Afvænning sut

7. august 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Afvænning sut

Kære Helen

Først: Velkommen tilbage fra ferie, håber du har nydt den lige så meget som os:o)

Vores søn på 2 år og 8 måneder skal starte i børnehave den 1. september. Vi er begyndt at tænke på at han snart skal smide sutten. Det er ligesom om der er en tendens til at han først i juleferien og nu i sommerferien, får tilranet sig sutten mere end til dagligt, og i øjeblikket er han meget knyttet til den. Det er mit klare indtryk at jo ældre han er blevet, er han også blevet meget mere knyttet til sutten. Der har ikke været uro eller noget i familie eller omgivelser, der kunne tænkes at stresse ham og øge behovet for sut.

Vi prøver at begrænse hans sut til kun at være til middagslur og nat, og hvis han bliver meget ked af et eller andet, og det går ok, men han spørger en del til den. Han kan rigtig godt lide at gå med den i lommen for tiden, og så bliver den også der (langt det meste af tiden).

Vi har overvejet om det kunne være en idé at vænne ham fra sut inden børnehave-start... Han skal jo også vænnes fra bleen på et tidspunkt, og det er ikke aktuelt lige nu. Det er primært for at beskytte hans tænder, vi gerne vil af med sutten. Kan ikke selv vurdere om han har fået "sutte-bid", men hans tænder stritter i hvert fald ikke som jeg engang har set det på en anden lille dreng.

Han er lige startet ved sin dagpleje efter 4 ugers ferie med mor og far. Her den første august startede hans bedste ven fra dagplejen i børnehave, og det har måske givet en lille smule forvirring og savn for vores søn. Men vi ...

Annonce

... snakker med ham om hver dag, at nu skal han også snart starte i børnehaven (vi går forbi den på vej til dagplejen, og så står han gerne længe og kigger ind gennem hegnet).

Om natten sover han oftest med sutten - han bliver puttet med den, og slipper den kun hvis den falder ud af munden. Han vågner ofte min. 1 gang hver nat, fordi han er ked af at han mangler sin sut (han har så tabt den og kan ikke lige finde den igen selv). Og så finder vi den og giver den til ham.

Er derfor i tvivl om det er det rette tidspunkt nu???

Det skal lige siges at vi skal til Cypern med hans fætre og kusiner den sidste uge i september, dvs 3 uger efter opstart i børnehaven. Ugen efter har jeg ferie, så der har jeg god tid til at aflevere og køre ham ind igen.

Når han skal starte til 1. september, har jeg eller min kæreste desværre ikke mulighed for at tage fri, så min mor har tilbudt at bo hos os i den uge, så hun kan køre ham ind med korte dage den første uge. (jeg skal hjemmefra kl. 7:30 og er hjemme igen ml. kl. 15:00 og 15:30)

Så det var bare en masse "baggrundsviden" til dig ift sutteproblematikken.

Det var jo evt. også en mulighed at vente til vi er på Cypern og ugen derefter med afvænning af sut.

Og så måske afvænning af ble til jul (hvor jeg godt nok er i gang med at skrive bacheloropgave) eller evt. sidst i januar, når jeg er færdig med uddannelsen - så er han fyldt 3 år (den 3/12).

Hvad tænker du? Jeg har læst et af dine tidligere svar om Dropsy, og tænker at vi gerne vil bruge det.

De bedste hilsner

M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.