Svar: Min søn kan ikke finde ro selv

7. august 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lidt frustrerede forældre

Tak for jeres brev :)

Det er rigtig godt at I er opmærksomme på at I er nødt til at få ændret lidt vaner - for at lære jeres dreng at han skal være på arm, og at I skal gå rundt med ham, hver gang han skal sove er vældig hyggeligt og skønt og trygt for ham, men på sigt uhensigtsmæssigt, og han bliver jo også tungere og tungere…

Der er to ting, som jeg synes I skal overveje - det ene er, at I i en periode begynder at bruge barnevognen. Det er ikke så let, når man bor i lejlighed, det forstår jeg godt, men det er en rigtig god måde at lære ham at komme væk fra favnen på.

Når I putter ham i barnevognen, så lad ham starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og læg ham først ned, når han tydligt viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet for det giver lidt idé om, hvornår han egentlig er parat til at sove og måske forsøger I 20-30 minutter for tidligt. Hvis I ved hvad tid han er parat, så kan det blive lettere at putte ham indendøre senere.

Prøv at lægge turen med barnevognen samtidig med at du alligevel skal have handlet, så du ikke går for at træne søvn med ham, men også går for at få klaret lidt praktiske ting i hverdagen. Det er bedre end at trave rundt og føle sig fanget på vejen:)

Fordelen ved barnevognen er også, at I stille og roligt kan minimere behovet for bevægelse. Hvor han lige nu skal vugges i søvn i favn eller trilles i sin barnevogn, så kan I begynde at trille ham mindre og mindre. Når han puttes, så lyt til ham. Hvis han er stille og ligger og kikker, så hold barnevognen stille. Når og hvis han klynker, så tril barnevognen igen til han atter er rolig og når han er stille, så hold barnevognen stille. På den måde kan I lære ham at falde til ro i sin barnevogn uden at han behøver være i bevægelse hele tiden - og når han kan det, så kan du begynde at putte ham i barnevognen på altanen, som du gerne vil.

Det andet jeg synes I skal overveje er om han kan have glæde af at få en ...

Annonce

... sutteflaske. Du fortæller at du efterhånden er ved at være lidt træt af at amme, det er en kamp at holde mælkemængden igang, han søger brystet 2-3 gange om natten og du vil gerne skære amningen ned. Det er helt okay - et helt reelt behov.

Man kan naturligvis diskutere hvorvidt han har behov for flaske med den alder han har, - man kan sagtens tale for at undvære den og sige at han i stedet skal lære at drikke nok af en kop. MEN hos jer er der jo tale om en dreng, som har sagt sin sut fra og som faktisk lyder til at have et vist suttebehov, som han så lige nu stiller ekstra på brystet. Samtidig er det relevant at skære antallet af amninger ned - men hvis du oplever at han skal spise en del hos dig, for at få sit behov for mælk/væske stillet, så vil en flaske måske være en god ting.

At give ham en flaske vil gøre at I ved præcist hvor meget han får. Han vil derudover kunne få flaske i sin seng eller i sin barnevogn på altanen. Det giver jer altså mulighed for at putte ham der, hvor I ønsker han skal sove og dermed væk fra favnen, hvor han helst sover lige nu…. Der er også fordele ved dette:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder ikke at du skal stoppe med at amme, du må meget gerne fortsat amme ham, men en flaske dagligt, vil måske være rart for jer begge, for jer alle tre. Det kan være inden middagsluren eller f.eks. sen aften, hvor den så måske vil mætte ham lidt ekstra til natten, så han ikke behøver mælk i løbet af natten mere.

Du skal også være opmærksom på, når du ammer ham, at han begynder at slippe brystet før han falder helt i søvn. Han må gerne blive ammet før han skal sove til middag eller før han puttes til natten, men prøv at fjerne brystet før han sover helt, så han lærer at sove uden denne afhængighed. Læg dig ned og am ham liggende i din seng og prøv så at trække brystet til dig før han sover helt. Du skal gerne nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor