Brev:
Min søn kan ikke finde ro selv
7. august 2014
Alder:
9 mdr.
Min søn kan ikke finde ro selv
Kære Helen.
Igen, tusind tak for dine råd førhen - nu har vi brug for lidt råd igen.
Vores ellers ret nemme søn på 9,5 måned er blevet en svær lille sag. Det startede med at han fik tre-dags feber og måtte en tur på hospitalet og indlægges fordi han ikke indtog noget væske (undgik dog drop). Han havde det virkelig skidt, men kom dog fint over det, men blev så selvfølgelig ramt af forkølelse lige efter - så fulgte lidt væske i ørerne og nu øjenbetændelse der ikke helt vil rystes af.
Ifm. sygdom har han nu smidt sin ellers højt elsket sut. Derudover er han blevet mere mor/far syg og det er som om at feberturen har gjort hans behov for kram og nærhed meget stor selvom han er rask igen. Og så er der jo også seperationsangsten som nok er trådt til nu?
Alt i alt har det medført at han er blevet rigtig svær at lægge til at sove, både dag og nat. Fordi vi ikke har sutten til at berolige ham, så mangler vi nu en måde at få ham til at falde ned, og det er så blevet af vi går rundt med ham mens hans hoved hviler på vores skulder. Det virker, men det kan tage lang tid før han falder i søvn.
Førhen kunne vi lægge ham i hans seng og synge en lille sang, ae ham lidt og så ville han ligge og putte, måske brokke sig lidt, men falde i søvn. Nu traver vi rundt hver gang han skal sove.
Han sover to lure i løbet af dagen af ca 1 1/2 time hver. Om formiddagen sover han i sin seng, her må jeg gå rundt med ham på armen indtil han sover. Til middagsluren er det det samme, men hvis det er helt umuligt så ender jeg med at trille en tur med ham, så sover han med det samme men vi bor i lejlighed så det betyder jeg så er "fanget" på gade med ham i vognen. Vi har en altan barnevogn som jeg helst ligger ham I, hvis jeg kan komme til det. Men han skal helst være næsten sovende før jeg får lov til at lægge ham I den, ellers går han helt bananas.
Til natten ammer jeg ham i søvn, og når han så vågner om natten prøver jeg også at amme ham i søvn. Nogle gange virker det dog ikke og jeg må trave rundt med ham i op til en en time nogen gange før han sover.
Han virker ikke sulten når jeg ammer ham der tidlig morgen, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre for at lulle ham i søvn. Og det er problematisk hvis han vågner mere end de to gange for så er jeg også nød til at amme ham og så ender han med at få for meget og det går ud over dagens madindtag osv. Hvis jeg prøver at lægge ham i hans seng inden han sover så skriger han helt vildt og vil op. Ved slet ikke hvordan jeg skal komme videre herfra. Det er som om han bliver bange når vi lægger ham ned, så snart han kan mærke at vi er ved at slippe grebet så klamrer hans sig fast og græder.
Bortset fra når han skal sove, så er han er utrolig glad dreng om spiser fint og interesseret. Vi følger det mønster som din bog om børn og mad anbefaler sådan nogenlunde.
Mine spørgsmål er vel kogt ned til; hvordan får jeg lært min søn at falde i søvn uden bryst eller uden at blive gået rundt med på armen. Jeg vil gerne øve om dagen, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte når han begynder at græde/skrige så snart jeg lægger ham ned, selvom han virker meget træt. Jeg kan mærke han bliver træt, men derfra og så til at få ham lagt er svært, fordi jeg ikke har sutten længere og fordi han bare er mere puttesyg nu.
Vi prøver fortsat at indføre sutten igen, håber han pludselig tager den igen! Han elskede den virkelig før, og det samme gjorde mor og far.
Derudover er jeg meget klar til at skære amningen ned snart. Synes han er blevet så stor og det er blevet lidt en kamp at holde mælken I gang.
Bare som info, han vågner ca 7/7.30 sover to lure a 1 ½ time om dagen og puttes ca 20:30. Spiser morgenmad kl 7.30, bolle inden lur, frokost kl. 11.30, frugt og amme inden lur, yougurt når han vågner, aftensmad kl 18.30, bad og puttes med aftengrød og amning kl 20.30. Ammes 2-3 gange efter putning.
Mange hilsner
fra de lidt frustrerede mor og far