Svar: Baby 9 måneder kan ikke falde i søvn
15. august 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Maj
Tak for dit brev og hvor dejligt at du har min bog om børn og søvn, og nu har fået lyst til at skrive til mig :)
Du fortæller at jeres dreng er opereret for ganespalte, da han var 6 måneder og det lyder som om at operationen er gået fint og forventeligt. Er det sådan, at han på grund af dette er bagud i forhold til kost og ernæring, eller kan han spise mad i større stykker, små hapsere, osv. som andre børn i samme alder? Jeg spørger, fordi det vil være passende i forhold til hans alder, at han tilbydes mere rigtig mad og nu får lidt flere mellemmåltider i løbet af dagen.
Mellemmåltiderne skal erstatte hans flasker hen af vejen, så han lige nu skal tilbydes frugt og brød om formiddagen i stedet for flaske. Han skal altså lære at falde i søvn uden at få sin flaske om formiddagen. Flasken inden middagsluren skal stadig bibeholdes og det samme skal flasken inden putning til natten.
Han må gerne med den alder han har nu, få 3 flasker i døgnet og de kan ligge inden middagslur, før putning til natten og sen aften. Når han bliver 10 måneder vil det normalt være passende at skære ned til to flasker i døgnet. Hvis I skønner at han kan sove igennem fra kl 20 til 07 uden at få flaske, så er det jo super godt, så skal I ikke begynde at tilbyde han flaske sen aften - så vil det være okay at bibeholde flaske før formiddagsluren, men I bør så her trappe den ud, så han får mindre og mindre i flasken, kan begynde at få lidt lun mælk af en kop og stadig får et mellemmåltid - så han igen lærer at han godt kan overgive sig til søvnen, uden at han behøver flasken i munden.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først - mælkemængden skrues ned og han kan i stedet få lidt lun sødmælk af en kop.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med lidt kogte grøntsager i stykker og også gerne grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Mellemmåltid ca 13 - tilbydes her en banan, evt. lidt tykmælk med revne æbler eller moset banan sammen med, må også gerne få en ½ bolle med smør, lidt frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu ca 13.45-14
Evt. lidt før aftensmad tilbydes, f.eks. kogte grøntsager eller lignende, som han kan spise selv.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet bør ligge godt en time før putning, for at have beroligende effekt (ellers virker det modsat).
Godnatgrød tilbydes i køkkenet og herefter børstes tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - måske lidt senere, det afhænger af hvor sent han står op af sin middagslur.
(Sen aften 24: Evt flaske - men ikke, hvis I normalt ikke tilbyder mælk her eller i løbet af natten - så er det som sagt fint at bibeholde flasken før formiddagsluren og i løbet af de næste uger trappe denne ud, så han "kun" får to flasker i døgnet).
Det er helt normalt at børn i Lukas´alder vægrer sig mod at skulle sove. Han er rigtig godt igang med separationsfasen og vil bruge sig rigtig meget både motorisk og mentalt og det gør det svært for ham, at overgive sig til søvnen. Han er lige nu rigtig godt igang med at øve sig i at være lidt på afstand af jer forældre. Han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han kravler af sted, vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd. Og jeres dreng er rigtig godt med motorisk - han er rigtig godt igang - han rejser sig ved tingene, kan allerede gå med sin gåvogn foran sig osv. Og det er super dejligt! Men det giver naturligt ekstra udfordringer, når han skal sove, at han på dette punkt er lidt fremmelig motorisk:)
Han kan godt virke lidt ekstra klyngende - det hører alderen til og handler om at han ikke kan øve sig i at adskille sig, separere sig uden at føle sig tilknyttet. Derfor vil han nogle gange helst være på arm, vil helst mærke verden fra jeres favn, protesterer, når I forsøger at sætte ham fra jer og protesterer også, når I prøver at putte ham i barnevognen. Han viser mere og mere egen vilje, han vil på samme måde protestere, når du skrifter ham, eller når du giver ham mad…
Og han protesterer mod at skulle sove, også selvom han tydeligt er træt. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer i døgnet, men en del børn sover netop i denne fase lidt mindre. Han vil måske kun sove samlet ca 2.5 time i løbet af dagen og nattesøvnen varer måske kun 11 timer eller måske lidt mindre, men det er okay. Det er helt normalt for alderen. Det er som om at han vil sige "jeg vil ikke sove, jeg vil lege og opleve" - tiden skal ikke soves væk. Og det er naturligvis en balance mellem at hjælpe ham til at sove, så han får sin søvn, som han naturligt har brug for, men også anerkende og acceptere, at han lige nu måske skal puttes lidt senere og måske skal sove lidt mindre, end det udregnede behov:)
Den store motoriske uro, at han har svært ved at falde til ro og lægge sig ned, når han skal sove hører også alderen til. Han øver sine motoriske færdigheder hele tiden og har en stor rastløshed i kroppen. Samtidig oplever han verden større nu, får rigtig mange stimuli og det er naturligt svært for ham at koble fra mentalt, fordi han oplever så meget som han gør - han er altså lige nu både motorisk urolig og mentalt urolig, når han skal sove.
Det varer som regel et par måneder, så bliver det bedre igen og han vil atter kunne finde ro:) Det er dog en rigtig god idé, at I arbejder på at få skabt nogle gode rutiner omkring søvn, som vil hjælpe ham og vuggestuen, når han skal begynde der. Og her skal I være opmærksomme på at han ikke må være afhængig af sin flaske, for at kunne sove. Det man kalder for et søvnassociationsproblem.
De mindre gode søvnassociationer er f.eks. hvis han er afhængig af flaske eller afhængig af at være i jeres favn, for at kunne sove. Det er uhensigtsmæssigt, fordi det gør ham afhængig af jer, når han skal sove. Det er vigtigt at han kan falde i søvn, uden at have flasken i munden. Han skal stadig have sin mælk før middagsluren og før han puttes til natten, men han skal nå dertil, hvor han slipper flaske, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Og om formiddagen skal han som sagt lære nu at sove unden at få flaske først.
Inden formiddagsluren får han som sagt et mellemmåltid og stille roligt mælk af kop og derefter blot vand at drikke før han puttes. Og så må I godt en overgang trille ham, når det er sovetid. Han kan starte med at sidde op i barnevognen, kikke på verden, blive fyldt rigtig godt op med indtryk og han vil føle, at I lytter til hans behov og egen vilje:) Og så kan I lægge ham ned at sove, når I fornemmer at han er parat til det. Her skal I lægge mærke til klokken, fordi det kan give jer lidt idé om, hvornår han er parat til at sove - det er vigtigt at putte ham til det rigtige tidspunkt.
Stille og roligt kan I så prøve at putte ham, hvor han starter med at sidde op og kikke og I går lidt frem og tilbage, henter en taske I skal have med osv. Så I laver noget aktivt og han sidder og venter på at I skal gå. Forsøg at ramme tidspunktet der, hvor han normalt er træt og parat til at sove. På den måde kan I minimere behovet for at trille længere og længere ture.
Og når han så skal puttes i vuggestuen, så kan de gøre det samme. Lade ham være en af de første der skal puttes, lade ham sidde op, kikke på de andre børn, som bliver puttet og så kan de gå tilbage til ham og lægge ham ned, hvor han så vil være lidt mere parat og samtidig har spejlet sig i de andre børn og ser at det er sådan man gør nu:)
Om aftenen vil badet en time før hjælpe ham til bedre at finde ro - ikke med det samme, derfor skal det ligge en time før putning. Og I må meget gerne afslutte badet med grundig frottering med håndklædet, smøre ham med lidt creme, massere hans ben og fødder lidt osv. netop for at hjælpe til ro. Og efterfølgende så en godnatgrød, som giver ro i maven og dermed ofte også i kroppen.
I må gerne, når I putter ham, stå ved ham, holde hænderne på ham osv. hvis det kan hjælpe ham til at ligge mere stille. Så han slapper af netop med jeres hænder, jeres varme, det lette tyngde af jeres hænder - ikke holde ham nede mod hans vilje, men på en måde, hvor han finder roen, netop på grund af jeres nærhed og fysiske kontakt.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske