteklud, puttebamse og lignende bevidst. I kan godt så småt introducere dette nu og lade den følge hende og på den måde blive genkendelig og tryg. Det at have en klud eller bamse, vil være en substitut for mor og far, så hun også bedre vil kunne passes ude og passes af andre, fordi hun har sin trygge sovebamse/klud hos sig.

Når hun bliver mellem 12-18 måneder så vil hun også stille og roligt blive mere klar til en godnathistorie, hvor I læser for hende imens hun ligger stille og lytter til, hvad I fortæller, I viser billeder fra bogen osv. Og på den måde kan I hen af vejen hjælpe hende til at få et ritual, hvor far naturligt tager over - fordi han kan ligeså godt som mor kan. Far kan i princippet det hele, bare ikke amme:)

Dagsplanen jeg har sent jer i et tidligere brev, ligger sandsynligvis for sent i forhold til den rytme, jeres datter har lige nu - men I kan godt rykke hele planen en time frem, så passer det bedre til hendes behov. Det betyder, at den vil se således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand eller evt. lidt sødmælk af kop

Formiddag 8-8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne både kød og fiskepålæg, kogte grøntsager til at gnave og i stykker, så hun her også øver pincetgreb, lidt hårdkogt æg, rejer eller lignende som variation. Må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos (det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost). Vand af kop.

Tilbydes evt. en banan og en kop mælk - og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignene. Vand af kop.

Aften 17: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker - ris kan gives sammen med sovs og ved siden af gives kødbollen i stykker. Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop lun mælk, før børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 22-01: Ammes enten før du selv går i seng eller når hun vågner og melder sig selv.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger