3 måneder og vil ikke sove om aftenen/natten

15. august 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 måneder og vil ikke sove om aftenen/natten

Kære Helen

Jeg er førstegangs mor og har nu en 3 mdr. gammel datter (Maja), født d. 7. maj (41+6), som ikke vil sove om aftenen/natten, og jeg er ved at blive temmelig træt, frustreret og ked af det.

Da Maja blev født havde hun en god spise/sove rytme, som man næsten kunne stille sit ur efter, dog da hun var omkr. 3 uger begyndte hun at have dage, hvor hun nærmest nægtede at sove fra kl. 16 – 23/19 – 01. Hun virkede til at ville spise oftere, hvilket hun fik lov til, dette resulterede dog med nogle aftener med overspisning og opkast (måske jeg tolkede hendes lyst til at spise forkert?).

Da hun var 5½ uge, rejste vi hjem til farmand i Ægypten, og siden da har vi stort set hver aften/nat haft problemer med hendes søvn. Vi startede først med at være hos farmor i Cairo i 5 uger, hvor hun sov i vores seng, og derfor blev ammet i søvn ved alle lure og til natten. Hun faldt nogle gange i søvn ved 23-tiden, andre gange først kl. 01, men hun sov indtil næste morgen, dog med sovende amninger. Efter ca. 1 uge begyndte problemerne. Hun faldt i søvn ved 23-tiden, vågnede igen ved 01-tiden, hvorefter hun ikke ville sove før kl. 04. Hun virkede igen til at være konstant sulten, så jeg gav hende derfor ofte adgang til brystet, netop for at hun kunne falde i søvn, og der kom igen et par nætter med overspisning. Efter 1 uges tid kunne jeg godt fornemme, at det ikke var måden, at få hende til at sove på. Så da manden kom hjem hjalp han med at putte hende efter mad, men hun gjorde præcis det samme, dog ændrede tidspunktet sig fra at være vågen til kl. 04 til nu først at sove ved 05-06-tiden.

Efter de 5 uger hos farmor tog vi hjem til vores egen lejlighed i Hurghada, hvor hun har en vugge stående ved fodenden af vores seng. Herhjemme ændrede hendes søvn-mønster sig lidt igen til at hun nu kunne vugges i søvn kl. 03 og sove 9 timer i træk. Vi gik selv i seng ved 03-tiden pga. Ramadan, så det var ikke et stort problem for os, at hun først sov så sent. Ramadanen endte for snart 2 uger siden, men Maja nægter nu at sove før kl. 04, og vi synes vi har prøvet ALT for at få ændret hendes søvn-mønster. Vi kan putte hende kl. 23, kl. 01 eller kl. 03, men hun sover først kl. 04, og nu er hun begyndt at græde sig selv i søvn, og græder i en time, inden hun falder i søvn.

Jeg er modstander af at børn græder sig selv i søvn, men det hjælper hverken at vugge hende, lægge en hånd på hende eller give hende mere mad, ej heller at tage hende op og trøste hende. Vi sidder altid hos hende og vugger hende, og lader hende aldrig ligge og græde alene, men når ingenting hjælper på hendes gråd, bliver jeg selv meget ked af det. Det er det eneste tidspunkt på døgnet, hvor hun græder, og det er kun fordi hun skal sove, og det skærer virkelig i mit hjerte, og jeg føler ikke, at det er rigtigt, at hun skal ligge og græde i en time, før hun falder i søvn af udmattelse.

Når vi går i seng, så har vi i starten lyset tændt, men slukker det for at fortælle Maja, at nu skal vi sove. Men efter få minutter begynder hun at brokke sig som udvikler sig til gråd, og vi har fundet ud af, at det er fordi hun ikke kan se sin bamse og lege med den, når lyset er slukket, for tænder vi lyset siger hun ingenting, og begynder at lege med sin bamse, eller hænder/fødder, og det hjælper hende jo heller ikke til at falde i søvn.

Hun elsker lys, og at kigge på lamper der lyser, eller hvis lyset er slukket kan vi tænde for vores mobiltelefoner, og lyse… Det får hende også til at holde op med at græde, og hun ligger bare og kigger på lyset i et stykke tid, indtil hun ”kommer i tanke om” at hun er blevet lagt for at sove, hvorefter hun begynder at græde igen, og så er der ingenting der hjælper.

Hun kan også falde i søvn i 1-2 minutter for derefter at vågne og blive ked af det, som om hun er ked af, at hun ikke kan sove, fordi hun rent faktisk er meget træt.

Hun sover stadig ca. 9 timer i træk, dog tager jeg og ammer hende ca. hver 3.-4. time pga. varmen. Jeg fuldammer og hendes dagsrytme ser nogenlunde ud som følgende.

Op kl. 13-13.30 (alt efter om hun falder i søvn kl. 04 eller 04.30)
Puttes til lur ved 15-tiden, hvor hun sover 2 – 4 timer
Puttes igen, når hun er træt efter 2-2½ time, hvor hun sover ½ - 1 time
Herefter kan vi lægge hende igen, når hun er træt, som regel ved 23-tiden, men hun sover kun ca. ½ time, og derefter falder hun først i søvn før kl. 04.

Jeg ammer ...

Annonce

... hende fra det ene bryst hver gang hun vågner, og fra det andet lige inden hun bliver puttet, så hun er mæt, når hun skal sove. Dog hvis hun kun får sovet en halv time venter jeg med at amme hende til efter 1-1½ time siden sidste amning.
Vi placerer hende på hendes legetæppe, når vi laver mad, men ellers aktiverer vi hende også med at lege og sange, og hun virker også glad og tilfreds hele dagen.

Hun sover i gennemsnit ca. 15 i døgnet beregnet ud fra en uge, hvor jeg har skrevet ned, hvornår og hvor længe hun har sovet. Jeg vil jo gerne, hvis vi kan få en bedre døgnrytme, men jeg har ingen ide til, hvordan vi kan få ændret dette. Jeg har læst et uddrag fra din bog om Børn og Søvn, kap. 3, hvor du skriver om det Cirkadiske System, og hvordan man kan prøve at ændre babys rytme ved at putte hende omkr. hendes egen sovetid i nogle dage. Vi har i 3 dage nu prøvet at give hende mad ved 3-3.15-tiden, og lægge hende i vuggen ca. 3.45, men hun har så bare ændret sin rytme selv, til at falde i søvn kl. 4.15-4.30, hvilket jo er den forkerte vej at ændre rytmen.

Både ved putning om dagen og om natten kan hun forskrække sig selv. Det er ikke altid hun vågner helt op af det, men hun reagerer på det ved at strække armene ud, som om hun er ved at falde, selvom hun ligger og sover i sin vugge.

Når vi er ude om aftenen, som er det eneste tidspunkt på døgnet, hvor temperaturen er fin nok til at gå ud, eller hvis vi besøger vores venner, så kan hun meget sjældent falde i søvn, selvom hun er træt. Det er også sjældent, at hun falder i søvn i sin barnevogn (klapvogn hvor sæde/ryg kan lægges helt ned), når vi går tur med hende. Hun er mere interesseret i, hvad der forgår uden for vognen, og vil helst op og kigge, også selvom hun er træt.

De sidste to dage har vi fået hende til at sove kl. 01, men kun ved at hun bliver ammet i søvn i vores seng, og så er vi kommet op ved 10.30-tiden, som jo er det vi gerne vil. Så vi prøver at få hende til at sove ved 12-tiden i ca. to timer, og igen ved 16-tiden og ca. 3 timer.
Både i går og i dag har hun kun sovet en time ved den første lur, og har stadig været træt, når hun vågnede.
Manden mener nu, at vi skal holde hende vågen fra hun vågner ved 19-20-tiden og indtil kl. 01, fordi han er bange for, at hun vil gå tilbage til sin gamle rytme, hvis hun får lov til at sove endnu en lur. Men hun er jo træt allerede 2-3 timer efter den lur på ca. tre timer, og jeg kan ikke lide at holde hende vågen, hun er jo kun 15 uger.

Jeg har nu følgende spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.

Hvordan kan vi få vendt hendes rytme stille og roligt, så det passer os?

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende, så hun ikke græder i en hel time, før hun falder i søvn?

Skal vi lade lyset være tændt, eller slukke det, når vi putter?

Er det godt/sundt for hende, at kigge på lys fra vores mobiler, når hun er ked af det? Jeg føler ikke det er helt så godt, og kan måske gå hen og blive en dårlig vane.

Hvad kan vi gøre for, at hun ikke vågner efter 1-2 minutter efter hun er faldet i søvn, men sover videre?

Hvordan kan det være, at hun nærmest forskrækker sig selv, og kan vi hjælpe hende på nogen måde?

Hvordan kan vi få hende til at sove, når vi er ude? Både hos venner eller i barnevognen?

Vi vugger hende i søvn, men kan vugge hende hele timen op til hun falder i søvn om natten, og jeg er blevet i tvivl om vi overhovedet bruger vuggen på den rigtige måde. Hvordan bruger vi vuggen mest optimalt?

Hun bliver også meget nemt forskrækket over lyde, når hun er lige ved at falde i søvn, eller lige er faldet i søvn. Hvordan kan vi hjælpe hende til at ignorere disse lyde og sove videre? Her er nemlig meget støj fra gaden det meste af dagen og aftenen.

Må vi holde hende vågen i 5-6 timer, inden hun skal i seng, for at være sikker på, at hun sover kl. 01?

Hvordan gør vi bedst i forbindelse med hendes lure i løbet af dagen, vi kan jo ikke sige sov, så sover hun, og vågn, så vågner hun. Skal hun sove, når hun har lyst? Siden hun blev født har hun sovet og spist, når hun ville.

Er det ok at hun falder i søvn med brystet i munden om natten, uden at bøvse? Hvis hun skal bøvse, så vågner hun, og så kan hun ikke falde i søvn igen.

Jeg undskylder, hvis det hele blev lidt langt og rodet, men der er bare så mange ting, som ikke helt fungerer for os, og vi vil jo gerne give vores datter det bedste.

Hilsen
Majas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.