Brev:
Baby 9 måneder kan ikke falde i søvn
15. august 2014
Alder:
9 mdr.
Baby 9 måneder kan ikke falde i søvn
Hej Helen.
Jeg har læst din bog om søvn, og den har hjulpet rigtig meget, men...
Jeg er mor til en dejlig, glad og motorisk aktiv dreng. Han kravler, står og går med gåvogn - suser rundt dagen lang.
Problemet er, at han ikke vil give sig hen til søvnen. Han sover som regel godt, når han først sover, men han kæmper med næb og kløer imod søvnen. Han rejser sig op i sengen, selvom han er meget træt. Han kan kæmpe imod indtil han er helt overtræt, og så er det endnu sværere at få ham til at sove. Som regel er det først, når han får endnu en flaske og jeg ligger en stofble over hans øjne. Dette virker dog ikke holdbart, da han tydeligvis ikke har behov for denne flaske, til andet end at skabe ro.
Han kan sove forholdsvist hurtigt, når han køres i barnevognen, og barnevognsselen, hjælper ham i ro. Han kan også til tider falde i søvn ved at få flaske.
Men han har behov for megen hjælp til at falde i søvn, og har ikke selv kunnet falde i søvn på noget tidspunkt.
Lidt baggrundsinfo:
Lukas er født med isoleret ganespalte, og gennemgik opereration, da han var 6 mrd gammel, efter operationen havde han manchetter på armene i 3 uger.
Han har refluks, men er ikke på nuværende tidspunkt generet af dette.
Han har dræn i begge ører.
Så der er flere elementer, der kan indvirke på søvnen.
Hans døgnrytme ser således ud i øjeblikket:
Vågner 6-7
Morgengrød 7.30
Flaske 9.00
Sover mellem 9/10
Frokost 11.30
Flaske 13.50
Sover 14.00
Aftensmad 17.30
Flaske
Sove mellem 19-20 (eller senere, hvis der kæmpes godt imod).
Han skal starte i vuggestue om en måned, så det er også et problem med, at han skal gåes i søvn.
Derfor er mit spørgsmål:
Hvordan kan jeg hjælpe min søn til at sove selv... Både aften og i barnevognen.
Mange hilsner fra
Maj